Systém sledování únavy řidiče, jak funguje?

4. 8. 2022 3 min. čtení Tipy a rady

Moderní vozy jsou vybaveny asistentem hlídajícím únavu řidiče. Ten má za úkol vyhodnocovat řidičovo chování, míru pozornosti a v případě nutnosti doporučit přestávku.

Jak funguje asistent rozpoznání únavy

Detekuje systém vždy únavu za volantem správně?

Ačkoli se prvoplánově jedná o asistenta, který by řidiči měl pomáhat, tak bohužel nežijeme v ideálním světě, kdy by systém sledování únavy řidiče fungoval na 100 %. Existují totiž situace, kdy asistent rozpoznání únavy špatně vyhodnotí situaci a nefunguje.

Z mé zkušenosti totiž často detekuje únavu i v případech, kdy opravdu unavená nejsem. A stává se to napříč různými značkami automobilek. Bohužel to umí i opačný případ, kdy řidič pociťuje únavu za volantem, ale systém sledování únavy to nedokáže detekovat. Ačkoli v takových případech by člověk měl být sám zodpovědný a pauzu si dopřát i bez toho, aniž by ho musel upozornit stroj. Asistent rozpoznání únavy by se dle mého názoru měl ještě vylepšit, aby fungoval opravdu tak, jak má.

Jak funguje asistent rozpoznání únavy

Bezpečnostní systém se zaměřuje na chování řidiče za volantem, tedy především na to jak ovládá volant. Asistent rozpoznání únavy je naprogramovaný tak, aby rozeznal projevy unaveného řidiče od toho neunaveného. Z praxe ale víme, že ne vždy to přesně udělá.

Nicméně co se týká té únavy za volantem, tak ač chceme nebo ne, takový řidič se občas dopouští i nevědomých zásahů - což znamená, že řídí příliš strnule nebo naopak má příliš rychlé manévry. Jakmile tedy systém sledování únavy vyhodnotí, že by si řidič měl dát pauzu, akusticky ho upozorní. Obvykle se i na palubním počítači zobrazí příslušná vizuální ikonka. To, jestli řidič doporučení zastavit přijme, je pouze na něm.

Asistent rozpoznání únavy, tak nemůže sám zasáhnout, například že by ubral na výkonu nebo auto samo bezpečně zastavilo - to je ještě hudba vzdálené budoucnosti.

Situace, kdy asistent rozpoznání únavy nefunguje

Na druhé straně jsou pak činnosti, které prakticky znemožní detekci únavy. Jakmile řidič během jízdy vůz zastaví, není možné vyhodnotit únavu za volantem. To samé platí o vypnutém zapalování. Stejné se vztahuje na to, když řidič zastaví a bude na místě stát déle jak 15 minut.

Špatně vyhodnocená situace nastává také v případech, kdy se jede déle monotónně po dálnici nebo při sportovním stylu jízdy, kdy řidič často manévruje volantem. Asistent rozpoznání únavy si to pak plete právě s tím, že by uživatel měl být unavený, ačkoli ve skutečnosti není.

Pozor na mikrospánek!

Snahy výrobců jsou určitě na místě, je potřeba ale vymyslet způsob, jak by asistent rozpoznání únavy mohl fungovat efektivněji, protože jak je vidět z předchozích řádků, nelze se na něj spoléhat 100%. Abyste předešli jakékoli únavě, doporučuje se před delší cestou dobře vyspat a je vhodné omezit jízdu v noci, která může být po čase sama o sobě unavující.

Dělejte časté přestávky, přibližně každé dvě hodiny, kdy se na odpočívadle protáhnete, případně projdete. Nezapomeňte doplňovat tekutiny, nejlépe však pouze čistou vodu. A také se před cestou najezte.

Zdroj info: ADAS.
Zdroj médií: Depositphotos.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články