PRÁCE 🧰

Nové Volvo EX30 je malé, ale šikovné

9. 6. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Aktuality Volvo

Volvo EX30 je novým městským elektromobilem a dosud nejmenším SUV švédské značky. Tradičně láka na bezpečnost a udržitelnost. Dech nám ale vyrazila cenovka, která tvrdě útočí nejenom na prémiovou konkurenci.

Volvo EX30

Uzpůsobeno městu

Malé velké Volvo EX30 se nijak netají tím, že je určené především pro městský provoz. K tomu má ostatně ideální rozměry – 4,23 metru na délku a 1,84 metru na šířku. Ve městě také oceníte armádu asistenční systému, které opatrují vás i vaše okolí. Park Pilot Assist vás ušetří od šrámů z těsného parkování, venkovní senzory vás zase varují před projíždějícími cyklisty (nebo elektrickými koloběžkami) při otevírání dveří.  Aerodynamické tvary karoserie (koeficient odporu je 0,28) taky dávají jasně najevo, že se jedná o čistě elektrické SUV.

Hladné linie jde ale zdrsnit – EX30 bude dostupné i ve verzi Cross Country s oplastovanou karoserií. Švédská značka je známá svými závazky vůči udržitelnosti. Právě díky kompaktním rozměrům a rozsáhlému užití recyklovaných materiálů má nové EX30 nejnižší uhlíkovou stopu ze současných modelů Volva, a to včetně započítání externalit z výroby. Je osvěžující vidět, že se někdo zabývá i něčím jiným, než jsou pouhé emise z výfuku.

Volvo EX30

Lekce efektivnosti

Malé vnější rozměry ale v tomto případě naznamenají stísněný interiér. Spojení elektrické platformy a pár chytrých nápadů totiž dokážou dělat divy. Ani Volvo EX30 se nevyhnulo vychytávkám dnešní doby, takže tu najdete hranatý volant, černé lesklé plochy a 12,3″ centrální displej. Ale to je tak nějak všechno, co v interiéru je. Volvo se totiž řídilo motem – nejlevnější a zároveň nejekologičtější součástka je taková, která v autě není. Interiér je tedy maximálně zjednodušený.

Ozvučení třeba zajišťuje jen jeden soundbar, který se táhne přes celý vršek palubní desky. To uvolnilo místo ve dveřích, kde se nachází obrovský úložný prostor. Kromě toho na dveřích nenajdete žádné ovládací prvky, čímž Volvo také šetří náklady. Takové ovladače oken se přesunuly před loketní opěrku mezi řidiče a spolujezdce, takže je mají oba po ruce. Díky chybějícím ovladačům pod centrální obrazovkou se sem mohla přesunout velká přihrádka, která je normálně před spolujezdcem. Takto na ní ale pohodlně dosáhne i řidič.

Interiér Volva je zkrátka lekcí v efektivnosti a ukázka optimalizace ceny elektromobilu tak, aby mohl konkurovat konkurenci se spalovacími motory. Nenechte se ale mást, stále se jedná o prémiový segment a materiály uvnitř tomu odpovídají. Volit můžete přírodní nebo recyklované potahy, novinkou je dekor palubní desky z recyklované džínoviny. Náladu na palubě dokresluje pětice motivů ambientního osvětlení, které se inspirují skandinávskou přírodou.

Volvo EX30

Malým velkým slonem v místnosti, nebo snad v interiéru, je ale horizontálně postavený displej infotainmentu. Ten má, kromě veškerého ovládání auta, na starost i suplování funkce klasických budíků. Ano, před řidičem není žádný další displej a veškeré informace o rychlosti nebo dojezdu se zobrazují v horní části obrazovky. Volvo tvrdí, že je to pro řidiče lepší, my si nicméně raději počkáme na první svezení. Nepochybujeme ale o skvělé funkčnosti celého infotainmentu, o čemž nás ostatně přesvědčila už Volva současné generace.

Pohon, který vám vyhovuje

U pohonu si můžete zvolit přesně to, co vyhovuje vašemu stylu užívání auta. Na výběr jsou dokonce dva typy baterií. Jezdíte často krátké trasy po městě a chcete ušetřit? Berte verzi s jedním elektromotorem vzadu a menším lithium-železo-fosfátovým (LFP) akumulátorem. Záleží vám na maximálním dojezdu? Berte dražší lithium-iontovou (NMC) baterii s dojezdem až 480 kilometrů. Nebo chcete mít nejrychleji akcelerující Volvo v historii? Pro vás tu je vrcholná verze s elektromotory na obou nápravách, výkonem 315 kW (428 koní) a zrychlením z nuly na sto za 3,6 sekundy. Ale ani základní varianta není se zrychlením za 5,7 sekundy žádný louda. Všechny verze navíc nabijete z 10 na 80 % za méně než půl hodiny výkonem až 153 kW, respektive 134 kW u LFP baterie.

Konkurence se začíná třást

Z pohledu elektromobilů to možná nejsou žádné zázračné hodnoty rychlosti nabíjení nebo dojezdu. Znovu je ale potřeba si připomenout, že Volvo EX30 je mířené především na městský a příměstský provoz, takže těch 20 kilometrů do práce i 100 kilometrů na chatu bez problému zvládnete i se základním LFP akumulátorem. Ten má ještě jednu zásadní výhodu. Je totiž znatelně levnější. I díky tomu si Volvo dovolilo nasadit základní cenovku už od 869 000 korun, čímž překonává i některé prémiové konkurenty se spalovacími motory, a především vysílá jasný signál ostatním elektrickým rivalům. Základní výbava přitom není žádné holátko. Najdete tu LED světla, tepelné čerpadlo nebo digitální klíč. Přesvědčit se každopádně můžete sami – nové Volvo EX30 už je dostupné v českém konfigurátoru a lze ihned objednat. První vozy z čínské továrny se pak k zákazníkům dostanou už v prvním kvartálu následujícího roku. Volvo EX30 je možná malé, očekávání jsou od něj ale velká.   

Zdroj info: Volvo.
Zdroj médií: Volvo.

Podobné články