PRÁCE 🧰

Co čekat od roku 2023 ve světě aut – dobře už bylo

27. 1. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Aktuality

Poslední roky ukázaly, že i relativně stabilní odvětví, jako je autoprůmysl, může být velmi citlivé. Podaří se letos situaci stabilizovat a vrátit do normálu? A co vůbec od roku 2023 očekávat?

Co čekat od roku 2023 ve světě aut – dobře už bylo

Masivní nástup Tesly?

Nejznámější výrobce elektromobilů zlevnil své produkty a třeba takový Model Y pořídíte na českém trhu pod 1,2 milionu. Jistě, půjde o úplný základ, ale i ten má u Tesly podobu velmi použitelného vozu s dojezdem 455 kilometrů na jedno nabití a akcelerací z nuly na sto za 6,9 sekundy. Tím se dost smazává cenová výhoda konkurentů, kteří na nabídku Tesly mohou reagovat jen velmi těžko. Uvidíme, jestli to není od americké automobilky jenom dočasný tah, který má zvednout prodeje, nebo se skutečně jedná o ofenzivu a odhodlání obsadit větší část trhu.

Co čekat od roku 2023 ve světě aut – dobře už bylo

Nehybridní auta se evropskému trhu budou vyhýbat

Ukázala to třeba Toyota s novým, pro Evropu výhradně plug-in hybridním Priusem, ale taky Honda, která zde nabízí jen jeden druh pohonu – hybrid. Ne že by na hybridech bylo něco špatného, naopak! Jsou to velmi efektivní pohony, jenže zvyšují celkovou cenu auta a nehodí se třeba na delší cesty po dálnicích nebo silnicích první třídy. Automobilky by jistě rády prodávaly vozy s jednoduchými motory, v cestě tomu stojí emisní restrikce EU. Jinde tak mají zákazníci více možností, u nás si „musíme“ vybrat obvykle tu nejekologičtější variantu. Tento trend bude pokračovat, naskakovat na něj budou i další a další automobilky.

Rostoucí odpor proti individuální automobilové dopravě

Ceny aut rostou, náklady na provoz také. Společnost se pomalu ale jistě rozděluje na ty, co mají vlastní auto a na ty, co ho nemají nebo ho nechtějí. Nic proti tomu, každý ať se zařídí dle svého. Problém je, když si obě skupiny začnou házet klacky pod nohy, což pak nabyde bizarních rozměrů třeba v podobě cyklopruhů vedoucích odnikud nikam. Ve společnosti zkrátka začíná čím dál hlasitější skupina křiklounů prosazovat názor, že auta do města nepatří a všichni by měli jezdit na kole nebo v MHD (samozřejmě dotované státem). Letos lze očekávat ve veřejném prostoru další a další debaty na téma „zákaz vjezdu aut do centra“ a podobně.

Ústup manuálů

Další trend, který se k nám hrne ze západu. Není nutně špatný, dnešní automatické převodovky popravdě řadí skvěle a při cestování na větší dálky je člověk rád, že nemusí pořád šlapat na spojku a kvedlat klackem. Čím dál víc se prosazují CVT skříně, které jsou velmi efektivní zejména v městském provozu a japonské automobilky si je oblíbily. Stinnou stránku automatických převodovek jsou nákladné opravy a nutnost častější údržby.

Co čekat od roku 2023 ve světě aut – dobře už bylo

Slábnoucí podpora elektromobility

U nás se žádné dotační programy „elektromobil do každé rodiny“ nekonaly a ukazuje se, že to bylo možná správně. I v Norsku, což je mekka elektromobility, začínají pomalu přicházet na to, že ve státním rozpočtu je tak trochu díra. Hlavní příčinou je nižší výběr daní z pohonných hmot (překvapivě). Vede to k omezování dotací a tendenci zavádět daně z elektromobilů, které byly do teď od většiny poplatků osvobozené. Někde se ty peníze holt vybrat musí…

Ceny aut klesat nebudou

Nová auta jsou aktuálně poněkud drahá a podle mluvčích automobilek nelze čekat zlevnění. Spíš to vypadá na další zdražování, ačkoliv už spíše v jednotkách procent. Vývoj cen nových aut samozřejmě kopírují ojetiny, takže ani zde lépe nebude. Růst cen se zastaví patrně až tehdy, kdy se vládě povede zkrotit inflaci. Příliš optimistické výhledy tedy motoristé nemají.

Zdroj info: autoexpress, electrek, Tesla.
Zdroj médií: Depositphotos, Tesla.

Podobné články