PRÁCE 🧰

Doprava v Praze a superbloky

28. 1. 2024 3 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady

Dopravu ve velkých městech je potřeba do budoucna nějak řešit. Aut přibývá a nezdá se, že by se tento trend měl v příštích dekádách měnit.

Doprava v Praze a Superbloky

Superbloky (v u nás často používaném originále superblocks) jsou relativně novým konceptem, který se dočkal reálného nasazení v katalánské Barceloně a zejména progresivisté k němu někdy vzhlížejí jako k nějakému zázračnému řešení. Podívejme se tedy na to, zdali opravdu superbloky mají něco do sebe a mohly by být řešením třeba pro Prahu.

Co je superblok?

Základní myšlenou je zpřístupnění ulic lidem, ovšem ne jednoduchým zákazem jízdy aut v určitých částech města. V Barceloně na to šli daleko chytřeji. Superblok tvoří několik domů v kompaktním uspořádání a mezi nimi vedou pozemní komunikace. Jsou určené především chodcům a cyklistům, auta tam mohou jezdit maximálně 10 km/h, a to jen taxíky, zásobování, IZS a rezidenti. Kdokoliv jiný má smůlu a superblok může pouze objíždět, tedy využívat komunikací po jeho obvodu. Uvnitř superbloku je prostor pro více zeleně, různé kulturní akce, zahrádky kaváren, ale také třeba dětská hřiště. Jeden superblok je většinou čtverec (ale není to pravidlem) o délce strany několik stovek metrů (cca 300 až 400 metrů).

Superbloky – princip řešení

V Barceloně to funguje skvěle

Kdo v katalánské metropoli nějaký čas pobýval, jistě mi dá za pravdu, že koncept superbloků má něco do sebe. Vznikly poměrně dobře fungující oblasti, nebojím se říci „sousedství“, kde je relativní klid, nízká úroveň hluku a emisí. V Barceloně udělali několik superbloků na zkoušku a skutečně se měřitelně zlepšily podmínky pro život ve městě. Je s podivem, že i tak nedisciplinovaný národ dokáže přistoupit na pravidla hry a začít respektovat zcela novou koncepci. Pokud někdy plánujete toto krásné město navštívit, klidně se v nějakém superbloku ubytujte, na Airbnb je k dispozici hned několik bytů v těchto lokalitách. Jsou to velmi „živá“ místa, fungují především přes léto, kdy v Barceloně lidé tráví hodně času venku, a to hlavně v době před západem slunce a po něm. Daří se tam podnikání, nejrůznějším malým obchůdkům, službám, hospůdkám a kavárnám.

Mimochodem, ceny nemovitostí v těchto oblastech docela významně vzrostly, což je zároveň jediný negativní efekt – pro původní obyvatele začaly být nájmy příliš drahé, takže jich velká část odešla. Nahradili je drobní investoři, kteří začali krátkodobě pronajímat nemovitosti přes Airbnb, se všemi důsledky z toho plynoucími.

Mohlo by to fungovat v Praze?

Barcelona je urbanisticky navržená zcela jinak než většina evropských, natož pak českých měst. Většina ulic je pravoúhlých a domy v této „síti” tvoří obestavěný vnitroblok. Je to velmi pravidelná struktura, ve které není složité se vyznat ani pro člověka, co je ve městě poprvé. Schválně se podívejte na Barcelonu na Google Mapách a pochopíte, proč zde superbloky fungují tak skvěle.

Mapa Barcelony – superbloky

Následně se zkuste podívat na mapu Prahy. Zde to určitě není v takovém měřítku aplikovatelné, a to zejména na Malé Straně, nebo Starém městě, kde bohužel ideální řešení asi neexistuje. Nicméně třeba směrem od ulice Bubenská nahoru na Letnou, jsou budovy rozmístěné relativně pravidelně a v podstatě hlavními silnicemi i rozdělené do jakýchsi „superbloků“. To samé platí třeba pro Vinohrady nebo Žižkov. Problém vidíme jediný – kam s auty rezidentů? V Barceloně je obří množství „neuličních“ parkovišť a garáží. V Praze se většinou stojí na ulici.

Příliš velký kompromis

Problém superbloků je, že se jedná o řešení spíše kompromisní, což se nelíbí zejména těm, kteří chtějí auta z měst vyhnat úplně (často bez racionálního důvodu). Superbloky zachovávají možnost jízdy autem pro ty, kteří v nich bydlí, taxíky a obslužnost. Zelení utopisté z neziskovek, kteří si malují, že zásobování budou řešit cargo biky (nákladní kola), nehodlají moc přistupovat na možnost vjezdu dodávky do obytné zóny a jejího někdy klidně několik desítek minut trvajícího stání. Je to tedy řešení, které by naštvalo velkou spoustu rezidentních majitelů aut. Přišli by o většinu parkovacích míst, ale zároveň by superblok neuspokojil tu nejhlasitější menšinu.

Zdroj info: Urban Mobility Plan of Barcelona 2013-2018, barcelona.cat.
Zdroj médií: Urban Mobility Plan of Barcelona 2013-2018, Depositphotos, Mapy Google, YouTube.
Jan Novotný, 29. 1. 2024 13:45
Prostě jste se závěrem museli shodit. Většina "zelených aktivistů" nemá problém se zásobováním, dokonce ani s dodávkami. Problém je, když auta rezidentů blokují úplně všechna parkovací místa a dodávky potom parkují na chodnících. To je ale problém s auty rezidentů a turbolevným rezidenčním parkováním, kurýři s tím těžko něco udělají. Naprostá většina obyvatel Prahy se bez auta obejde, co je týden dlouhý. Parkují ho ale v centru za 100Kč na měsíc pro ten jeden víkend v měsíci, když jedou za babičkou nebo jednou ročně do Chorvatska. Není jediný racionální důvod, proč by parkování pro auta rezidentů mělo být dotováno z našich daní, na úkor lidí a životního prostředí... Pro většinu (asi ne všechny, ale silnou většinu) by byl dostačující nějaký carsharing, případně mít auto zaparkované na nějaké ploše u letiště a jednou za měsíc si tam pro něj teda dojet. Není to sice tak pohodlné, jako parkovat přímo před domem, ale najednou se najde spousta místa i pro to zásobování, maminky s kočárkem a třeba i nějakou tu cyklostezku...
Jakub Mokříš, 29. 1. 2024 13:58
Díky za názor! Co se týče parkování aut v Praze – budete se divit, ale spoustu jich používá auta denně na dojíždění do práce, nákupy a podobně, protože je to často rychlejší než MHD (sám jsem si to vyzkoušel). Jak škodí životnímu prostředí zaparkované auto, skutečně netuším, ale imo je horší pro něj jet za město na parkoviště a pak ho použít, než do něj sednout hned u baráku. Praha je mimochodem světová špička v tom, kolik jejích obyvatel využívá MHD na denní bázi a je tu velmi dobře dostupný carsharing. Nevidím však důvod, nutit rezidenty (ale skutečně jen rezidenty) parkovat někde jinde než poblíž svého bydliště. Jestli toužíte po změně, bývají vždy jednou za čas volby...

Podobné články