Dotace na elektromobily v zahraničí

22. 6. 2021 2 min. čtení diskuze (0) Elektromobilita

Drahé elektromobily se dají pořídit levněji díky dotacím. Zatím teda ne u nás, ale v zahraničí jsou mnohdy auta na baterky podporována vrchem spodem a jejich pořízení vyjde zákazníka i levněji než srovnatelná alternativa se spalovákem.

Dotace na elektromobily v zahraničí

Články na téma dotace na elektromobily:

  1. Dotace na elektromobil v ČR
  2. Dotace na elektromobily v zahraničí - právě čtete

U nás totiž vlastně krom podnikatelů ani nikdo nárok na nějaký příspěvek nebo dotaci na elektromobil neměl. Běžnému člověku tak zůstává elektrický vůz pořád hůře dostupný, než klasické auto. Podívejme se na několik příkladů z podpory elektromobility v Evropě.

Dotace na elektromobily v Německu

Náš západní soused do elektromobility hodně šlape, což je dané částečně i tím, že Volkswagen na ni vsadil prakticky vše. Aby se pracovní místa v automobilovém průmyslu udržela, je nutné prodeje co nejvíc podpořit. Zhruba od poloviny loňského roku je tak možné dostat příspěvek na pořízení elektromobilu ve výši až 6 000 eur. To je zhruba 152 tisíc korun. Tím to ale nekončí, další 3 000 euro přidá formou slevy automobilka. Je tak možné pořídit vůz o nějakých 9 000 euro, tedy 229 tisíc korun levněji. Má to ale jeden háček. Cena elektromobilu nesmí překročit 40 000 euro, tedy zhruba milion korun. Výrobci vozů tak někdy vyrábějí modely ve speciálních variantách, které se do této částky vejdou. Kdo chce dražší vůz, tomu je dotace krácena.

Rakousko

Země s krásnou přírodou a horami si od podpory elektromobility slibuje snížení emisí skleníkových plynů. 5 000 eur tak může dostat každý Rakušan, který si koupí nové auto na baterky. Je to zhruba 127 tisíc korun. Příjemný bonus představuje i 600 eur podpory na domácí nabíječku, pro bytové domy je to až 1 800 eur.

Francie a dotace

Země galského kohouta podpoří každý nákup elektrického auta částkou 7 000 euro, tedy 178 tisíc korun, za předpokladu, že pořizovací cena vozu nepřekročí 45 000 eur (1,14 milionu korun). Pakliže ano, tak se dotace snižuje na 3 000 eur. Elektromobily nad 60 000 euro nárok na dotaci nemají.

Norsko

Mekka elektromobility pro někoho možná nečekaně podporuje bateriová auta už od roku 1990! Jsou osvobozena od daně z koupě automobilu, která je zde na auta velmi vysoká. Je tak možné ušetřit v přepočtu zhruba až 300 tisíc korun při nákupu nového elektromobilu. Další forma podpory je osvobození elektrických vozů od DPH, která je 25 %. Dále má Norsko "Pravidlo 50 %". Co to znamená? Že oproti spalovákům platí elektroauta maximálně polovinu poplatků za místní parkování, trajekty a zpoplatněné silnice. Často je to ale i výrazně méně, nebo dokonce čistá nula, záleží na tom, jak si to nastaví které město. Další benefit je možnost využívat pruhy vyhrazené pro MHD a IZS v některých městech.

Zdroj médií: Depositphotos
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články