I v letošním roce jsme vyzkoušeli, jaké to je, dostat se do Chorvatska elektrickým autem. Podle Bruselu jsou elektromobily budoucností dopravy v EU, takže toto bude jednou běžný scénář.
Elektromobilem do Chorvatska 2024 (1. část)
Články na téma Volvem EX30 do Chorvatska:
- Do Chorvatska elektromobilem 2024 (1. část) - právě čtete
- Do Chorvatska elektromobilem 2024 (2. část)
- Do Chorvatska elektromobilem 2024 (3. část)
- Do Chorvatska elektromobilem 2024 (4. část)
- Doba nabíjení elektromobilu cestou do Chorvatska
- Cesta do Chorvatska spalovákem a elektromobilem – srovnání
- Do Chorvatska elektromobilem dva roky po sobě – změnilo se něco?
- Srovnání Škoda Enyaq a Volvo EX30 na dlouhé cestě
Pokus v minulém roce byl dosti bolestivý. Ve čtyřech dílech popisujeme, že auto vlastně funguje docela obstojně, problém je s infrastrukturou. Abychom se přesvědčili, jestli to platí i letos, vyrazili jsme znovu, a to do Crikvenice. Cesta tam byla plánována z Čáslavi přes České Budějovice a Linec, zpět jsme chtěli zkusit klasiku přes Vídeň, tedy tu nejpopulárnější trasu.
Volvo EX30 se slušným dojezdem
Na cestu jsme si vybrali jedno z těch dostupnějších aut, a to poměrně horkou novinku v podobě Volva EX30. Základ začíná na 869 000 korunách, u něj dostane kupující dojezd dle normy 337 kilometrů. Přeci jenom jsme se chystali na delší trip, takže bodla varianta s dojezdem prodlouženým na 475 kilometrů, která se ale pořád vejde „do mega“. Vychází na 994 000 korun. Výbava navíc vyhnala u testovaného kusu cenovku až na 1,159 milionu, protože jsme měli tu nejlepší úroveň Ultra.
Nicméně „třicítka“ je považována za jeden z těch levných elektrických vozů, velmi nás tedy zajímalo, jak moc zdatně se s cestou k moři popere.
Také čtěte
Chcete mít náklady na cestu do Chorvatska pod kontrolou? Využijte naši online kalkulačku
Vyjíždíme
Start cesty byl v 5:58 ráno s akumulátorem (69 kWh) nabitým na 92 %. Musím ocenit, že Volvo skutečně umí usnadnit používání svých produktů. Navigace využívá Google Mapy a naplánuje zastávky na nabíjení. Stačilo zadat, že máme kartu Volvo public charging service a zbytek si software přechroustal sám. První nabíjecí zastávka měla být trochu nečekaně až za hranicemi České republiky, konkrétně kousek před Lincem. To pro mě bylo pozitivní překvapení, přede mnou bylo přes tři hodiny jízdy, takže jsem pustil podcast a frčel jsem.
Jo mimochodem, když už jsme u těch podcastů, pověnuji se tomu blíže v testu auta, ale je velmi fajn, že infotainment EX30 běží na Androidu. Nemůžete si tam nainstalovat jakoukoliv appku (například VPN jsem nainstalovat nemohl), ale Spotify i další streamovací služby jsou přítomny, což je velké plus zejména na delších cestách.
Chystáte se do Chorvatska na dovolenou? Nechte si kalkulačkou spočítat náklady na cestu
Přes ČR tradičně pruda
Samozřejmě, jako každý rok, si musím postěžovat a zároveň smutně konstatovat – nejhorší část cesty je ta, která vede přes ČR. Jakmile překonáte hranice, bude už jenom lépe. Táhnout se na Havlíčkův Brod, pak Humpolec a následně kolem Pelhřimova za kamiony, není zážitek, který bych mohl doporučit. Od Sezimova Ústí na Budějky už je to o něco veselejší, po D3 se dá svištět solidním tempem a člověka tak zbrzdí až město, kde by chtěl žít každý (kromě mě teda).
Rakousko a první nabíjení
No, naštěstí jsem se nějak na hranice s Rakouskem dokodrcal a ne, nebyl jsem brzdou provozu, spíš naopak. EX30 překvapivě ochotně zrychluje i v dálničních rychlostech. Ale ano, pakliže pojedete 150 namísto předpisové stotřicítky, bude energie z akumulátoru ubývat o poznání větším tempem, jak jsem se přesvědčil cestou zpět.
Také čtěte
Po polojasném až slunečném počasí v Česku mě přivítalo rakouské oblačno s deštěm. No nic, nevadí. Za Freistadtem jsem se napojil na S10, která následně navazuje v dálnici A7. Dovedla mě až k první nabíjecí zastávce před Lincem.
Nechcete ztrácet čas výpočtem nákladů na cestu do Chorvatska? Použijte naši kalkulačku
Ujetá vzdálenost v tu chvíli byla 254 kilometrů. Nabíječka je na parkovišti u Sparu, což se hodí, už na mě šel hlad, takže jsem ztrestal jedno balení oplatek a nealko pivo. Infotainment po mně chtěl, abych nabíjel do 93 %, než vyjedu na cestu. Jenže jsem zjistil problém – EX30 neukazuje, jakým výkonem nabíjení probíhá. Dozvěděl jsem se akorát tolik, že nabití do plna, tedy do 100 %, potrvá hodinu a 17 minut, což je v dané situaci informace k ničemu.
Také čtěte
Ze 12 % na 93 % jsem se dostal v 10:21. Ještě poznamenám, že neuvádím přesné časy nabíjení, ale v rámci objektivity počítám i čas potřebný k aktivaci nabíječky, případně k řešení problémů s nabíjením. Jak se vážený čtenář dozví v pokračování tohoto krátkého seriálu, jedna věc je nabíjení a druhá věc je, kolik reálně člověk stráví třeba i jen hledáním náhradní nabíječky. Každopádně první nabíjení zabralo 49 minut.
Ať vás ani nenapadne vyrážet do Chorvatska bez cestovního pojištění! Kvalitní pojistka ochrání vaši peněženku nečekaných výdajů a zároveň vás podrží v nepříjemných situacích.
Kalkulačka cestovního pojištění do Chorvatska
Zdroj médií: Jakub Mokříš.