Způsob, jak správně táhnout auto na laně

11. 2. 2021 5 min. čtení Tipy a rady

Tažení auta na laně může vypadat jako banalita, kterou zvládne každý. Jenže tak jednoduché to úplně není, stačí malá nesouhra jednoho z řidičů a problém je na světě.

Jak správně táhnout auto na laně?

Pokud jste nikdy nemuseli táhnout auto na laně, pak jste asi ti šťastnější jedinci. Není to totiž jen o tom, že přichytnete lano a můžete zvesela jet. 

Kolik stojí tažné lano?

Tažné lano koupíte buď ve specializovaných obchodech a nebo snadno i na internetu. V průměru se cena pohybuje kolem 150 korun. Nedoporučujeme, ale kupovat lana z pochybných webových stránek, které nabízejí nejrůznější zboží na dovoz. Takové lano by nemuselo být kvalitní a vydržet zátěž.

Jaká auta se (ne)mohou táhnout?

I v tomto případě je důležité vědět, jestli vozidlo, které chcete odtáhnout, může být opravdu vlečeno na laně. Existuje totiž hned několik případů, kdy to nelze. Pozor si dejte u automatických převodovek, mohli byste si výrazně poškodit auto a tak k tažení lanem přistupujte opravdu jen ve vzácných a nezbytných případech, raději řešte situaci jinak a to například zavoláním asistenční služby s odtahem. Navíc v manuálu k obsluze vozu je vždy uvedeno, jestli je možné vozidlo táhnout nebo ne, případně za jakých okolností.

Mezi stroje, které jsou zakázané, aby se táhli, jsou například osobní automobil a motorka (stejně tak v opačném režimu), osobní auto a auto s přívěsem nebo dvě motorky. Co se týká například autobusů, tak vždy jen bez pasažérů.

Důležitá je i domluva

Jestliže jste se radovali, že konečně vyzkoušíte vysílačky, pak vás asi zklameme. Před jízdou je totiž nutné se domluvit nejen na trase, kterou se pojede, ale také na jasných pokynech (zastavit, zrychlit) bez zmatkování. Důležité totiž je, aby při jízdě bylo lano nataženo a zbytečně se nepovolovalo - to by mohlo, jak by se lano natahovalo opakovaně, poškodit jeho strukturu a i auto. Proto je vhodné, aby obě auta jela plynule.

Funkční řízení je základ

V ideálním případě by auto, které bude taženo, mělo mít nastartovaný motor. Takové auto bude agilní a jeho řidič bude moci korigovat pohyb kol - točit volantem a blikat - dávat vědět ostatním o směru jízdy. Navíc je důležité mít funkční brzdy, v opačném případě by řidič mohl způsobit ještě větší škodu, kdy by například najel do vozidla, které jej táhne.

Jak správně zaháknout lano?

Na obou koncích lana se nachází oka, která se přichytí za příslušná místa na autech - obecně tedy na oka karoserie. U novějších aut se můžete setkat s tím, že budete muset nejdřív oddělat krytku a teprve pak na určené místo přišroubovat oko. Lano nikdy neuchycujte za žádnou jinou komponentu, než tu k tomu určenou, pokud si vůz nemáte v plánu zničit. 

Na koncích lan nejsou skoby - to by kolikrát řešilo nejednu situaci - a tak je třeba nějakým způsobem tažnici upevnit. U auta, které se potáhne je vhodnou variantou liščí uzel (viz. obrázek). U druhého vozidla bude třeba provléknout konec lana okem u auta, a následně jím provléct kus lana, tato část se poté zajistí kolíkem (který je v sadě u tažného lana), jakmile se lano natáhne je zafixováno.

Způsob úvazu auta na laně - liščí smyčka

Označit tažené vozidlo

Zapomeňte, že spustíte tlačítko výstražných světel připravíte se o směrovky, a nikdo by nevěděl jestli chcete odbočovat nebo ne. Tato situace se dá vyřešit poměrně snadno tím, že na zadní sklo umístíte fyzický výstražný trojúhelník, který je součástí povinné výbavy vozidla.

Legislativa 

Samozřejmě k tomu má co říct i sám zákon. Vlečení motorových vozidel je upraveno silničním zákonem č. 361/2000 Sb. § 34.

  • Při vlečení motorového vozidla se smí jet rychlostí nejvýše 60 km za hodinu.
  • Motorové vozidlo se smí vléci na laně jen tehdy, má-li bez závad řízení a účinné brzdy.
  • Motorové vozidlo se smí vléci na tyči jen tehdy, má-li bez závad řízení. Nemá-li vlečené vozidlo účinné brzdy, nesmí jeho okamžitá hmotnost být vyšší než okamžitá hmotnost vlečného vozidla.
  • Při vlečení motorového vozidla musí být délka spojnice taková, aby vzdálenost mezi vozidly nebyla větší než 6 m; užije-li se lana, nesmí být vzdálenost mezi vozidly menší než 2,5 m, a užije-li se tyče, nesmí být menší než 1 m. Spojnice musí být zřetelně označena (tyč příčnými červenými a bílými pruhy o šířce 75 mm, lano červeným praporkem nebo štítkem o rozměru nejméně 300 x 300 mm).
  •  Za snížené viditelnosti musí být u vlečeného vozidla rozsvícena obrysová nebo potkávací světla. Při jejich poruše musí být vozidlo osvětleno na straně ke středu vozovky vpředu neoslňujícím bílým světlem a vzadu alespoň jedním červeným světlem; tato světla musí být dobře viditelná a nesmějí být umístěna dále než 400 mm od bočního obrysu vozidla.

Zdroj médií: Depositphotos.com, stránky LT Mrzatec
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?