PRÁCE 🧰

Carsharing – recenze a zkušenosti Portálu řidiče

4. 12. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Carsharing Základní info ke carsharingu Škoda

Před časem jsem si skrze službu sdílených aut Car4Way půjčil náhodnou Škodu Karoq z ulice a vyrazil s ní až na sever Polska. Tohle jsou mé osobní zkušenosti s carsharingem.

Výhody a nevýhody carsharingu

Než se pustím do samotné recenze carsharingu, řekněme si, jaké jsou cíle sdílených aut. S carsharingem by v ideálním případě měla odpadnout starost s vlastnictvím vlastního auta. Často zmiňovanou výhodou je větší ekologičnost sdílených aut i fakt, že zejména ve velkých městech je soukromý vůz často na obtíž. Dokáže ho ale plnohodnotně nahradit auto sdílené?

Výhody

Dopředu mohu prozradit, že výhod je dle mých zkušeností s carsharingem opravdu více než nevýhod. Otázka je, zdali dokáží svou váhou převážit nevýhody. Pojďme se do toho pustit!

Snadné půjčení

Tohle mě samotného překvapilo. Účet u Car4Way máte založený během pár minut, pak počkáte hodinku nebo dvě na ověření vaší totožnosti a můžete si půjčit vaše první auto. Samotný proces zápůjčky je poté taky velmi rychlý a intuitivní. Na mapě v mobilní aplikaci si najdete auto nejblíže vaší poloze – vyfiltrovat si můžete i konkrétní model auta – až třicet minut dopředu si auto zarezervujete, a když k němu dojdete, tak si ho jen skrze aplikaci odemknete. Po dobu zápůjčky potom samozřejmě používáte klíčky od auta, které najdete v interiéru.

Výhody a nevýhody carsharingu

Moderní vozový park

Car4Way ve své flotile nabízí celkem patnáct modelů aut různých značek a typů. Nechybí malé městské automobily, SUV, dodávky ani reprezentativní limuzíny. Vozový park je navíc pravidelně obnovován a většina vozidel je do jednoho roku stáří. Omezen je dokonce i počet najetých kilometrů, takže jsou auta vesměs ve velmi dobré kondici. Taky to nejsou žádná holátka a nabízí spoustu prvků komfortní výbavy. Standardem často bývá automatická převodovka a infotainment podporující Android Auto a Apple CarPlay.

Tankovací karta

Ke každému sdílenému autu Car4Way dostáváte automaticky tankovací kartu. Ať tedy jezdíte jakkoliv a kdekoliv, o cenu pohonných hmot se nestaráte. Náklady na palivo jsou samozřejmě promítnuty v ceně zápůjčky, ale odečtěte si z ní právě cenu paliva a dostáváme se na zajímavé částky. Mně osobně vyšla čtyřdenní cesta do Polska s nájezdem přes 1 600 kilometrů na cca 17 500 korun. Jen za palivo bych přitom bez tankovací karty zaplatil asi 5 000 korun. Taky je fajn, že s tankovací kartou normálně můžete i do zahraničí.

Výhody a nevýhody carsharingu

Infolinka

Tady si dovolím jednu osobní poznámku. Infolinka Car4Way totiž funguje na jedničku. S mými dotazy mi vždy pomohla a nikdy mě nenechala na holičkách. Dokonce není problém nechat auto odemknout i po skončení zápůjčky. Já si v něm třeba zapomněl jednu drobnost a musel jsem se do něj vracet. Není problém, jeden telefonát na infolinku to bez obtíží vyřešil.

Parkovaní

Car4Way zatím funguje pouze v Praze a Brně. Zejména v našem hlavním městě je pak jednoznačnou výhodou fakt, že můžete parkovat ve všech placených zónách a o nic se nestaráte. Použitelnost sdíleného auta v městském provozu se tak násobně zvyšuje.

Nevýhody

Co by to bylo za recenzi carsharingu, kdybych nezmínil nějakou tu nevýhodu. Jasně, mohl bych napsat, že bych jako autíčkář nemohl žít bez vlastního benzinového miláčka. Záměrně však tyto subjektivní nevýhody vynechám.

Výhody a nevýhody carsharingu

Parkování

Hned na začátku musím znovu zmínit parkování. Je fajn, že můžete parkovat ve všech placených zónách po Praze, ale zkuste si někdy zaparkovat a vrátit auto v neděli v podvečer. No já to zkusil a příjemný zážitek to nebyl. Auto jsem sice mohl vrátit kdekoliv po Praze, ale já ho potřeboval vrátit v jedné konkrétní oblasti, abych se zavčasu dostal na vlak. No auto jsem nakonec vracel někde jinde a vlak nestihl. Zkrátka je dobré vymezit si na vrácení auta dostatek času.

Čistota aut

Čistota auta je z části subjektivní záležitostí a z většiny záleží na lidech, kteří si auto půjčují. Hodně se jich totiž řídí heslem „není to moje, tak co bych se staral“. Drobné nečistoty, drobky a podobně jsou tedy v interiéru, navzdory snaze Car4Way o čištění svých vozů, neoddělitelnou součástí sdílených aut. Sám jsem se s tím setkal, ale hned druhým dechem musím dodat, že by mohlo být ještě podstatně hůř.

Nenahlašování závad

Důležitou součástí každé zápůjčky je hlášení závad, bohužel ho spoustu zákazníků naprosto ignoruje. Přitom je to záležitost na pár okamžiků a službě to může výrazně pomoci. Kdyby třeba člověk, co měl auto přede mnou, nahlásil, že mu pomalu uchází vzduch z pneumatiky, tak bych to nemusel řešit já. Stejné je to třeba s drhnoucími stěrači čelního okna. Opět se tak dostáváme k tomu heslu „není to moje, tak co bych se staral“. A to je v současnosti asi jediný problém, který carsharing má. Jinak jsem byl totiž velmi spokojeným zákazníkem.

Zdroj info: Autorský text, Car4Way.
Zdroj médií: Radim Krejčík.

Podobné články