V řadách těch, kteří to myslí se zvyšováním výkonu opravdu vážně, se často zmiňují turbo kity na atmosféricky plněné motory. Ty mohou skutečně hodně pomoci dynamice auta, ale má to i svá nemalá rizika.
VIDEO: Turbo kit – dodatečná montáž přeplňování na atmosférický motor
Články na téma tuning a turbo:
- Turbo kit – dodatečná montáž přeplňování na atmosférický motor - právě čtete
- Tuning a jeho vliv na turbo
- Tuning turba u Škody Octavia 1
- Co je tuning, co obnáší a jaká jsou rizika?
Doslova stovky turbo kitů na nejrůznější motory se dají najít u zahraničních prodejců, a to zejména na asijské nebo americké motory. Má to své opodstatnění. V Evropě se totiž poměrně brzy začalo přecházet na turbomotory kvůli lepším emisím a zejména japonské agregáty si nechají po stránce zvyšování výkonu líbit skutečně hodně.
Vyplatí se to? Spíš ne
Největší bolestí dodatečné montáže turbodmychadla je obvykle cena. I jedničková Škoda Fabia s líným, ale velmi spolehlivým motorem 1.4 MPI může dostat turbo, nicméně náklady budou zdaleka převyšovat cenu vozu, a to dost možná několikrát. Je třeba zvážit i náklady sekundární, tedy například na novou a lepší spojku, která snese vyšší krouticí moment.
Hůř se to prodává
Dále se také dost špatně prodává vůz, do kterého jeho majitel takto zásadním způsobem zasáhl. Důvěra kupujících v dlouhou životnost upraveného motoru totiž nebývá valná a vzbuzuje i pochybnosti ohledně případné STK, kde to mohou považovat podle §73 zákona č. 56/2001 Sb. za změnu druhu pohonu (ačkoliv je otázka, jestli oprávněně, protože v tomto se praxe liší napříč různými STK).
Kde se ty může teoreticky vyplatit, jsou auta sportovnějšího ražení, u kterých majitelé neplánují jejich prodej a raději je využijí třeba pro okruhové ježdění. I tak je ale nutné vyhradit si na úpravu částku 100-250 tisíc korun a samozřejmě docela dost času.
Turbo kity z pohledu odborníka
Zdroj médií: Depositphotos.