PRÁCE 🧰

Byly dřív opravdu motory lepší a spolehlivější?

26. 1. 2025 2 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady Rádce motoristy

Téma spíš na hospodskou debatu se pokusíme trochu rozebrat a kde bude možné si vypomoci daty, tam to uděláme. Bohužel na dané téma jich moc není. 

Byly dřív opravdu motory lepší a spolehlivější?

Vycházejme z oblíbeného moudra starých mazáků, že „dřív byly motory lepší“. Ono totiž zpětně viděno bylo všechno lepší, mozek má tendence uchovávat si hlavně ty hezké vzpomínky a umí velmi dobře klamat svého majitele. Ostatně proto spousta lidí stále tvrdí, že i za minulého režimu bylo lépe, což popravdě žádná data nepotvrzují. Nicméně zpět k motorům! 

Spolehlivost motorů

Odrazíme se rovnou od toho nejdůležitějšího, tedy spolehlivosti a životnosti. Když se podíváme do statistiky nejspolehlivějších vozů, dostaneme se převážně k jednoduchým autům, a to často s motory staré koncepce. Tedy především bez turba a bez přímého vstřikování. Jednoduché a relativně slabé agregáty, které kolikrát slouží do roztrhání těla. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Jsou to obvykle Hondy, Toyoty, Subaru, Mazdy a jednodušší modely korejské nebo i koncernu VW. 

Takže ano, i statisticky lze částečně podložit, že motory nikoliv staré, ale spíš konzervativně postavené, jsou spolehlivější. Obecně je však potřeba statistiky spolehlivosti aut brát trochu s rezervou. Prémiová auta, která se v nich objevují, mají často špičkový servis, typicky se jedná o vozy Porsche a Mercedes-Benz. Netvrdíme, že jsou to auta nespolehlivá, ale asi budou dostávat o trochu lepší péči než Dacia, která bývá na chvostu. Takže i jejich komplikovanější motory asi vydrží déle.

Parametry motoru

Tady už mají moderní motory jednoznačně navrch, a to prakticky ve všem. Souvisí to částečně i s tématem spolehlivosti, kterou jsme museli obětovat efektivitě a výkonům. 1.4 MPI slouží v mnoha jedničkových autech bez problémů do dnes, ale dynamicky nestačí. Proti ní je jakýkoliv přeplňovaný litr naprostý dravec, a pokoří čtrnáctistovku i spotřebou. 

Jaké spolehlivé motory dnes koupit? 

Jestli si myslíte, že už se opravdu spolehlivé agregáty nedělají, jste na omylu. Prakticky jakákoliv japonská automobilka má v nabídce celou řadu atmosfér, ano, obvykle s nějakou hybridní výpomocí, ale v základu někdy i bez. Mimochodem, jako nejspolehlivější vůz vychází v mnoha statistikách hybridní Honda Jazz, která má právě atmosférický spalovák. 

Dále tu je třeba Hyundai i30 Kombi s motorem 1,5i. Výkon 70 kW nebude nic extra, ale koncepčně je to motor bez slabin, takže lze předpokládat jeho velmi dlouhou životnost. 

Pokud sáhneme ke škodovce, tak Fabia je v nabídce s litrovým MPI, což je podobná písnička jako u Hyundai – ten motor nepojede, budete ho muset točit, aby něco předvedl, ale bude absolutně nezničitelný. Starší variantu této jednotky najdete třeba v ojetých Citigo. 

Zdroj info: TÜV Report, Consumer Reports.
Zdroj médií: Depositphotos.

Jak dlouho vám vydržela poslední autobaterie?

Méně jak 4 roky 2 370
20 %
5 až 7 let 4 166
34 %
Více jak 7 let 5 579
46 %
Milan, 28. 1. 2025 11:32, reagovat
Obávám se, že autora mírně zklamu. Od r. 1989 jezdím na Peugeotech D., kubatury od 1.756 do 1.906 Jezdil jsem cca na 6 verzích motorů a karoserií. Většina modelů těchto motorů si brala od 4 do 5 l/100 km. Dovoluji si uvést, že Peugeot 1,6 D Blue HDi jezdí kolem 4,1 - 4,6 l/100 km. A to si dovoluji tvrdit, že lepší motory na spotřebu a poruchovost neznám., vždy jsem dojel ! Celkový počet takto najetých km je cca 1 mega, což je vypovídající vzorek. Brzdou provozu nejsem, spíše jsem "brzděn ostatními a omezenou rychlostí v daném úseku", nemohu tak naplno využít kroutícího momentu a tím i spotřeby motoru. Většina autorem popisovaných modelů se pohybuje kolem 7 - 8 l/100 km !
Jan Nezmar, 5. 2. 2025 3:34, reagovat
A?

Podobné články