Výměna oleje Škoda Octavia 2. generace

5. 10. 2021 3 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat olej Výměna oleje Výměna oleje dle auta Rádce motoristy

Octavia druhé generace je u nás velmi často vyhledávaná ojetina. Jaký do ní nalít olej při výměně? A je výměna složitá?

Výměna oleje Škoda Octavia 2. generace

Dvojková generace královny autobazarů a stočených tachometrů nabídla celou řadu motorizací. Ty se liší výkony, spolehlivostí a hlavně nároky na mazivo. Proto je dobré dopřát agregátu přesně to, na co je stavěný a dodržet přesnou specifikaci výrobce. V případě škodovek je určena koncernovou normou značenou "VW" a následujícím číselným označením. Dodržením této normy padá nutnost řešit jakékoliv další značení. Níže uvádíme přehledně specifikace olejů pro Octavii 2. generace, společně s objemem olejové náplně. Bereme v úvahu pouze maziva doporučená pro konzervativní plán výměny, to znamená jednou ročně, případně maximálně 15 tisíc kilometrů.

Benzinové motory

  • 1,2 TSI - VW 502 00, objem 3,9 litru
  • 1,4 MPI - VW 501 01, VW 502 00, objem 3,2 litru
  • 1,4 TSI - VW 502 00, objem 3,6 litru
  • 1,6 MPI - VW 501 01, 502 00, objem 4,5 litru
  • 1,6 FSI - VW 502 00, objem 4,6 litru
  • 1,8 TSI - VW 502 00, objem 4,6 litru
  • 2,0 FSI - VW 502 00, objem 4,6 litru

U zážehových jednotek nečíhá žádná zákeřnost, jednotky MPI bez problémů snesou v podstatě cokoliv, co odpovídá normě SAE 10W-40 a ACEA A3 /B3. U TSI a zejména FSI motorů bychom se do experimentování určitě nepouštěli, jedná se o citlivější motory. U těch bychom zároveň doporučili i zkrácení intervalu výměny na deset tisíc kilometrů.

Naftové motory

  • 1,6 TD CR - VW 507 00, objem 4,3 litru
  • 1,9 TDI PD - VW 505 01, objem 3,8 litru
  • 1,9 TDI PD DPF - VW 507 00, objem 4,3 litru
  • 2,0 TDI CR (s DPF i bez DPF) - VW 507 00, objem 4,3 litru

S ohledem na ceny oprav naftových jednotek se opravdu přesně držte doporučení výrobce, u jednotek 1,9 TDI pozor na případný DPF filtr - ten špatně snáší olej, který na to není stavěný. 507 00 má velmi nízkou tvorbu popílku a nečistot, takže tam přijde jen a pouze ten. Spousta majitelů ani netuší, že jejich vůz DPF má a pak si zoufají, když ho musejí za draho měnit. Zkrácením intervalu výměny na deset tisíc kilometrů nic nezkazíte, u motorů 1,6 TDI a 2,0 TDI, které mají citlivější systém common-rail, bychom to klidně i doporučili.

Výměna oleje

Samotná výměna není složitá. Základem je mít auto rovně a motor by měl být trochu zahřátý, aby bylo mazivo hezky tekuté. Povolením vypouštěcího šroubu docílíme toho, že začne olej vytékat ven, což by měla vyřešit nějaká nádoba, do které olej zachytíme. Otevřeme víčko pro dolévání nového oleje a vyšroubujeme i filtr.

Jakmile přestane olej téct, našroubujeme nový filtr. Do vypouštěcího otvoru našroubujeme zpět šroub a můžeme nalít novou olejovou náplň. V průběhu dolévání kontrolujeme, jestli už je maziva v motoru dost. Doporučujeme nechat si nějakou rezervu a neplnit hned po horní rysku. Jakmile docílíme hladiny po spodní rysku, motor nastartujeme a necháme chvíli běžet (stačí půl minuty). Následně ho vypneme a necháme alespoň hodinu na to, aby nové mazivo steklo do vany. Změříme, jak jsme na tom s hladinou a případně ještě trochu dolijeme.

Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články