PRÁCE 🧰

Škodou Karoq z ulice až na sever Polska (2. díl) – jaký je Karoq po ujetí 1 600 kilometrů?

3. 12. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Kam na výlet Rádce motoristy Carsharing Carsharingem na dovolenou Cesta do Polska Tipy na výlety Trojměstí Škoda

Přes službu sdílených aut Car4Way jsem si půjčil náhodnou Škodu Karoq z pražských ulic a ujel s ní přes 1 600 kilometru na sever Polska a zpět. Jak to celé probíhalo a jaký vlastně Karoq je? To si povíme ve druhém díle dvoudílné série.

Škodou Karoq z ulice až na sever Polska

Český fenomén jménem Škoda Karoq asi netřeba dopodrobna představovat. Však už je na trhu od roku 2017 a minulý rok dorazil už i facelift. Já si z ulice vypůjčil Karoqa ze služby Car4Way. Jednalo se o verzi krátce před faceliftem s motorem 1,5 TSI a automatickou převodovkou DSG, pohonem předních kol a nájezdem 11 000 kilometrů. O tom, jak zápůjčka probíhala a jaké všechny problémy auto mělo jsme si řekli v prvním díle. Pojďme se tedy rovnou pustit do samotné cesty.

Nezaměnitelná škodovka

Jedním z důvodu, proč je Karoq buď milován, nebo zatracován, je fakt, že se prostě řídí, jako každé jiné auto z Mladé Boleslavi. Do pro mě neznámého auta v centru Prahy jsem si sedl, nastavil si sedačku a okamžitě vyrazil. Člověk prostě hned ví, kde má jaké ovládací prvky nebo jak je nastavené řízení. Že se jednalo o předfaceliftovou variantu navíc celý tento dojem jen umocnilo – před řidičem máte klasické budíky, na většinu funkcí auta jsou pak dedikovaná fyzická tlačítka. Pro někoho to může být nuda, ale prodeje ukazují spíše opak.

Škodou Karoq z ulice až na sever Polska

Nechci předbíhat, ale je jasné, že na našem trhu bude první iterace Škody Karoq velmi žádanou ojetinou. Za dobu mého soužití mi na konkrétním sdíleném autě vadily z uživatelského hlediska jen dvě věci. První bylo extrémně nestabilní Android Auto. Ačkoliv mělo fungovat bezdrátově, tak nefungovalo a ani kabelová verze nebyla vůbec stabilní. Až po precizním zapojení kabelu do konektoru tou správnou stranou se mi to povedlo rozchodit. Toto by však měla opravit dostupná aktualizace softwaru.

Těžkosti rozjezdu

Tou druhou věcí, která ve výsledku platí pro každý Karoq s benzinovou patnáctistovkou a automatickou převodovkou, byly líné rozjezdy. Nikdy bych si nepomyslel, že rozjet se s automatickou převodovkou bude těžší než s manuálem, tady tomu tak ale skoro bylo. Při pokusu o plynulý rozjezd totiž následovala dlouhatánská prodleva, silnější sešlápnutí plynového pedálu však, v kombinaci s celoročními pneumatikami, znamenalo protočení kol. Nic mezi prakticky neexistovalo. Nakonec jsem pochopil, že je nejlepší nechat Karoq rozjet bez plynu a sešlápnout ho až o něco později. Samozřejmě se jedná o opatření, které snižuje emise, nic příjemného to ale zvlášť v některých situacích není.

Škodou Karoq z ulice až na sever Polska

Dva válce stačí

Na druhou stranu ale musím spojení motoru a převodovky, krom zmíněných rozjezdů, jednoznačně pochválit. Po zbytek času totiž byla jejich spolupráce bezchybná a Karoq mi tak na dlouhé cestě přes celé Polsko dělal dobrou společnost. Motor je dobře odhlučněný a výkon mu také nechybí. Nadmíru mě překvapila jeho hospodárnost. Trasu jsem absolvoval z velké části po dálnicích a rychlostních silnicích. V Polsku se přitom s rychlostí moc nemažou a 150 na dálnici tam je zcela běžná rychlost – limit je stanoven na 140 kilometrů za hodinu.

Přesto všechno dokázal Karoq zvládnout trasu se spotřebou hluboko pod 7 litrů na sto kilometrů, čemuž jsem se zdráhal věřit. Ve městě pak spotřeba ještě klesala. Dopomáhal si k tomu jednak častým plachtěním, kdy převodovka vyřadí a nechá auto klouzat okolním vzduchem, a pak výrazně pomáhal i dvouválcový režim motoru – při jakémkoliv náznaku nízkého zatížení Karoq okamžitě vypínal dvojici válců. Na kultivovanost to nemělo žádný vliv, vlastně bych to bez upozornění v kapličce přístrojů ani nepostřehl, vliv na spotřebu byl nicméně značný.

Škodou Karoq z ulice až na sever Polska

Neurazí ani nenadchne

Jak bych Škodu Karoq s nejsilnějším benzínem zhodnotil? Popravdě to ani na delší trasy není špatná volba. Podvozek je laděný komfortně, a i s lehkým motorem se příď citelně pohupuje. V zatáčkách to logicky není žádný přeborník, ale svižnější jízdu zvládá sebevědomě. Pochvalu jednoznačně zaslouží dostatečně výkonná, ale kultivovaná, a především úsporná pohonná jednotka. Ocenit musím i dobře naladěný adaptivní tempomat, který není přehnaně citlivý na blížící se auta, i jednoduché vypnutí nepotřebných jízdních asistentů. Samozřejmostí je pak prostorný interiér i kufr a taky velké množství odkládacích prostor. Jediným zádrhelem tedy zůstávají pomalé rozjezdy. Jinak je ale Škoda Karoq škodovkou se vším všudy a ve flotile sdílených aut Car4Way se jedná o jistou volbu.

  Kalkulačka cestovního pojištění do Polska

Zdroj info: Autorský text.
Zdroj médií: Radim Krejčík.

Podobné články