Velký technický průkaz končí. Jak tahle změna ovlivní řidiče?

2. 11. 2022 3 min. čtení Aktuality

Úřady už od roku 2024 s největší pravděpodobností nebudou vydávat takzvaný velký technický průkaz k vozidlu. Nahradí ho osvědčení o registraci vozidla, tzv. malý techničák, který bude nově obsahovat mnohem více údajů.

Velký technický průkaz končí. Co to znamená pro řidiče?

Úspory i menší administrativa

Změnu týkající se technických průkazů schválila v polovině října Sněmovna v novele zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Důvodem změny jsou podle ministra dopravy Martina Kupky zejména úspory a menší administrativní zátěž pro řidiče. Jak sám k této problematice dodává: „Velký technický průkaz nemá smysl. Jeho obsah je dnes stejný jako to, co najdete v registru silničních vozidel.“

Lhůty na výměnu prý nebudou

Ministerstvo dopravy dále uvedlo, že registrační doklad budou úřady stále vydávat, ale bude se skládat pouze z jedné části. Pokud vlastníte starší vozidlo, při nejbližším úkonu provedeném na registračním místě, vám budou odebrány oba dva doklady a obdržíte jen univerzální malý technický průkaz. O lhůtách na vrácení velkého technického průkazu a vydání malého s větším množstvím informací ministerstvo neuvažuje.

Velký technický průkaz končí. Co to znamená pro řidiče?

Malý techničák plný informací

Velký technický průkaz by měl od roku 2024 nahradit ten malý, který bude obsahovat více informací o vozidle i vlastníkovi. Kompletní specifikace, která je dnes součástí velkého techničáku, bude od roku 2024 dostupná také v digitální podobě, a to přes Portál občana a chystaný Portál dopravy. Ten by mělo ministerstvo dopravy oficiálně spustit ještě tento rok.

Portál dopravy se zaměří na řidiče i kapitány

Na zmíněném Portálu dopravy si budou moct řidiči dohledat vše včetně historie nebo třeba barvy automobilu. Přes Portál dopravy bude možné vyřizovat kromě věcí kolem silniční dopravy také agendu vodní plavby nebo letectví. Přechod na nový systém by neměl být skokový a samotné řidiče nijak neovlivní. Státu by měl ale podle prvotních informací ušetřit bezmála dvacet milionů korun ročně!

Velký technický průkaz končí. Co to znamená pro řidiče?

Celková digitalizace od roku 2025

Samotný návrh týkající se zrušení velkých technických průkazů aktuálně prošel třetím čtením a k realizaci má tato změna poměrně blízko. Návrh musí ještě schválit Senát a následně podepsat prezident. Ministr dopravy nicméně žádné problémy s definitivním schválením chystané změny neočekává. Nová pravidla pro technický průkaz souvisí s celkovou digitalizací a plánovaným zjednodušením dopravních agend, které mají být hotovy do února 2025.

Pár zajímavostí závěrem

  1. Velký technický průkaz, jinak také technický průkaz nebo osvědčení o registraci část II, se u nás používá už od roku 1996.
  2. Doklad vydává obecní úřad s rozšířenou působností při registraci vozidla pro provoz na veřejných komunikacích.
  3. Na přední části velkého techničáku najdeme údaje o provozovateli a vlastníkovi vozidla a na zadní identifikační a technické údaje o samotném vozidle.
  4. Na rozdíl od malého technického průkazu je na přední straně uveden kromě provozovatele vozidla i jeho vlastník a to včetně historických záznamů.
  5. Specifickou sekcí velkého techničáku je sekce POZNÁMKA, ve které jsou často zapsány třeba povolené rozměry ráfků a pneumatik, nebo netovární úpravy (např. přestavba na LPG).

Zdroj info: Tiskový servis Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo dopravy, Portál dopravy, Portál občana.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články