PRÁCE 🧰

Nejdřív facka, pak radost za volantem GR86

22. 9. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Toyota

O Toyotě GT86 se říkalo, že vás naučí řídit. O novější GR86 se tvrdí to samé, a tak jsem se to jal vyzkoušet na vlastní kůži.

Toyota GR86

Články na téma Toyota GR86:

  1. Toyota GR86 – rozměry
  2. Toyota GR86 – cena a konfigurace
  3. Test: Toyota GR86 – osobní zpověď
  4. Toyota GR86 jako učebnice řízení - právě čtete
  5. Druhý názor na Toyotu GR86

Že byla Toyota GT86 mimořádně hodné řidičské auto, je tak nějak obecně známá pravda. U následovníka v podobě Toyoty GR86 to ve velké míře platí taky. Oproti předchůdci má výkon zvýšený na 234 koní, ale především narostl točivý moment. Ten byl u minulého vydání lehce kritizován, a tak v novince nejenom narostl na 250 Nm, ale změnila se i jeho charakteristika. To vše samozřejmě přispělo k ještě jednoduššímu ovládání auta na limitu.

Zároveň ale nová osmdesát šestka nabízí ve vyšší výbavě Executive (tu jsem měl já) lepivější pneumatiky Michelin Pilot Sport 4, které ji činí o něco schopnější v zatáčkách. Minulá generace přitom vyjížděla na běžných gumách, které obouvala třeba i Toyota Prius. Ani v současnosti jsme o ně ale nepřišli, protože základní GR86 s výbavou Dynamic vyjíždí na celkem obyčejných gumách Michelin Primacy. Je tedy jen na vás, který charakter auta zvolíte.

Toyota GR86

Nic není zadarmo

Vyzbrojen věděním, že mě osmdesát šestka naučí řídit, jsem si hned první trasu naplánoval na okresky pod Prahu a do Posázaví. Navíc ten den pršelo, a tak jsem věděl, že bych se mohl v nějakých přehledných místech pěkně sklouznout. Musím na sebe prásknout, že moje zkušenosti se zadním pohonem a jízdou bokem byly velmi omezené, a ani hodiny strávené za simulátorem mě na reálnou zkušenost nepřipravily. Asi tedy není překvapením, že první den za volantem GR86 skončil spíše zklamáním ze sebe sama.

Mým jediným štěstím bylo krátké odloučení od malé Toyoty, kterou si na vyzkoušení vypůjčil kolega. Měl jsem pak čas se trochu pověnovat tomu, co bych měl za volantem zlepšit. Znovu jsem tedy do osmdesát šestky usedal s přirozeným respektem k autu a touhou učit se od něj. Nutno dodat, že vám malá Toyota těch podkladů k učení dává nebývale mnoho. Začíná to skvělou pozicí za volantem, díky čemuž si na sebe celé auto prakticky oblečete, a končí to přesným citlivým řízením, které vám dá na dnešní dobu plno zpětné vazby.

Až v tuto chvíli jsem si naplno dokázal užít zábavu za volantem, kterou Toyota GR86 rozdává plnými doušky. Auto si s vámi povídá, nechá vás jet čistě a rychle, ale když narazíte na pěkný přehledný vracák, stačí vypnout stabilizaci, a i na suché vozovce si užijete dokonale přesný smyk, aniž by tím byl kdokoliv ohrožený. Nakonec jsem tím byl úplně pohlcen a jediná vada na kráse byla lehká nervozita na rozbitých okreskách. Zejména rychlejší zatáčky se zvlněným asfaltem mě trochu děsily.

Toyota GR86

Posloupnost jízdních režimů

K postupnému odkrytí všech vrstev Toyoty GR86 slouží tři jízdní režimy, mezi kterými můžete přepínat. Oficiálně je vlastně jen jeden, který Toyota nazvala Track, ty zbylé dva si pracovně pojmenujme Normal a ESP OFF. Díky nim se i nezkušený řidič po malých krocích dostane k plným schopnostem sportovní Toyoty.

Normal

Základní režim, který se aktivuje po každém nastartování. Veškerá elekronika je v něm zapnutá a auto si nedovolí vás vystrašit. Přirozený sklon k lehké přetáčivosti se ale neztratí, a tak vám sportovní Toyota jen tak lehce do ucha pošeptává, že by při některých příležitostech šlo zadní část auta lehce odsadit. Díky hodné nátuře GR86 jsou to ale opravdu jen drobné náznaky. Nezkušený řidič se tak nemusí bát přitlačit na pilu a postupně díky tomu celkem bezpečně nasát charakter auta.

Track

Režim Track vyvoláte dlouhým stiskem příslušného tlačítka na středovém panelu a jeho aktivaci poznáte třeba tak, že se na digitálním štítu změní kruhový otáčkoměr na horizontální. Je zřejmé, že Toyota tento režim mířila hlavně na závodní okruhy, ale pro začátečníky výborně poslouží i mimo něj. Režim Track do 50 km/h úplně vypíná kontrolu trakce a po celou dobu omezuje stabilizaci – stále tu ale je záchranná berlička při průšvihu. V tomto režimu není problém lehké sklouznutí na místě nebo táhlý powerslide při rozjezdech, který vás dobře připraví na další pokrok.

Toyota GR86

ESP OFF

Pro maximální kontrolu je ale potřeba vypnout úplně veškerou elektroniku, což pochopitelně ve sportovní Toyotě není problém. I v tomto režimu se otáčkoměr mění na horizontální, ale kontrola trakce i stabilizace jsou po celou dobu kompletně vypnuté. Pak už je to jen mezi vámi a autem. Mohu však potvrdit, že jakmile si projdete postupně všechny režimy, tak pochopíte, že je Toyota GR86 na limitu mimořádně hodná a je jen na vás ji tam udržet a nepřehnat to.

Poznámka na závěr – v žádném případě nepokoušejte schopnosti GR86 na běžných silnicích s provozem. Věřte, že je mnohem lepší to prvně zkoušet někde na polygonu. Při nejhorším si najděte volnou asfaltovou plochu, nebo alespoň zatáčku s minimem provozu a maximální přehledností.

Zdroj info: Autorský text.
Zdroj médií: Radim Krejčík.

Podobné články