Poslední dny přinesly ochlazení a s tím začal povrch na silnici místy nebezpečně namrzat. Stejně tak lze očekávat i vrstvičku sněhu nebo dokonce sněhové jazyky. Jak se chovat při řízení, abyste neskončili v příkopě?
Jak řídit, když je na silnici náledí

Články na téma bezpečnost na silnici:
- Dodržování bezpečné vzdálenosti na vozovce
- Co znamená defenzivní jízda?
- Deaktivace omezovače rychlosti a proč to nedělat
- Kontrola auta před jízdou
- Povolená obuv do auta
- Tolerance alkoholu za volantem v ČR a Evropě
- Nejlepší barva auta z pohledu bezpečnosti
- Co znamenají různé barvy patníků
- Viditelnost chodců - reflexní prvky
- Jak se zachovat, když při jízdě selžou brzdy
- Jak řídit na náledí - tipy pro řidiče - právě čtete
- Jak bezpečně převážet kolo autem
- Jak zkontrolovat stav tlumičů
- Tramvaje - kdy mají přednost před auty a kdy ne?
- Co je to vybržďování
- Reflexní prvky - zákon a rozdíl mezi životem a smrtí pod koly auta
- Co může vést ke smyku vozidla?
- Kam umístit výstražný trojúhelník? - již brzy
Předně je třeba si jasně říci základní pravidlo "kdo je připraven, není překvapen". Základem tedy jsou zimní pneumatiky. Bez nich se na oslizlou silnici nepouštějte, protože letní směs na náledí prostě nefunguje.
Rozhodně v zimě zpomalte a jezděte spíše volněji. Ve chvíli, kdy vidíte, že asfalt před vozem není suchý, automaticky počítejte s tím, že se může jednat o led. Sníh je vidět dobře, led ne. Vyplatí se i sledovat auta jedoucí před vámi, pokud ta mají problémy, rozhodně se vyplatí přibrzdit.
Počítejte s delší brzdnou dráhou, ani ty nejlepší brzdy nemají šanci na fleku zastavit na silnici pokryté náledím. Brzdná dráha může být klidně osmkrát delší. Do křižovatek začněte zpomalovat dřív, ať nepřekřížíte cestu ostatním. V kolonách se také na nikoho nelepte, ať pak nemusíte řešit polámené nárazníky.
Při jízdě se chovejte velice opatrně k pedálu plynu. Při rozjdezdu přidávejte pozvolna, ať kola neprokluzují. Stejně tak s volantem nedělejte prudké pohyby a snažte se projíždět zatáčky co nejplynuleji.
Pokud už se dostanete do smyku, tak především nepanikařte. Pustit volant a začít se křižovat je to nejhorší, co můžete udělat. Sedíte-li v předokolce, nebude chtít vůz zatočit. Sešlápněte spojku a natočte kola ještě o něco více do zatáčky. Pneumatiky se nakonec chytnou a nebezpečí je zažehnáno. Hnací zadní náprava je o něco zákeřnější, zadek se vás bude snažit jakoby předběhnout. Zde naopak zatočte trochu jakoby ven ze zatáčky, aby se zadek srovnal. Netrhejte však příliš s volantem nebo si auto rozkýváte a to je většinou vstupenka do příkopy.
Rozhodně v zimě nespoléhejte na asistenční systémy. Ty zvládnou leccos, ale kroutit volantem budete muset u většiny vozů sami. Ani náhon na všechna čtyři kola není všespásný, naopak, pokud už ztratí trakci obě nápravy, chovejte se stejně, jako u zadokolky.
Samostatnou disciplínou je předjíždění na sněhu. Vyjeté koleje v bílé vrstvě zajistí, že při přejezdu do jinéhu pruhu se vám dostane menšího či většího škubnutí volantem. Proto ho pevně držte a nenechte s tím rozhodit.