Ranní mrazy přinutí spoustu řidičů sednout za volant v tlusté bundě, svetru, šále a zimních botách. Není to popravdě úplně dobrý nápad.
Zimní jízda: Jak vrstvy oblečení a nevhodné boty ohrožují bezpečnost za volantem

Články na téma jízda v zimním období:
- Proč se cesty solí a jaký to má vliv na auto?
- Stabilizační systémy auta – co vám v zimě pomáhá?
- Jak jezdit v případě, když nasněží
- Na jakou výbavu nezapomenout během zimy
- Jak mohou ovlivnit řízení zimní bundy nebo lyžařské boty?
- Zima za volantem: Tipy a rady, jak bezpečně jezdit v zimě
- Řídit v zimním oblečení se může krutě nevyplatit - právě čtete
Tlustá vrstva je problém
Ano, autu trvá, než začne topit a vyhřát interiér je za mrazivého rána otázka třeba patnácti minut. Nikomu se nechce za volantem mrznout, jenže ono to má i stinné stránky, pokud zapínáte pás přes tlustou bundu a několik vrstev pod ní.
Problém je v tom, že čím dále máte bezpečnostní pás od těla, tím hůř funguje. Znamená to, že není správně utažen a skrze mezeru se může vaše tělo při nehodě dostat do nežádoucí polohy, tedy třeba jít naproti airbagu. Bunda vytvoří vzduchovou mezeru, která se při nárazu stlačí, takže místo toho, aby vás pás udržel v sedadle, vás pustí kus dopředu. Vede to k většímu riziku závažnějších zranění v oblasti hrudníku a břicha.
Ještě větším rizikem je to pro děti. Mají menší těla, ale oblečení mají většinou podobně tlusté jako dospělí. V extrémním případě hrozí i to, že dítě opustí autosedačku, protože pás ho neudrží na místě, což je často fatální scénář. Zimní oblečení obecně zvyšuje možnost pohybu dítka až o 50 % směrem dopředu, což zvyšuje riziko poranění hlavy a krční páteře o přední sedadlo.
Jakkoliv je vám zima, minimálně tu tlustou bundu raději sundejte. Moderní auta topí rychleji než ta starší a je lepší vzít si o jedno tričko víc, než se připoutat v bundě. Pro děti se do autosedaček vyrábějí speciální fusaky, které nepřekáží pásům, respektive zapínají se až přes pásy.
- Přečtěte si také: Jakou vybrat dětskou autosedačku po nebo proti směru?
Pozor na boty
Ani obuv není radno podcenit. Pohorky nebo sněhule nejsou úplně tím pravým, co by mělo stlačovat pedály. Problém je především v tom, jak silnou vrstvu máte mezi nohou a pedálem. Čím je vrstva tlustší, tím menší cit v noze máte. Navíc mohutnější bota hrozí nechtěným stlačením i vedlejšího pedálu. Následky špatného rozhodnutí poznáte většinou bohužel až při krizovce. Je tedy lepší, minimálně na delší cestu vzít boty jiné a zimní hodit do kufru.
Ani druhý extrém není dobrý
Pak je skupina řidičů, kteří i za tuhých mrazů sedají do auta v tričku nebo lehkém svetříku. Jsou to často majitelé třeba elektromobilů, které topí hned, nebo aut, která se dovedou vyhřát pomocí Webasta nebo jiného systému. Pásy jim sice fungují jak mají, ale mohou dojet na závadu, a to doslova. Stačí jeden střet se srnkou, která prorazí chladič a je vymalováno. Motor nechat nastartovaný nelze a v tuhých mrazech se může čekání na pomoc dost protáhnout. Proto si v tomto případě zimní bundu dejte tam, kde jí je nejlépe – do kufru.
Zdroj médií: Depositphotos.