Pneu pro motocykly - co je na výběr

1. 12. 2020 5 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat pneu Typy pneumatik Rádce motoristy

Od těch automobilových jsou moto pneumatiky zásadně odlišné. Počítá se u nich totiž s tím, že se nebude jezdit jen po jejich středu, navíc jsou na ně kladeny rozdílné požadavky.

Moto pneu

A možná budete překvapeni, ale u plášťů na motocykly se počítá životnost spíš na jednotky tisíc kilometrů. V případě silnějších strojů, určených pro sportovní jezdění mohou měkčí pláště vydržet 2-4 tisíce kilometrů (na okruhu se jejich životnost počítá spíš na desítky minut).

Motocyklové pneumatiky v nabídkách e-shopů

U cestovních motorek se dá najezdit na jedněch gumách i přes 10 tisíc. Bude vždy ale záležet na konkrétním jezdci, výkonu a hmotnosti jeho stroje a taky na tom, jak moc agresivně jezdí. Zrychlení výkonnějších motocyklů je dost opojné a návykové, jenže je to také to, co pneumatiky hodně rychle opotřebovává. 

Minimální povolená hloubka vzorku je u motocyklů 1,6 mm, u skútrů a mopedů do 50 ccm je to 1 mm. Hodně obecně lze pláště na motorky rozdělit do několika základních skupin:

  • Závodní pneumatiky - s těmi byste v případě slicků vůbec na silnici neměli jezdit. Jsou obvykle dost měkké a mají úzký rozsah teplot, při kterých podávají optimální výkon. Patří k těm dražším, ale k asfaltu se doslova lepí. Pokud jsou kvalitní, je jízda s nimi čitelná a jezdec pozná, kdy už se dostává na hranu jejich schopností. Jejich životnost je dost krátká.
  • Sportovní pneumatiky - do značné míry fungují podobně jako ty okruhové, akorát jsou o něco tvrdší a vydrží mnohem déle. Mají vzorek, takže se s nimi dá jezdit po silnicích, na které jsou primárně určeny. Patří na sportovnější motorky. Mají širší rozsah teplot, za kterých fungují.
  • Cestovní pneumatiky - velmi často jsou složené z více druhů směsi. Uprostřed jsou tvrdší, takže se tak rychle neopotřebují, u krajů je směs měkčí, takže v zatáčkách lépe drží. Jsou stavěny do všech podmínek, neměly by zklamat za tropických veder, za deště, ani třeba při přejezdu Alp ze teplot kolem nuly. Zkušeným jezdcům, kteří nejezdí agresivně vydrží s přehledem 8-12 tisíc kilometrů.
  • Terénní/expediční pneumatiky - tady se počítá s nezpevněnými cestami, bahnem, broděním... A podle toho vypadá i vzorek, který je dost hrubý a na silnici rychle mizí. Proto se dělají i pláště, které by měly zvládnout obojí a volba je tak především na jezdci a na tom, co ho čeká. Do africké pouště se hodí jiné pláště, než na výlet, kde bude kombinace asfaltek a kamenitých cest.

Zdroj médií: Depositphotos

Podobné články