Vyplatí se eko pneumatiky?

21. 4. 2022 2 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat pneu Typy pneumatik Rádce motoristy

Automobilky se snaží jít co nejvíce naproti snížení emisí produkovaných jízdou - snižují se objemy motorů, auta se odlehčují a zaměřili se také na pneumatiky. Ty totiž mají na svědomí značnou část jízdních odporů, a tedy i emisí.

Eko pneumatiky

Články na téma druhy pneumatik:

  1. Moto pneu
  2. Traktorové pneu
  3. RunFlat pneumatiky: Co to je a jaké jsou výhody
  4. Eko pneumatiky - vyplatí se? - právě čtete
  5. Pneu pro elektroauta - jaké výhody to přináší?
  6. Pneu na přívěsný vozík - víte, které vybrat?
  7. Co je dojezdová pneumatika a jaké má označení
  8. Protektorované pneu - význam a využití
  9. Jak poznat protektory - již brzy
  10. Asymetrické, symetrické a směrové pneumatiky - již brzy
  11. Bezdušová pneumatika - již brzy
  12. Univerzální pneumatiky - již brzy

Pneumatika se za jízdy odvaluje po povrchu, po kterém auto jede. Přitom samozřejmě vzniká valivý odpor, což je odpor, který působí na těleso kruhového průřezu při jeho valivém pohybu po podložce. Zjednodušeně tedy můžeme říci, že k tomu, aby se pneumatika mohla po silnici odvalovat, potřebuje překonat určitý odpor. Za jízdy vozidla ho samozřejmě musí překonat síla motoru a tím se dostáváme ke spotřebě a emisím vypouštěným, které jsou dnes alfou a omegou pro každého výrobce aut.

Tvrdší směs

Logicky vznikla snaha o omezení valivého odporu a tedy i tření. Výrobci plášťů se zaměřili jak na samotnou směs, ze které je pneumatika složena, tak na její vzorek. Namísto gumy a sazí tak u ekopneu nastoupily v hojné míře silikáty a směs dostala podstatně vyšší tvrdost, což je zásadní změna proti konvenčním pneumatikám.

Optimalizace vzorku

Velký podíl na spotřebě má samotný vzorek pláště. Ten klade kvůli své členitosti velký aerodynamický odpor a tření je tím větší, čím více je pneumatika ve styku s povrchem (proto závodní auta jezdí za sucha na pneumatikách bez vzorku). Vzorek eko pneumatik je koncipovaný tak, aby do styku s vozovkou přicházela co nejmenší plocha. Souvisí s tím samozřejmě i šířka daného pláště - čím je užší, tím nižší bude mít vůz spotřebu. Jednak totiž klesá styčná plocha a pak také užší pneumatika bude klást menší odpor vzduchu. Skvělým příkladem je v tomto BMW, které u modelu i3 zúžilo pneumatiky na 155 mm.

BMW i3

Není všechno jen růžové (zelené)

Nelze říct, že by snaha výrobců pneumatik byla marná. Ony ty „zelené“ pneumatiky jsou obvykle jednak ekologičtější na výrobu a pak taky při provozu umí skutečně ušetřit nějaký ten decilitr ze spotřeby. Jenže všechno to má i stinnou stránku. Snížení valivého odporu pomocí tvrdších směsí a menší kontaktní plochy se negativně projevuje na jízdních vlastnostech. Znamená to horší přilnavost, delší brzdnou dráhu a znatelný rozdíl zejména na mokré vozovce. Ekologičnost je tak někdy dost vykoupena a pakliže dojde na nějakou krizovku, může se investice do ekoplášťů dost nevyplatit.

Zdroj info: Continental, RAC.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články