Proč silničáři letos opět nezaspali?

28. 12. 2021 4 min. čtení Tipy a rady

Jako velká spousta řidičů, i já jsem kdysi nadával na to, jak s prvním sněžením nastala katastrofa apokalyptických rozměrů, když vozovku pokrylo pět centimetrů sněhu. Proto když se mi naskytla možnost podívat se na cestmistrovství v Chrudimi, neváhal jsem ani vteřinu.

Sypač se zimní nástavbou

Články na téma bezpečná jízda v zimním období:

  1. Proč silničáři letos opět nezaspali? - právě čtete
  2. Jak vypadá a funguje dispečink Správy a údržby silnic
  3. Jak se chovat na silnici za kalamitní situace?
  4. VIDEO: Práce řidiče sypače vyžaduje kumšt
  5. Jak se silničáři připravují na zimu - již brzy
  6. Jak probíhá údržba silničářské techniky? - již brzy

K tomuto tématu ještě několik článků na našem webu vyjde, vzhledem k tomu, kolik jsem se toho dozvěděl, se nebudu ani pokoušet vše zahrnout do jednoho textu. Jednak by to bylo nepřehledné a pak by to taky bylo šíleně dlouhé. Věnovat se tedy budu pro tento text tématu každoročně mediálně probíranému. Proč sakra zase silničáři zaspali?

Dostatek materiálu

Zhruba v polovině roku se začíná s přípravami na zimu. Krom jiných činností to obnáší třeba i nákup materiálu. To se řeší obvykle už někdy v srpnu/září. Má to jednoduchý důvod, kterým je cena. Před hlavní sezonou je materiál levnější. A že ho je potřeba! Tuna volně ložené soli vyjde na asi 2 000 korun. Naplní se s ní hala, která pojme 1 300 tun, což obvykle vystačí na celou zimu.

Hala naplněná 1300 tunami soli

Kupuje se i sůl balená, ze které se dělá solankový roztok. Ve speciálním stroji se smíchá s vodou a tímto roztokem se třeba kropí náledí, což ho docela efektivně rozpustí. Tahle pytlovaná sůl je mimochodem z naprosto stejného německého dolu jako sůl, která se používá v medicíně (např. do fyziologického roztoku), je tedy velmi čistá a kvalitní. Těchto pytlů přijede celý kamion, kde jsou uložené na paletách.

Balená sůl a solankový roztok

Předpověď nelže

Takže příprava by byla perfektní, vše je nachystáno, kde je tedy problém? Jestli doufáte, že všichni silničáři první sníh doslova prospí, tak to jste také na omylu. Díky dispečinku totiž velmi přesně vědí, co na ně příroda chystá. Dlouhodobá předpověď podle jejich zkušeností moc přesná není a nikdo neumí říct, jestli bude nadcházející zima tuhá nebo mírná. Zato na dva až tři dny dopředu lze docela dobře předpovědět, jestli bude ledovka, tedy to nejhorší, co na silnici může nastat. S každou hodinou se samozřejmě předpověď zpřesňuje a dispečink má k dispozici nejen data z meteorologických stanic, ale samozřejmě také radarové snímky a dokonce i záběry z webkamer rozmístěných u silnic v celém kraji. Takže první sníh tu skutečně nikoho nezaskočí.

Monitor na dispečinku

Zapomněli vyjet?

Opět omyl - v případě ranní směny je to prakticky vyloučeno, protože čtyři sypače, které má chrudimské cestmistrovství k dispozici, mohou být v akci v řádu jednotek minut. Ve zbytku dne neustále drží vždycky jedna směna pohotovost a v případě, že je dispečer povolá, musejí do třiceti minut vyjíždět. Ani zde tedy není prakticky žádný prostor pro nějakou prodlevu. Ve spojení s předpovědí je možné dostat sypače na silnice s předstihem.

A zaspali tedy vůbec?

Abychom byli zcela upřímní, tak v případě skutečně extrémní a nečekané změny počasí může k jistému překvapení dojít. Ale to vyžaduje velmi specifické lokální podmínky - o studené frontě silničáři vždy ví dopředu a její postup pečlivě sledují. Nějaké "zaspání" je tak spíše dojem způsobený vícero okolnostmi. Spousta lidí samozřejmě očekává, že silnice budou za každých okolností perfektně prohrnuté.

Mapa silnic cestmistrovství

Jenže ono to tak úplně není a při trvalejším sněžení to ani fyzicky nejde. Pro představu - každý ze čtyř sypačů má na starosti asi 80 kilometrů silnic. To si vynásobte dvěma, protože se vždy prohrnuje jen jeden směr. I v případě, že by se jednalo o okruh, pak by se sypač mohl dostat zpět na to samé místo až po čtyřech hodinách. V praxi se často musí vracet, zajíždět někam extra a podobně. Vozovky první třídy chrudimské cestmistrovství neudržuje, to dělá ŘSD. SÚS Pardubického kraje, pod kterou Chrudim spadá, má na starosti silnice druhé a třetí třídy. Musejí je zprovoznit do šesti, respektive dvanácti hodin.

Kdo za to tedy může?

Abychom si tedy nalili čistého vína - kolik řidičů každoročně odkládá přezutí na zimní pneumatiky? A kolik jich skutečně počítá s tím, že cestou z práce může silnice vypadat úplně jinak? Osobně jsem se přesvědčil, že jestli někdo s první kalamitou zaspal, tak silničáři to nejsou. Připraveni jsou prakticky od října, vědí o všem, co se na nás žene a v případě potřeby prostě vyjedou do akce.

Zdroj info: SÚS. Zdroj médií: Redakce.

Podobné články