Test: Peugeot 308 e-GT HYBRID 225 e-EAT8

9. 6. 2022 10 min. čtení diskuze (0) Testy Peugeot

Francouzská auta na to šla vždy tak trochu přes emoce. Kdo nechtěl sterilní Němce, sáhl nejčastěji po produktu koncernu Stellantis, u kterého sice často nedostal perfektní slícování panelů karoserie, ale nějaké ne tak úplně nudné řešení ano. Za vrchol současné francouzské automobilové produkce osobně považuji právě testovaný Peugeot 308

Test: Peugeot 308 GT Pack plug-in hybrid

Abych výše psané uvedl na pravou míru, tak osobně se řadím k těm, kteří mají rádi auta praktická, užitečná a všeobecně funkční. Nepotrpím si na kudrlinky, strohost mi nevadí a jsem tedy spíše zastánce toho „německého směru“, který staví na vrchol praktičnost a až za ni řadí ostatní vlastnosti vozu.

I proto, ač jsem se vždy v rámci testů snažil se od svých dojmů oprostit a zůstat maximálně objektivní, jsem někdy nebyl úplně šťastný v, na můj vkus, lehce přeplácaných interiérech Citroënu nebo Peugeotu. Vrcholem všeho pro mě byla zkušenost se značkou DS, u které jsem musel sice uznat, že někomu se může motiv kosočtverce v interiéru líbit, ale do mých preferencí se úplně netrefil.

Vypravil jsem se tedy jednoho jarního pondělka pro Peugeot 308 s malinkou dávkou skepse v hlavě. Z obrázků jsem tušil, že vnější vzhled bude pecka, ale zkušenosti s předchůdcem byly spíše rozporuplné. Jenže hned první usednutí za volant mi vykouzlilo úsměv na tváři. Budete mě mít za povrchního, ale miluju takový ten wow efekt, kdy jsem prvních pár minut něčím doslova oslněn. A to něco strašně chci, když ne vlastnit, tak alespoň používat.

Příjemný interiér

Netradičně zahájím test auta zevnitř, kde se mi opravdu moc líbilo. Začnu od zadku, respektive od sezení. Když pominu, jak sedadla vypadají a že jsou tvořena modrou umělou kůží, musím konstatovat, že v ničem lepším jsem letos ještě neseděl. Záda skvěle opřená, boční vedení přítomno, bederní opěrka nastavitelná snad v půlmetrovém výškovém rozsahu a navrch jsem si mohl prodloužit oporu pod stehny. K tomu přidejte certifikaci AGR, paměť na dvě polohy… co člověk potřebuje ke spokojenosti víc?

Test: Peugeot 308 GT Pack plug-in hybrid

Jednu z mála výtek vůči třistaosmě musím mířit směrem k volantu. Ten je nahoře a dole zploštělý, což mi nevadí zdaleka tolik, jako fakt, že přes něj nevidím na kapličku budíků. A není to problém jenom můj (199 cm výšky), ale i průměrně vzrostlých řidičů. Chtělo by to s celou kapličkou cuknout kousek nahoru, protože tak jak to je, to není optimální. Člověk musí buď hledat kompromis, nebo zhruba spodní polovinu z barevného displeje před sebou obětovat. 

Test: Peugeot 308 GT Pack plug-in hybrid

Když už jsem u digitálních budíků, tak ty umí zobrazovat ve 3D, což znamená, že fungují ve dvou vrstvách. Větší část je na podkladu – obyčejném barevném displeji a důležité údaje se promítají na druhé sklo, které je posunuté k řidiči o něco blíž. Není to popravdě nic extra užitečného a po dvou hodinách řízení jsem si 3D efekt vypnul, protože se mi lépe ostří na jednu plochu. Výtku mám k animacím, které jsou dost trhané. Tam, kde všichni ostatní zvládnou udělat plynule se pohybující ručičku otáčkoměru, Peugeot umí obnovovat obraz asi tak 12x za vteřinu, což má do plynulosti skutečně hodně daleko. Znát je to nejvíc při přepínání mezi jednotlivými možnostmi zobrazení, kdy je animace ucukaná tak, že se na to nedá dívat.

Úplně jiná písnička je středový zobrazovač. Ten, respektive jeho systém, býval v předchozí generaci k uzoufání pomalý a neintuitivní. V nové 308 je to pravý opak! Vše je plynulé, rozlišení je parádní, stejně tak kontrast. Svižnost navíc podtrhuje i fakt, že telefon se přes bezdrátové Apple CarPlay připojí několik sekund po startu, což Peugeotu může konkurence závidět.

Test: Peugeot 308 GT Pack plug-in hybrid

Pozitivně na mě zapůsobila i couvací kamera, tedy spíš několik kamer, které pomáhají při parkování. Jejich rozlišení sice není úplně v top kvalitě, spadá spíš do průměru, ale lze si jedním dotykem vybrat, kterou stranu zrovna člověk potřebuje vidět. Parkování u obrubníku se tak obejde bez odřených kol – v každém zrcátku je kamerka směřující dolů, která poskytne detailní pohled.

