Autobaterie typicky selže v zimě. Nicméně v případě, že je velmi opotřebená, se tomu dá zabránit a ještě o jednu sezonu jí životnost prodloužit.
Dobití autobaterie před zimou
Články na téma dobíjení autobaterie:
- Dobíjení baterie za provozu
- Dobíjení autobaterie bez odpojení
- Startovací zdroj s powerbankou
- Nová autobaterie potřebuje především pravidelné dobíjení
- Dobíjení autobaterie bez odpojení
- Dobíjení baterie v autě, které je provozované denně
- Dobíjení v moderních autech ničí baterie
- Dobíjení autobaterie před zimou - právě čtete
Jakmile se začne na podzim ochlazovat, přicházejí první umírající autobaterie, které nezvládnou nastartovat auto. Problém je totiž nejen v tom, že akumulátor je ve špatné kondici, ale dost často je i nedostatečně dobíjený a majitel vozidla o tom ani neví.
Jak stárnou autobaterie
Každý akumulátor má svoji životnost, která se odvíjí z velké části od toho, jak se s autem jezdí. Dostupnější auta nás naučila sedat za volant i na kratší vzdálenosti, což je přesně scénář autobaterii nevyhovující. Ta se totiž potřebuje nabít ideálně delší jízdou, nikoliv jezdit věčně na dluh, tedy nastartovat motor, pak několik kilometrů živit vyhřívání volantu a sedaček, aby byl následně motor vypnut. Samozřejmě bez toho, aby se do akumulátoru vrátilo alespoň to, co vydal.
Trvale nízké napětí způsobuje sulfataci a předčasné opotřebení. Do toho jsou namáhány i desky akumulátoru, ze kterých odpadává aktivní hmota, takže se snižuje činná plocha elektrod.
Inteligentní dobíjení autobaterie
Dvojnásobný problém mají vozidla s inteligentním dobíjením. To je poměrně skoupé na to, kolik energie akumulátoru poskytne, protože to znamená vyšší odpor činností alternátoru. Dobíjení autobaterie jízdou u takových aut vypadá spíš jako udržování při životě. Jakmile řídící jednotka zjistí, že napětí je nízké, zapojí do akce alternátor a něco málo energie do akumulátoru pošle, a to co nejrychleji, takže vyšším napětím, než u starších vozidel, což zvyšuje opotřebení autobaterie.
Při jízdě z kopce se zařazeným převodem se rovněž autobaterie nabíjí, ale kdo jezdí spíš ve městě, ten ji prakticky neustále mučí. Není tedy divu, že i odolné AGM autobaterie vydrží jen pár let.
Proč nabíjet autobaterii
Jakkoliv se dnešní autobaterie tváří jako bezúdržbové, není to úplně pravda. Jistě, nemusíte dolévat elektrolyt, ale minimálně nabíjení to čas od času chce. Před zimou po tom akumulátory volají dvojnásob. Proč? Jejich kapacita sice neklesá, ale za to mráz zpomaluje elektrochemickou reakci, takže nemohou vydat tolik energie, jako třeba v létě. Plně nabitá starší autobaterie nastartuje auto spíš než skoro vybitý akumulátor zánovní. Dobíjení autobaterie je samozřejmě možné i bez odpojení, pokud máte inteligentní nabíječku.
Kdy vyměnit autobaterii
Že už je vaše baterie opravdu v posledním tažení, poznáte zpravidla podle rychlosti poklesu napětí. Když dojedete po delší cestě domů, zkuste třeba po dvou hodinách změřit napětí akumulátoru. Mělo by být asi 12,6 až 12,7 voltů. Pakliže do dvou dnů klesne napětí o víc jak desetinu voltu, je autobaterie zralá na výměnu.
Zdroj médií: Depositphotos.