Správě a údržbě silnic čas od času vypomohou externí dodavatelé služeb, což je možná trochu nadnesený výraz pro majitele traktorů, drobné zemědělce a podobně. Funguje to docela dobře a je to pro obě strany výhodné.
Věděli jste, že o silnice se starají i externisté?

Články na téma Správa a údržba silnic:
- Jak vypadá a funguje dispečink Správy a údržby silnic
- Zajímavosti ze světa techniky Správy a údržby silnic
- Mladí cestáři z mateřských škol se opět sešli v Chrudimi
- Věděli jste, že o silnice se starají i externisté? - právě čtete
- Jak probíhá údržba silničářské techniky?
- Druhy komunikací – jak se v tom vyznat a kdo co spravuje? - již brzy
Ne vždy sypače vystačí
Každé cestmistrovství má nějaký objem techniky, obvykle je to od čtyř do osmi sypačů, které zároveň zvládají i prohrnovat. Je to počet dimenzovaný na určité podmínky a na to, aby byly komunikace udržovány v předepsaném čase a požadované kvalitě.
Bohužel, příroda občas připraví poněkud enormní nadílku sněhu, eventuálně ledovku, ale to se samozřejmě neděje každý týden. Bylo by zbytečné a neekonomické mít kvůli tomu třeba dvojnásobek sypačů a řidičů, kdyby vyjeli dvakrát za zimu. Proto existuje elegantnější řešení, které se využívá jen tehdy, kdy je to opravdu potřeba.
Aby traktor v zimě nezahálel
Říká se jim externisté, někdy taky radličkáři, ale obecně jsou to zkrátka většinou živnostníci, kteří mají doma traktor. Ten než aby v zimě zahálel, tak se dá využít třeba právě na prohrnování silnic. Živnostník podepíše smlouvu se Správou a údržbou silnic, dostane přidělený určitý úsek, zapůjčí mu radlici a za měsíční paušál 2 000 korun drží v zimním období jakousi pohotovost. Ve chvíli, kdy mu dispečer zavolá, musí do půl hodiny vyjet a když pracuje, tak je mu samozřejmě vyplácena nějaká částka za každou hodinu práce.
Cestáři tohoto využívají často v případech, kdy se jim třeba dva sypače na tři hodiny „zaseknou“ při řešení nějakého kamionu, který nevyjel kopec a zablokoval celou vozovku (což je mimochodem dost častý a typický scénář). Samozřejmě se tato výpomoc řeší i při kalamitách a je třeba ji synchronizovat, aby se třeba nastávalo, že traktor pojede chvíli po sypači a nebude po něm shrnovat posyp z vozovky.
Vyžaduje to i jisté oběti
Jaké to má negativa, je asi jasné - měsíční paušál je sice fajn, ale traktor musí být neustále připraven a stejně tak někdo, kdo ho bude řídit. Znamená to, že kdykoliv i jen trochu hrozí sněhové přeháňky, nemůže řidič pít alkohol a dnem i nocí je dostupný na telefonu.
Na Správě a údržbě silnic v Chrudimi si tuto formu spolupráce každopádně dost pochvalují. Funguje to bezvadně a radličkáři jim hodně pomáhají, když je to nejvíc potřeba.
Zdroj médií: Depositphotos.
Odborné informace poskytla společnost Správa a údržba silnic Pardubického kraje
Vznik organizace SÚS Pk se datuje rokem 2002. Aktuálně působíme v Pardubicích, Přelouči, Holicích, Chrudimi, Třemošnici, Luži, Hlinsku, Běstovicích, Litomyšli, Poličce, Žamberku, Ústí nad Orlicí, Lanškrouně, Svitavách, Moravské Třebové a odloučeném pracovišti v Králíkách.