PRÁCE 🧰

Zimní směs do ostřikovačů - jakou teplotu pod nulou reálně vydrží?

22. 12. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat provozní kapaliny Vše o kapalině do ostřikovačů Směs do ostřikovačů dle období Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

U zimní směsi do ostřikovačů se často setkáváme s tím, že zamrzne, ačkoliv by neměla. Pátrali jsme po tom, proč se to děje a vyzkoušeli jsme, jestli směsi do ostřikovačů skutečně plní, co je deklarováno na obalu.

Test zimních směsí do ostřikovačů

Stává se to každý rok spoustě řidičů. Nestihnou vypotřebovat veškerou letní kapalinu do ostřikovačů, takže s příchodem prvních mrazů jim přestane systém ostřikování skel fungovat. Pak je druhá skupina řidičů, která sice poctivě naplní nádržku kapalinou zimní, ale i ta jim kupodivu zamrzne. A to za teplot, které jsou vyšší než teploty, které by dle výrobce měla kapalina vydržet. Na vysvětlení, proč se tak děje, můžeme ilustrovat i rozdíl mezi kvalitní a nekvalitní zimní směsí do ostřikovačů.

Zimní směs do ostřikovačů – test v mrazáku

Napřed ale test! Pořídili jsme tři zimní směsi do ostřikovačů značky Coyote, které jsme se rozhodli nechat projít mrazem. K dispozici jsme sice neměli laboratoř, ale klasický mrazák, který umí mrazit až do -24 °C. Máme ověřeno, že této teploty, respektive -24,3 °C reálně dosahuje. Takže jsme přes drobné protesty majitelky mrazáku ke zmrzlinám, zelenině a masu šoupli ještě dvě kapaliny, u kterých výrobce deklaruje, že by měly vydržet dvacetistupňové mrazy.

Nemrznoucí kapalina –⁠ test

Nemrznoucí kapalina –⁠ test

Nejdříve jsme zkusili teplotu nastavit na -20 °C. Po dvou dnech byla kapalina stále kapalinou a nevypadalo to, že by se jí chtělo tuhnout. Doufaje, že ji proměníme v led, jsme teplotu snížili až na -24 °C. Dali jsme tomu další dva dny a pořád nic. Reálně tedy obě zimní směsi prokázaly, že s docela solidní rezervou plní, co slibují a neztuhnou ani za tuhých mrazů.

Proč některé zimní směsi zmrznou?

Při výběru kapaliny do ostřikovačů se řídíme obvykle hlavně cenou a deklarovanou teplotou tuhnutí. Na základě předchozích zkušeností možná někteří řidiči dávají přednost nějaké konkrétní vůni. S těmi by to mimochodem bylo na samostatný text – některé kapaliny neskutečně štiplavě zapáchají, jiné voní jako slivovice a jsou i takové, které připomínají za socialismu populární Živé květy.

Jenže jedno důležité kritérium většina řidičů pomíjí – složení. A ani se jim nedivíme, ono totiž přesné složení na obalu často není napsané, najedete to ale třeba na webu výrobce nebo prodejce (hledejte Bezpečnostní list nebo List detergentů). Přesto je velmi důležité, dá vám totiž informaci o tom, jakým způsobem bylo dosaženo odolnosti proti mrazu. Levnější variantu představuje směs vody a lihu, dražší kapaliny obsahují i glykol (nebo také ethylengylkol). A právě ten je důležitý, protože na rozdíl od lihu se z vody neodpařuje.

V praxi můžete mít kapalinu nemrznoucí klidně do -50 °C, ale pokud v ní bude jen líh, zamrzne vám tam, kde má přístup ke vzduchu, tedy v tryskách. Líh se odpaří, voda zůstane a zmrzne. To je také důvod, proč některá auta mají vyhřívané trysky ostřikovačů. Není to proto, abyste mohli celý rok používat letní kapalinu, ale právě kvůli odpařování lihu.

Pakliže tedy vybíráte zimní směs, raději si připlaťte za takovou, kde je nízkého bodu tuhnutí dosaženo pomocí lihu i ethylenglykolu, který se neodpařuje. Poznáte to i při jízdě v mrazech. Ostříknutí skla levnou kapalinou způsobí odpaření lihu a namrznutí vody na skle. Kapalina s ethlyenglykolem toto nedělá.

Zdroj info: autorský text.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články