Téma spíš na hospodskou debatu se pokusíme trochu rozebrat a kde bude možné si vypomoci daty, tam to uděláme. Bohužel na dané téma jich moc není.
Byly dřív opravdu motory lepší a spolehlivější?

Články na téma představujeme motory:
- Motor 1.2 HTP - opravdu je to takové peklo?
- Co je HDi motor a jaká je jeho spolehlivost?
- Jaký je motor EcoBoost a kolik vydrží?
- Motor 2.0 TSI (EA888) – z historie k současné Octavii RS
- Motory FSI - chtít či odmítnout?
- Systémy VVT-i a Valvematic byly zásah do černého
- Spolehlivost dCi motorů Renault-Nissan
- Motor s protiběžnými písty
- Motory 1.6 HDi – problémový, po úpravách držák
- Historie motorů: Byly dřív lepší a spolehlivější? - právě čtete
Vycházejme z oblíbeného moudra starých mazáků, že „dřív byly motory lepší“. Ono totiž zpětně viděno bylo všechno lepší, mozek má tendence uchovávat si hlavně ty hezké vzpomínky a umí velmi dobře klamat svého majitele. Ostatně proto spousta lidí stále tvrdí, že i za minulého režimu bylo lépe, což popravdě žádná data nepotvrzují. Nicméně zpět k motorům!
Spolehlivost motorů
Odrazíme se rovnou od toho nejdůležitějšího, tedy spolehlivosti a životnosti. Když se podíváme do statistiky nejspolehlivějších vozů, dostaneme se převážně k jednoduchým autům, a to často s motory staré koncepce. Tedy především bez turba a bez přímého vstřikování. Jednoduché a relativně slabé agregáty, které kolikrát slouží do roztrhání těla. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Jsou to obvykle Hondy, Toyoty, Subaru, Mazdy a jednodušší modely korejské nebo i koncernu VW.
Takže ano, i statisticky lze částečně podložit, že motory nikoliv staré, ale spíš konzervativně postavené, jsou spolehlivější. Obecně je však potřeba statistiky spolehlivosti aut brát trochu s rezervou. Prémiová auta, která se v nich objevují, mají často špičkový servis, typicky se jedná o vozy Porsche a Mercedes-Benz. Netvrdíme, že jsou to auta nespolehlivá, ale asi budou dostávat o trochu lepší péči než Dacia, která bývá na chvostu. Takže i jejich komplikovanější motory asi vydrží déle.
- Mohlo by vás zajímat: Nejrizikovější motory v ojetinách
Parametry motoru
Tady už mají moderní motory jednoznačně navrch, a to prakticky ve všem. Souvisí to částečně i s tématem spolehlivosti, kterou jsme museli obětovat efektivitě a výkonům. 1.4 MPI slouží v mnoha jedničkových autech bez problémů do dnes, ale dynamicky nestačí. Proti ní je jakýkoliv přeplňovaný litr naprostý dravec, a pokoří čtrnáctistovku i spotřebou.
Jaké spolehlivé motory dnes koupit?
Jestli si myslíte, že už se opravdu spolehlivé agregáty nedělají, jste na omylu. Prakticky jakákoliv japonská automobilka má v nabídce celou řadu atmosfér, ano, obvykle s nějakou hybridní výpomocí, ale v základu někdy i bez. Mimochodem, jako nejspolehlivější vůz vychází v mnoha statistikách hybridní Honda Jazz, která má právě atmosférický spalovák.
Dále tu je třeba Hyundai i30 Kombi s motorem 1,5i. Výkon 70 kW nebude nic extra, ale koncepčně je to motor bez slabin, takže lze předpokládat jeho velmi dlouhou životnost.
Pokud sáhneme ke škodovce, tak Fabia je v nabídce s litrovým MPI, což je podobná písnička jako u Hyundai – ten motor nepojede, budete ho muset točit, aby něco předvedl, ale bude absolutně nezničitelný. Starší variantu této jednotky najdete třeba v ojetých Citigo.
Zdroj médií: Depositphotos.