Test: Honda Jazz Crosstar 1.5 e:HEV - moderní technologie v kompaktním balení

15. 2. 2021 10 min. čtení diskuze (0) Testy Honda

Honda Jazz Crosstar je tady s námi už nějaký rok. Před nedávnem jsme v redakci otestovali pro oko více lahodící Hondu Jazz. Nyní jsme na týden měli možnost otestovat jejího drsnějšího oplastovaného sourozence Hondu Jazz Crosstar. Ten při prvním pohledu vypadá jako menší SUV, po bližším prozkoumání však nabídne ještě mnohem více.

Recenze: Honda Jazz Crosstar 1.5 e:HEV

Hybridní Honda Jazz Crosstar 1.5 se od předešlého testovaného modelu Honda Jazz liší především v exteriéru. Jeho mohutné oplastování, které vyvolává pocit "auta do lehkého terénu", však může klamat. Toto auto rozhodně není stavěné na nějaké větší výlety mimo zpevněné cesty. Vůz je díky hybridnímu pohonu určen hlavně do města, kde se rozhodně cítí jako doma.

Exteriér - méně je více

Zepředu na vás svítí fullLED světlomety, které svojí velikostí tak trochu dominují přednímu kukuči a v podstatě ho i utvářejí. Crosstar oplývá velkými zpětnými zrcátky, ve kterých je skvěle vidět za auto, což jsem na dálnici musela ocenit dvojnásob.

Test: Honda Jazz Crosstar

Při pohledu na záď rozhodně nelze přehlédnout výrazné oplastování. Ve výbavě je i zadní parkovací kamera. Crosstar v testovacím týdnu zažil snad nejhorší počasí, které mohlo být. Sníh, déšť a vítr parkovací kameře rozhodně neprospěl, proto pokud jsem chtěla někam zaparkovat, či jen couvat, musela jsem z vozu vystoupit a kameru alespoň něčím otřít, jinak na obrazovce nebylo lautr nic vidět. Potěšilo vyhřívané přední sklo - na zimu ideální. 

Silueta vozu spojuje tři kategorie, kromě klasického MPV a hatchbacku se zde přidaly i prvky SUV. S délkou 4 090 milimetrů patří Crosstar k těm menším hatchbackům. Oproti dříve testovanému vozu Honda Jazz dostal Crosstar ještě o pár centimetrů navíc a k tomu střešní nosiče. Světlá výška vozu je tudíž 1 556 milimetrů. Standardní provozní hmotnost činí 1 327 kg. Na první pohled zvenku vypadá auto velice minimalisticky, jak tomu je uvnitř?

Test: Honda Jazz Crosstar

Interiér jako z kokpitu vesmírné lodi

Honda Jazz se pyšní tím, že zúžila A sloupek, v praxi to znamená, že došlo k jeho rozvětvení, díky kterému se nabízí mnohem lepší výhled z vozu při zachování vysoké úrovně bezpečnosti. Řešení je to vtipné a fungující, takže proč ne?

Interiér vozu je dost futuristický, nepřivítala mě žádná klasická kaplička, pouze jeden 7palcový displej na rovné látkové palubní desce, na kterém jsem si pomocí tlačítek na multifunkčním volantu mohla sama navolit, co je pro mě důležité. Mohla jsem zde sledovat svou spotřebu, hlídání jízdního pruhu nebo například jaký pohon jsem právě využívala. Pokud jsem zrovna nechtěla nic řešit, na displeji jsem si nechala pouze aktuální rychlost se zobrazenou písničkou, která zrovna hrála v rádiu. Z levé strany displeje se pak nachází ukazatel stavu baterie. Na pravé straně najdete stav paliva

Honda Jazz Crosstar - interiér

S displeji však nekončíme, na středovém panelu se dále nachází 9palcový displej, kterým ovládáte všechno. Ihned po nastoupení do vozu jsem si připojila telefon, z něhož jsem si pak spustila navigaci, zavolala si, či přepínala hudbu. Honda nabízí navigaci Garmin, která je dostačující, avšak za celou dobu jsem ji využila pouze jednou. Místo toho jsem využívala spíš propojení telefonu přes Apple CarPlay, které mi poskytlo přístup k mému oblíbenému Waze. Displej se ovládá velmi jednoduše, po stranách je celkem pět tlačítek, kterými lze ovládat hlasitost, přepínat, či vracet se na domovskou obrazovku. Systém v sobě ukrývá i veškeré nastavení vozu, od bezdotykového odemykání, automatického zapínání dálkových světel až po nastavení reproduktorů - o nich ještě později. Problém však nastává při mrazivých ránech, kdy zobrazovač dostatečně nespolupracuje a jeho odezva je velmi opožděná. Dvouramenný volant mi příliš nevyhovoval. Velmi často na mě hulákal a cukal se, že ho nedržím, a to po nějakém tom kilometru bylo opravdu nepříjemné.

