Tipy pro jízdu v terénu aneb Jak se nezahrabat

16. 5. 2021 4 min. čtení Tipy a rady

SUV nebo dokonce terénní auto má dneska kde kdo. Ale málokdo s ním umí jezdit v terénu. Přitom moderní auta zvládnou často daleko víc než odvaha řidiče. Jak zvládnout jízdu v terénu? Poradíme v následujícím článku.

Pochopte, jak co funguje

Spousta řidičů vůbec netuší, co vlastně jejich vůz umí. Vozy, které to myslí s těmi terénními schopnostmi alespoň trochu vážně, jsou vybaveny minimálně pohonem všech kol. Jenže ty se od sebe mohou lišit. Něco jiného je stálá čtyřkolka, jiné schopnosti má zase třeba vůz vybavený převodovkou Haldex. Pak jsou tu třeba redukce a uzávěrky. Vždy je dobré vědět, co k čemu slouží a jak se to používá. Taková špatně použitá uzávěrka diferenciálu umí nadělat škody za desítky tisíc.

Čtyřkolka - tady existuje několik různých systémů. Fakt, že auto má schopnost přenášet krouticí moment na zadní i přední kola neznamená, že se tak děje pořád. Jsou systémy, které v terénu fungují lépe, jiné jsou platné spíš na silnici. Liší se složitostí i náročností údržby. Proto se dobře seznamte s tím, který máte na svém autě. Pochopení toho, jak pracuje, pomůže s chápáním dalších souvislostí.

Uzávěrky - diferenciál má za primárně úkol vyrovnávat rozdílné otáčky kol při průjezdu zatáčkou (vnější kolo se musí otočit víckrát než to vnitřní). V terénu je ale občas potřeba zajistit, aby se kola otáčela stejně. Zejména když je třeba jedno kolo ve vzduchu a to druhé na zpevněném podkladu, kdy veškerý moment poputuje na kolo bez trakce a to, které má zabrat, nezabere. Zamknutím diferenciálu je zajištěno, že se krouticí moment dostane na obě kola a vůz se tak vyhrabe třeba ze závěje nebo bahna.

Uzávěrka má ale i svá úskalí. Při jízdě po zpevněném povrchu jsou kola nucena otáčet se stejně rychle. Zatočení s uzamčeným diferenciálem na asfaltu tak dost pravděpodobně vyústí ve velkou ránu. Buď to nevydrží samotný diferák, nebo praskne poloosa. Proto s využívám uzávěrek opatrně. Jejich aktivace probíhá při zastaveném vozidle. Někdy mechanicky a je nutné vylézt z auta, jindy prostřednictvím tlačítka v interiéru.

Redukce - redukční převodovka je většinou za tou hlavní. Mění převodový poměr do pomala a v terénu tak je možné využít více rychlostí a ne jet buď na vytočenou jedničku nebo podtočenou dvojku. Používá se i pro rozjezdy s těžkými přívěsy nebo zkrátka při větší zátěži vozu v terénu.

Obutí - jakýkoliv mechanický nebo elektronický pomocník je v terénu k ničemu, když auto nemá pořádné pneumatiky. Jemné drážky se zalepí bahnem a máte z nich v podstatě slicky. Co to udělá na kluzkém podkladu, je asi každému jasné. Myslete také na to, že i vaše obutí by mělo být adekvátní terénu, do kterého se vydáváte a počítejte s tím, že budete muset pravděpodobně z auta sem tam vylézt. S nataženými vazy v kotníku se auto řídí opravdu blbě (vlastní zkušenost autora).

Pár zásad pro jízdu v terénu

Pro jízdu v terénu platí pár zásad. Mazáci už mají vypěstovaný určitý cit a jízdu v terénu mají v krvi. Začátečníci by ale měli tak trochu zapomenout na to, co platí na asfaltu.

  1. Malá rychlost je cestou k úspěchu. Vyšší rychlost znamená vyšší hybnost a vyšší energii působící na namáhané komponenty. Příliš rychlý přejezd přes ostrou nerovnost může znamenat fatální poškození auta.
  2. Nejezděte tam, kam nevidíte. Neznámý úsek si napřed projděte po svých a podívejte se, kde to jak vypadá. Změřte si pomocí klacku hloubku brodu, projděte si vysokou trávu a podívejte se, jestli je povrch dostatečně pevný.
  3. Nejezděte v terénu na rezervu. Vždycky je ideální mít plnou nádrž, v náklonu se může velice snadno zavzdušnit palivové vedení. To nechcete řešit ani v civilizaci, natož uprostřed lomu nebo v neznámém terénu.
  4. Využijte svého spolujezdce, pokud ho máte. Z venku vidí situaci lépe, může ukazovat a signalizovat. Předem se domluvte na tom, která je strana je pravá a která je levá. Pro spolujezdce - nestoupejte si za ani před auto, nestůjte v podélné ose kola. Můžete dostat v lepším případě spršku bahna do obličeje, v tom horším šutrem.
  5. Udržujte vůz v kondici. Co má být promazané, ať je promazané, co má být čisté, ať je čisté. Po jezdění v terénu auto důkladně omyjte a očistěte. Samozřejmostí by měla být i důkladná kontrola - malá prasklina ve vedení zvýšeného sání může znamenat dost fatální uvíznutí uprostřed brodu.
  6. Nejezděte tam, kde je to zakázané, nedělejte zbytečný kravál, chovejte se ohleduplně. Dbejte na to, aby po vás v terénu/přírodě/kdekoliv nic nezůstalo. Případné úniky provozních kapalin okamžitě řešte. Můžete otrávit řeku, potok nebo třeba někomu studnu.

Zdroj médií: Pxhere
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?