Poslední roky ukázaly, že i relativně stabilní odvětví, jako je autoprůmysl, může být velmi citlivé. Podaří se letos situaci stabilizovat a vrátit do normálu? A co vůbec od roku 2023 očekávat?
Co čekat od roku 2023 ve světě aut – dobře už bylo
Články na téma novinky na rok 2023 od automobilek:
- Auto novinky pro rok 2023: Elektrokrasavci i parťáci do terénu
- Co můžeme očekávat v roce 2023 od značky Peugeot?
- Co můžeme očekávat v roce 2023 od značky Nissan?
- Nový Superb nebo Kodiaq. Které modely se v roce 2023 dočkají nových vydání?
- Co můžeme očekávat v roce 2023 od značky Subaru?
- Co můžeme očekávat v roce 2023 od značky Mercedes-Benz?
- Co můžeme očekávat v roce 2023 od značky DS?
- Co můžeme očekávat v roce 2023 od značek Toyota a Lexus?
- Co můžeme očekávat v roce 2023 od značky Volkswagen?
- Co čekat od roku 2023 ve světě aut – dobře už bylo - právě čtete
- Co můžeme očekávat v roce 2023 od značky BMW?
- Co můžeme očekávat v roce 2023 od značky Citroën?
- Co můžeme očekávat v roce 2023 od značky Škoda?
- Co můžeme očekávat v roce 2023 od značky Hyundai?
- Co můžeme očekávat v roce 2023 od značky Mitsubishi?
- Co můžeme očekávat v roce 2023 od značky Audi?
Masivní nástup Tesly?
Nejznámější výrobce elektromobilů zlevnil své produkty a třeba takový Model Y pořídíte na českém trhu pod 1,2 milionu. Jistě, půjde o úplný základ, ale i ten má u Tesly podobu velmi použitelného vozu s dojezdem 455 kilometrů na jedno nabití a akcelerací z nuly na sto za 6,9 sekundy. Tím se dost smazává cenová výhoda konkurentů, kteří na nabídku Tesly mohou reagovat jen velmi těžko. Uvidíme, jestli to není od americké automobilky jenom dočasný tah, který má zvednout prodeje, nebo se skutečně jedná o ofenzivu a odhodlání obsadit větší část trhu.
Nehybridní auta se evropskému trhu budou vyhýbat
Ukázala to třeba Toyota s novým, pro Evropu výhradně plug-in hybridním Priusem, ale taky Honda, která zde nabízí jen jeden druh pohonu – hybrid. Ne že by na hybridech bylo něco špatného, naopak! Jsou to velmi efektivní pohony, jenže zvyšují celkovou cenu auta a nehodí se třeba na delší cesty po dálnicích nebo silnicích první třídy. Automobilky by jistě rády prodávaly vozy s jednoduchými motory, v cestě tomu stojí emisní restrikce EU. Jinde tak mají zákazníci více možností, u nás si „musíme“ vybrat obvykle tu nejekologičtější variantu. Tento trend bude pokračovat, naskakovat na něj budou i další a další automobilky.
Rostoucí odpor proti individuální automobilové dopravě
Ceny aut rostou, náklady na provoz také. Společnost se pomalu ale jistě rozděluje na ty, co mají vlastní auto a na ty, co ho nemají nebo ho nechtějí. Nic proti tomu, každý ať se zařídí dle svého. Problém je, když si obě skupiny začnou házet klacky pod nohy, což pak nabyde bizarních rozměrů třeba v podobě cyklopruhů vedoucích odnikud nikam. Ve společnosti zkrátka začíná čím dál hlasitější skupina křiklounů prosazovat názor, že auta do města nepatří a všichni by měli jezdit na kole nebo v MHD (samozřejmě dotované státem). Letos lze očekávat ve veřejném prostoru další a další debaty na téma „zákaz vjezdu aut do centra“ a podobně.
Ústup manuálů
Další trend, který se k nám hrne ze západu. Není nutně špatný, dnešní automatické převodovky popravdě řadí skvěle a při cestování na větší dálky je člověk rád, že nemusí pořád šlapat na spojku a kvedlat klackem. Čím dál víc se prosazují CVT skříně, které jsou velmi efektivní zejména v městském provozu a japonské automobilky si je oblíbily. Stinnou stránku automatických převodovek jsou nákladné opravy a nutnost častější údržby.
Slábnoucí podpora elektromobility
U nás se žádné dotační programy „elektromobil do každé rodiny“ nekonaly a ukazuje se, že to bylo možná správně. I v Norsku, což je mekka elektromobility, začínají pomalu přicházet na to, že ve státním rozpočtu je tak trochu díra. Hlavní příčinou je nižší výběr daní z pohonných hmot (překvapivě). Vede to k omezování dotací a tendenci zavádět daně z elektromobilů, které byly do teď od většiny poplatků osvobozené. Někde se ty peníze holt vybrat musí…
Ceny aut klesat nebudou
Nová auta jsou aktuálně poněkud drahá a podle mluvčích automobilek nelze čekat zlevnění. Spíš to vypadá na další zdražování, ačkoliv už spíše v jednotkách procent. Vývoj cen nových aut samozřejmě kopírují ojetiny, takže ani zde lépe nebude. Růst cen se zastaví patrně až tehdy, kdy se vládě povede zkrotit inflaci. Příliš optimistické výhledy tedy motoristé nemají.
Zdroj médií: Depositphotos, Tesla.