Honda Jazz Crosstar - interiér

Kromě již zmíněných asistentů má Honda taktéž systém detekující chodce (včetně speciálního přísvitu v noci), hlídání odbočení vlevo (v případě, že v protisměru jede auto aktivuje brzdy) či aktivního asistenta proti čelnímu nárazu.

Famózní audio

Nejúžasnější prožitek jsem z vozu získala při spuštění hudby. Osm skvěle umístěných reproduktorů se subwooferem i nejnáročnějšímu posluchači vykouzlí úsměv na tváři. Po nezávislém srovnání se Škodou Kodiaq hraje malý Crosstar výrazně lépe. Pomocí displeje lze ovládat výšky a basy. Subwoofer je možné také nastavit podle svého. I ve vysokých hlasitostech reproduktory hrají dost čistě a podání neztrácí kvalitu nijak dramaticky. 

Pod středovým displejem se dá ovládat intenzita vyhřívání předních sedadel a intenzita (jednozónové) automatické klimatizace se nastavuje pomocí otočných ovladačů. Vedle ovladačů pak lze ještě zapnout či vypnout vyhřívání oken a zrcátek. Pokud se přesuneme níž, objevíme zde 2 USB porty (jeden na propojení s autem a druhý pro nabíjení telefonu), tlačítko na vypnutí spolujezdcova airbagu a 12V zásuvku, která je překryta plastem. Přihrádek je dostatek, bohužel ta na telefon je z tvrdého plastu, takže v zatáčkách mi smartphone neustále cestoval. Po zjištění, že v Crosstaru není bezdrátové nabíjení, mi bylo smutno ještě víc.

Honda Jazz Crosstar - interiér

V Hondě je však mnohem více odkládacích prostorů. Jedním skvěle vyřešeným jsou prostory v rozích palubní desky (stejně jako například u větších dodávek), které se nachází hned před výdechy ventilace, a ty pomohou v chladných dnech udržet v kelímku teplou kávu či čaj klidně celý den. Do přihrádky ve dveřích se pro změnu nevejde litr a půl petka, což u prakticky řešeného auta do města zamrzí. Další prostor pro odložení kelímku se nachází klasicky ve středu za řadící pákou. Prostor mezi řidičem a spolujezdcem rozděluje loketní opěrka, která je bohužel neposuvná. Při dlouhých cestách látka, kterou je potažena, dráždí a doslova kouše lokty. Na palubní desce se před spolujezdcovým sedadlem nachází dvě přihrádky, jedna pod látkovou vrstvou a druhá ze spodní strany. Děsíte se, že je palubní deska látková? Nezoufejte, celá palubní deska je z látky, která je voděodolná a dobře omyvatelná.

Honda Jazz Crosstar - interiér

Sedadla v Crosstaru se ovládají stále přes staré dobré mechanické páčky. Čalounění bylo rozhodně jiné a kvalitnější než v dříve testované Hondě Jazz. Sedadla mi přišla po celou dobu velmi pohodlná, a to i na dlouhých cestách přes půlku republiky. V zadní části předních sedadel se opět nachází malá kapsička na odložení úzkých předmětů. Co však očekávat od takzvaných Magic Seats? Zadní sedadla je možné nejen standardně sklopit a vytvořit rovnou podlahu, ale dokonce vyklopit sedák vzhůru. S kufrem se tak naskytne zavazadlový prostor o objemu až 1 199 litrů, přičemž v běžné konfiguraci kufr nabízí pouhých 298 litrů

Prostor vzadu je dostačující, pokud člověk nemá ke dvěma metrům výšky. To samé i na místě spolujezdce. Tam sice nejde o centimetry nad hlavou, ale spíš o centimetry před sebou, zde se bude muset vyšší člověk uskromnit a nohy si poskládat v případě, že bude vůz plně obsazený.

