Toyota - metodologie a plánování Hoshin Kanri

11. 10. 2022 3 min. čtení Tipy a rady

Automobilový průmysl se neustále vyvíjí. Aby všechny firmy do něj zapojené stíhaly držet krok s dobou, nesmějí zaspat. Proto existují nejrůznější formy a plány růstu. Toyota používá metodologii Hoshin Kanri.

Hoshin Kanri

Hoshin Kanri, jakkoliv to zní exoticky, není nic jiného, než plán růstu. Má ho každá továrna v rámci Toyoty. Funguje na roční bázi a týká se především aktivit, na kterých chce firma pracovat. V praxi to vypadá zhruba následovně.

  • Vytvoří se roční plán pro celou továrnu. Jsou v něm zahrnuty klíčové aktivity, na kterých chce firma v daném roce pracovat.
  • Plán se dostane na jednotlivá oddělení, která si z něj „vyzobou“ oblasti, ke kterým mohou přispět.
  • Začne se pracovat na realizaci plánu.
  • Na měsíční bázi se kontroluje postup v realizaci plánu. Po roce se plán zhodnotí jako celek, ale i na úrovni jednotlivých oddělení. Měří se pokrok, kterého se povedlo dosáhnout a kontroluje se, zdali odpovídá plánu.

Hoshin Kanri se dělí na pět oblastí:

Bezpečnost – priorita ve všech továrnách. Dá se bez nadsázky říct, že není nic důležitějšího, než se pokaždé v pořádku vrátit z práce. Zahrnuje to ale i opatření ne vyloženě proti fyzickým zraněním, ale třeba i zlepšení akustických poměrů na pracovišti, kvalitnější hygienická opatření a podobně. V posledních letech se do tohoto bodu výrazněji propisují i protiepidemická opatření.

Zefektivňování výroby – v automobilkách základ všeho. Čím je výroba efektivnější, tím menší jsou náklady na výrobu jednoho auta. Počítá se každá vteřina a každá koruna. Když na výrobě jednoho vozu ušetříte 2 vteřiny, pak na 10 000 autech šetříte přes 5,5 hodiny. A to je čas, za který stihnete vyrobit další auta.

Kvalita – zdokonalení kvality má velmi podobný efekt, jako když vylepšíte kvalitu. Méně zmetků znamená menší počet vyrobených aut, která vyžadují nějakou dodatečnou péči. Navíc se tím významně snižuje riziko, že se výrobek s defektem dostane k zákazníkovi.

Rozvoj lidí – obrovská oblast, protože rozvíjet zaměstnance je možné po všech stránkách. Můžete jim nabídnout jazykové kurzy, praxi v zahraničí, školení a podobně. Zvyšuje se tím jejich kvalifikace a mají šanci postoupit v kariérním žebříčku o stupínek výše. Mít kvalifikovanější zaměstnance, než má konkurence, je pochopitelně solidní výhoda.

Náklady – výroba auta je obrovsky nákladný proces. Od počátku vývoje po konec produkce modelu je to masivní díra, do které sypete peníze. Jakákoliv úspora je vítána, nicméně nemělo by se to projevit negativně na žádném z předchozích bodů. Občas je sice nutné dělat kompromisy, ale vždy musí být na konci objektivní zlepšení. Automobilky kupříkladu milují fotovoltaiku a není se jim co divit. Mají ji kam dát (střechy hal), není to pro ně nijak zásadně drahá položka a částečně je to odpoutává od trhu s energiemi, který umí být dost nevypočitatelný.

Zdroj info: Toyota.
Zdroj médií: Depositphotos.

Informace o metodologii Hoshin Kanri poskytla

Výrobní závod osobních vozů Toyota Aygo a Toyota Yaris v Kolíně s propracovaným výrobním systémem, který je založen na důmyslné organizaci práce, vysoké efektivitě a nekompromisní kvalitě.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?