🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Uvízlé auto na železničním přejezdu. Co dělat?

27. 2. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Každoročně se na tuzemských železničních přejezdech stanou desítky dopravních nehod. Víte ale, co přesně dělat, když na přejezdu shodou nešťastných náhod zůstanete i vy?

Železniční přejezd a uvízlé auto na něm

Srážka vlaku a osobního auta se ve většině případů neobejde bez ošklivých zranění. Hůře na tom povětšinou bývají pasažéři vozu, v řadě případů se tento incident neobejde ani bez úmrtí. V praxi je několik možností, jak k takové nehodě může dojít. V tomto článku ale ukážeme, jak vlastně reagovat, kdybyste se do podobné situace náhodou dostali i vy.

Statistiky nejsou vůbec veselé

Statistiky z posledních let ukazují, že na tuzemských železničních přejezdech se každý rok stane 150 až 200 nehod, z toho asi jedna třetina končí tragickým způsobem. Data rovněž ukazují, že k naprosté většině dopravních nehod na přejezdech dochází vinou řidiče silničního vozidla.

Pokud si kladete otázku, jak je vlastně možné, že k tolika nehodám na přejezdech vlastně dochází, celá záležitost má poměrně jednoduché vysvětlení. Může jít o výsledek nepozornosti či kupříkladu špatného odhadu situace. Podepsat se na tom může i počasí, působení slunečních paprsků nebo nepříliš vhodné rozhledové podmínky. V naprosté většině případů jde ale o výsledek hned několika příčin současně.

Na správné rozhodnutí máte 20 vteřin

V každém případě je dobré si uvědomit, že pokud byste na přejezdu uvízli i vy, tak jde o sekundy. Na dlouhé přemýšlení není čas. Po sklopení závor se vlak může přiřítit i za dvacet vteřin.

Jestliže řidič na železničním přejezdu uvízne kvůli vlastní nepozornosti a s autem jinak nic není, nejlepším řešením je, pokud motorista jednoduše jede dál. V tomto ohledu jsou ale dvě možnosti, které řidič v takovou chvíli má.

Jestliže jsou v autě i další pasažéři, tak ti mohou řidiči pomoci s nadzvednutím závor. Závory jsou ve většině případů položené jen zlehka, a proto se není třeba bát, že by k tomu byla zapotřebí větší síla. Díky nadzvednutým závorám může řidič jednoduše projet a incident se obejde bez větší škody na majetku.

Pokud však řidič kolem sebe nikoho nemá, není vhodné na nic čekat a závory jednoduše projet. Někdy může mít motorista štěstí, neboť závoru se bez větších škod podaří nadzvednout i autem. Jindy se to ale neobejde bez zlomení závor. V každém případě jde ale o příznivější důsledek, než kdyby vlakový spoj auto na přejezdu úplně srazil. Materiálová škoda na závorách se vyšplhá maximálně na pár tisíc korun.

Co dělat, když na přejezdu uvízne nepojízdný vůz

Jinačí jednání nastává v situaci, kdy auto na železničním přejezdu uvízne a zároveň není vůbec pojízdné. V takové chvíli není jiná možnost než z něj rychle utéct. Motorista by měl vzít všechny pasažéry a z přejezdu rychle jít do bezpečí.

Pokud vlak ještě nejede, měl by řidič zároveň co možná nejrychleji zavolat na telefonní linku 112 a nahlásit, že jeho auto na železničním přejezdu uvízlo. Operátoři se poté pokusí železniční dopravu přerušit a díky tomu nemusí dojít k žádné hmotné škodě na majetku řidiče i dopravce.

Bez znalosti čísla přejezdu se neobejdete

Myslete však na to, že při nahlášení takové události je třeba vědět číslo přejezdu. To je ve většině případů umístěno na zadní straně skříně závor. Nebo na zadní straně výstražného kříže v případě, kdy tam závory nejsou.

V každém případě by řidiči měli myslet na to, že na železniční přejezd je možné vjet jen ve chvíli, kdy se závory zvednou a zároveň až po úplném zhasnutí červených výstražných světel. Motoristé by měli také vědět, že na vícekolejných tratích se mohou ve stejném traťovém segmentu pohybovat i další vlakové soupravy. Ohleduplnost a znalost takového pravidla je tedy více než na místě.

Zdroj info: smartdriving.co.uk.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články