Dokonalá souhra motorů

Hybridní Honda nenabízí klasickou převodovku, ale automatickou "bezstupňovou" převodovku e-CVT. Jazz Crosstar většinu času využívá pouze elektromotor, od vyšší rychlosti (asi 75 km/h) poté sepne (ale nemusí) spalovací motor. Připojování a odpojování spalovacího motoru jsem prakticky nepoznala. V případě, že jsem cestovala pouze po městě přední kola roztáčela pouze elektromotor a spalovák sloužil jen k dobíjení baterie. Honda nabízí běžné jízdní režimy, které znáte z automatu. Pokud jsem chtěla jezdit s minimem emisí zařadila jsem režim s písmenem B a přidala k tomu kouzelné tlačítko eko (zelené listy). Díky tomu jsem pak jela z většiny času, pokud to bylo možné, čistě na elektřinu a energie do baterie se rekuperovala brzděním. Honda své hybridy označuje jako e:HEV. Crosstar disponuje dvěma elektromotory, li-on baterií a benzinovým řadovým čtyřválcem o objemu 1,5 litru. Automobilka pro toto vozítko udává výkon až 72 kW pro spalovací motor a 80 kW pro elektromotor.

Test: Honda Jazz Crosstar

Jízdní vlastnosti

Bohužel auto není žádný závodník, pokud tedy nechcete slyšet, jak motor naříká, nejezděte stylem "plyn až na podlahu". Zvuk, který motor při zrychlení vydává zní hrůzostrašně. U zrychlení ještě zůstaneme, z 0 na 100 km/h jsem se s Crosstarem dostala za necelých deset sekund. Maximální rychlost pak činí 173 km/h. Ohledně spotřeby se Honda spokojí s málem, ve městě se lze dostat na zhruba 3,7 litrů na sto kilometrů. Prahu - Ostravu jsem po dálnici zajela za 4,6 litrů na sto kilometrů a v nádrži mi zůstala ještě víc než polovina. Objem nádrže je 40 litrů. Za tak krásnou spotřebu může především již zmíněný hybridní pohon.

Automobilka má v genech sportovní vlastnosti, toho se dočkáte také u Crosstaru, ale pouze na suchých cestách. V zatáčkách se mu líbí, drží pěkně, a kromě hlasitějších 16palcových zimních pneumatik mě na cestách nic nerozhodilo. Na zledovatělé vozovce se ukázali v dobrém světle asistenti, kteří pohotově narovnali jakýkoliv občasný nedostatek trakce.

Test: Honda Jazz Crosstar

Parametry vozu Honda Jazz Crosstar 1.5 e:HEV

Pohonbenzínový čtyřválec 1.5 a 2 elektromotory
Poháněná nápravapřední 
Výkon72 kW / 98 koní spalovací motor
80 kW / 109 koní elektormotor
točivý moment: 253 Nm
Naměřená spotřeba3,7 - 4,6 litrů/100 km dle stylu jízdy
Rozměry vozu (v. x š. x d.)1 556 x 1 725 x 4 009 mm
Převodovkaautomatická e-CVT
Palivová nádrž40 litrů
Zrychlení z 0-100 km/h9,9 s
Zavazadlový prostor298 / 1 199 litrů (po sklopení zadních sedaček)
Cena testovacího auta, včetně výbavy609 900 Kč

Pár slov na závěr

Honda Jazz Crosstar sice na první pohled vypadá jako "důchodcovské auto", ale překvapivě umí i bavit. Auto přece nejezdí na to, jak vypadá, záleží na tom, co je uvnitř. 

Dostupných je samozřejmě několik verzí výbavy Hondy Jazz, Crosstar ale seženete pouze ve vrcholné výbavě Executive, která kromě fullLED světlometů vepředu i vzadu a spousty bezpečnostních asistentů nabízí navíc také bezklíčový vstup se zapalováním, zmíněný Apple CarPlay a službu v aplikaci My Honda+.  Nejlevnější Jazz z nabídky vyjde na 500 000 korun. Cena testovacího vozu Crosstrar Executive se vyšplhala až na 609 900 korun. Za takovou cenu odpovídá především složitý hybridní pohon, díky kterému prakticky nemusíte vědět, co se v motorovém prostoru odehrává, stačí když budete pouze držet volant a přidávat plyn.

Zdroj médií: redakce

+

  • Ozvučení + subwoofer
  • Spotřeba
  • Velká zpětná zrcátka
  • FullLED světlomety
  • Magic seats
  • Vyhřívaná sedadla

  • Přihrádka na telefon z tvrdého plastu - telefon při každém zatočení cestuje
  • Neposuvná loketka
  • Chybí hlídání mrtvého úhlu
Nikola Vrabel

Autor článku
Nikča vždycky snila o tom být nadějným chemikem, od školy si chodívá odpočinout na garáž a víkendy tráví s foťákem na nejrůznějších tuning srazech.

Podobné články