PRÁCE 🧰

Velké technické průkazy jsou minulostí

17. 2. 2024 3 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady

Počátkem nového roku se čeští motoristé začali loučit s velkými technickými průkazy. Nově bude k dispozici už jen jeden doklad. Co všechno se konkrétně mění a na co by řidiči měli myslet?

Velké techničáky skončily. Co se změnilo?

Čeká vás v nejbližší době cesta na dopravní inspektorát za účelem změny vlastníka u vašeho ojetého auta? Pokud ano, počítejte s tím, že při návštěvě úřady odeberou stávající velký i malý technický průkaz. Místo nich dostanete jen jedno jediné osvědčení, které se bude v mnoha směrech podobat staršímu malému technickému průkazu.

Nově ale toto osvědčení bude doplněno i o další údaje. Oproti svému předchůdci bude uvádět i vlastníka vozidla, který se v některých případech může odlišovat od provozovatele. Na zadní straně tohoto osvědčení řidiči najdou také identifikační a technická data o vozidle.
Důvodem změn jsou zejména úspory a menší administrativní zátěž pro řidiče. „Velký technický průkaz nemá smysl. Jeho obsah je dnes stejný jako to, co najdete v registru silničních vozidel,“ říká ministr dopravy Martina Kupka (ODS).

Digitalizace a zjednodušení jako cíl

Všechny ostatní informace, které motoristé v malém technickém průkazu nenajdou, by měly být snadno dostupné v elektronické podobě. Postačí zadání čísla registračního dokladu nebo VIN kódu vozidla v náhledu registru silničních vozidel. Informace budou mít zájemci k dispozici i na Portálu dopravy.

Ke změnám v oblasti registrace vozidel dochází na základě zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, a jeho prováděcích vyhlášek.

„Díky digitalizaci ušetříme miliony korun, nervy řidičů a zbavíme se zbytečné byrokracie. Všechny důležité údaje budou dostupné elektronicky, případně na malém technickém průkazu,“ uvádí aktuální ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

O některé informace ale řidiči kvůli postupnému zániku velkých technických průkazů přijdou. Jde třeba o údaje, které se týkají schválených rozměrů pneumatik přímo pro dané auto. Odborníci proto doporučují, aby každý motorista si ještě před návštěvou dopravního úřadu svůj velký technický průkaz ze všech stran ofotil.

Aplikace pro náhled do databáze registru vozidel pracuje jen s takovými daty o autech, která již jsou v registru zanesena. Problémy tedy nově mohou mít i leasingové společnosti, které operují s vozidly a konkrétními údaji, které se ještě v registru neobjevily. Pro leasingové společnosti tyto změny znamenají, že si budou muset potřebné informace vyžádat u importéra.

Kdy motorista o velkých technický průkaz v praxi přijde?

Každý řidič by ale měl myslet na to, v jakých případech o velký technický průkaz přijde. První možností je, že se rozhodně změnit svou pojišťovnu. V takovém případě se motorista nemusí obávat, neboť procedura funguje bez návštěvy dopravního inspektorátu. O velký technický průkaz tedy nepřijde. Na nové pojistné smlouvě uvede standardně požadované identifikační údaje k vozidlu, tedy registrační značku, číslo velkého technického průkazu a VIN kód.

Pokud vás jako řidiče čeká nákup již registrovaného vozidla od předchozího majitele, neobejdete se nejprve bez sjednání povinného ručení. Na registru vozidel následně odevzdáte malý i velký technický průkaz a místo nich obdržíte nové osvědčení o registraci vozidla.

Jestliže vás čeká nákup nového automobilu, budete ho muset nejdříve pojistit stejně jako v předchozím případě a až poté registrovat. Nový vůz bude v pojistné smlouvě ztotožněn pouze VIN kódem. Teprve následně vás bude čekat cesta na dopravní inspektorát. Tam dojde k ověření, že je vozidlo skutečně pojištěno, a dostanete od něj novou dokumentaci v podobě osvědčení o registraci vozidla a registrační značku.

Zdroj info: Ministerstvo dopravy ČR.
Zdroj médií: Depositphotos.
Jan Cífka, 7. 3. 2024 10:06
Návštěvu Dopravního inspektorátu nedoporučuji, jedná se o součást Policie ČR a jak všichni víme, POLICIE cca od roku 2000 nevede evidenci vozidel.

Podobné články