Aquaplaning - co to je a co dělat, když to nastane?

30. 7. 2019 2 min. čtení Tipy a rady

Jedním z rizik, která mohou i zkušené řidiče zaskočit je aquaplaning. Dá se mu sice dobře předcházet, ale když už se s tímto jevem řidič setká, moc toho udělat nemůže.

Aquaplanning - ztráta přilnavosti pneumatiky k vozovce vlivem vody

Pneumatika nestíhá 

Že mají na mokré vozovce pneumatiky horší přilnavost, je dobře známý fakt. Za silného deště nebo v místech, kde se voda hromadí čeká nebezpečí naprosté ztráty kontroly nad vozem. Při aquaplaningu pneumatika jednoduše přestane stíhat odvádět vodu pomocí drážek v dezénu k tomu určených a začne ji jakoby hrnout před sebou. Nakonec pneumatika svoji práci přestane zvládat úplně a na vrstvu vody najede. 

Bezpečně to poznáte 

Nemusíte mít obavy, že byste aquaplaning nepoznali. Prvním signálem, kdy jde ještě situace zvrátit a nebezpečí zažehnat jsou rázy do volantu, které někdy aquaplaningu mohou předcházet. Ne kopání podobné činnosti ABS, ale jako kdyby vám s volantem někdo jemně cukal. Potom se prudce zvýší otáčky motoru, protože kola začnou po vrstvě vody prokluzovat a řízení změkne podobně, jako v zimě na čistém uklouzaném náledí. Pokud toto nastane, gratulujeme, právě jste ztratili kontrolu nad vozidlem díky aquaplaningu! 

Nepodléhejte panice! 

Prvním krokem k nápravě (a to platí pro všechny “krizovky” na silnici) je nepodlehnout panice a nejednat příliš zbrkle. Pokud to situace umožňuje, nekruťte volantem a držte kola v přímém směru. Vyšlápněte spojku, sundejte nohu z plynu a počkejte, až se kola sama chytnou. Obvykle je to otázka okamžiku. Důležité je opravdu nekroutit volantem. Když zatočíte při aquaplaningu, ničemu nepomůžete, naopak. Něž kola dostanou zpět ztracenou trakci, pojedete rovně, ale jak se chytnou, tak pojede tam, kam jste je natočili, což může být třeba taky mimo vozovku. Takže ještě jednou. Nepanikařit - vyšlápnout spojku – sundat nohu z plynu – nekroutit volantem - čekat. 

Jev, ke kterému dochází při zvýšené rychlosti vozidla na mokré vozovce

Předejděte tomu 

Nejlepší způsob, jak si s aquaplaningem poradit je předejít mu. Očekávejte ho všude tam, kde je vyšší vrstva vody nebo kde se voda drží. Výmoly, voda stékající z polí, kaluže nebo zákeřné vyjeté koleje ve vozovce. Vysokou rychlostí jdete tomuto nežádoucímu jevu rovněž naproti, stejně jako sjetými pneumatikami. Čím nižší vzorek, tím horší schopnost odvádět vodu. A obecně platí, že čím širší pneumatiky, tím hůř. Vliv má i hmotnost vozidla, čím nižší, tím snadněji se nechá vrstvičkou vody “zvednout”. Logicky na tom tedy nejhůř budou malé lehké hot hatche s širokým sportovním obutím. Stejně tak zvyšujete pravděpodobnost aquaplaningu podhuštěnými nebo naopak přehuštěnými pneumatikami.

Nikdo vám nepomůže 

Můžete mít sebevybavenější automobil s armádou elektronických pomocníků, ale na aquaplaning zatím nikdo nic nevymyslel. Při něm jste v tom vždycky sami. Proto jezděte za deště opatrně a raději zpomalte, zejména v zatáčkách je aquaplaning extrémně nebezpečný

Podobné články