No a pod tímto centrálním displejem je ještě jeden menší, který slouží jako přepínání mezi hlavními menu. Tlačítka se tak mohou dynamicky měnit, což je sice perfektní myšlenka, bohužel v mém případě se měnilo jen jedno tlačítko, a to konkrétně to, které mě dostalo do zmíněného CarPlay. Efektní, líbivé, ale pro někoho možná malinko zbytečné.

Kokpit sice neoplývá prostorem, ale vše je na dosah a až na větší zastoupení lesklých plastů bych s ním asi neměl zásadnější problém. Slícování mohlo být ještě o kousek dotaženější, ale jsou konkurenti, kteří jsou na tom mnohem hůř. Oslovila mě linka výdechů ventilace a jakási na omak plastická imitace karbonu pod ní. Někdo by možná řekl, že těch povrchů je uvnitř až moc, ale rozhodně to neodporuje mému vkusu a cítil jsem se uvnitř auta skvěle.

Test: Peugeot 308 GT Pack plug-in hybrid

Vzadu není úplně prostoru na rozdávání, sám za sebe se bez kompromisního nastavení sedačky řidiče neposadím, ale pro přepravu předpubertálních potomků je místa tak akorát. Kufr nabídne 361 litrů prostoru, ale je třeba počítat s tím, že část si ho pro sebe ukousne nabíječka, která popravdě není úplně skladná, za to je ale velmi bytelná. Pro dva nicméně zavazadlový prostor postačí, rodinka si bude muset připlatit za kombík.

Designový vrchol

A teď k podle mého nejsilnější stránce Peugeotu 308, kterou je vzhled. Až skoro nemůžu věřit, že jako pragmaticky uvažující člověk něco takového píšu. Nicméně narovinu se musím přiznat, že jakkoliv mě nechávají i objektivně krásná auta v klidu, tak v tomto případě si mě designéři doslova omotali kolem prstu.

Test: Peugeot 308 GT Pack plug-in hybrid

Ono je to totiž fakt strašně pěkný auto! Přední maska se nesnaží tvářit vážně a agresivně, jak je dneska v módě, ale působí tak, že jí člověk skoro věří tu nasupenost. Světla jsou jakoby přimhouřená a vedou z nich dolů již pro automobilku trochu typické vertikální linky denního svícení připomínající tesáky tygra šavlozubého.

Z boku nic významného pozornost neupoutá, ale zejména ve světlých barvách vyniknou velké plochy rozbité jen dvěma ostrými prolisy. Siluetě každopádně dodává trochu sportovnosti dost se svažující linie střechy. No a za zadní světla by taky jejich autor zasloužil metál, protože jsou krásně plastická a někdo si s nimi opravdu vyhrál, včetně toho, co se ukrývá pod průhledným krytem. Ten je navíc hezky tvarovaný a celé to vypadá neuvěřitelně dobře.

Test: Peugeot 308 GT Pack plug-in hybrid

Měl jsem štěstí i na parádní perleťovou bílou, která v kombinaci s černými koly dokáže opravdu zaujmout. Na 308 je radost pohledět, každý jednotlivý detail dává smysl a zapadá do celku. Za mě jednoznačně nejkrásnější auto, co jsem v posledních letech testoval! Budu za heretika, ale ani takové dílo, jako nová Supra, se tomuhle nevyrovná.

Pohon, fungování hybridu, spotřeba

Jak už se asi většina čtenářů dovtípila, pohon je v tomto případě dvojí. Tvoří ho přeplňovaná benzínová šestnáctistovka o výkonu 132 kW, kterou podporuje elektromotor, jenž sám o sobě zvládne 81 kW. Oba motory umí fungovat zvlášť, ale dohromady zvládnou velmi solidních 165 kW, tedy 225 koní, což už je hodnota, kterou bych označil za spodní hranici kategorie hot-hatch (jakkoliv si samozřejmě uvědomuji, že se jedná o zkratku, protože samotný motor ještě z auta nedělá hot-hatch).

Test: Peugeot 308 GT Pack plug-in hybrid

Akumulátor má kapacitu 12,4 kWh, což v praxi znamená, že čistě na elektřinu můžete urazit 40-45 kilometrů (vyzkoušeno) běžnou jízdou. Musím ale poznamenat, že bez připojení spalováku lze dosáhnout i na rychlosti lehce nad dálničním limitem, což je fajn, nicméně tam už ta energie z baterií mizí velmi rychle.

Nejlépe vůz funguje, když je akumulátor nabitý a oba motory fungují v součinnosti. Instantní reakce elektromotoru znamená, že z fleku auto zrychlí velmi ochotně a přeplňovaný spalovák mu výkonem 180 koní skvěle asistuje. Na stovku se tak Peugeot 308 ve verzi GT Pack dostane během 7,5 sekundy, což je pocitově víc, než bych si tipnul.

Test: Peugeot 308 GT Pack plug-in hybrid

Díky velmi dobře postavenému podvozku má auto i nějaké ty lehce sportovní vlohy, limitované jen vyšší hmotností, která se přehoupla přes 1,6 tuny. V zatáčkách je cítit, že si vůz lehce zaklekne na zadní vnější kolo, ale oblouk vyřízne perfektně. Tlumení je nastavené jako perfektní kompromis. Nedrncá na menších ostřejších nerovnostech, což je častý neduh sportovněji střižených aut a 18“ kola jsou optimální velikost. Tuším, že devatenáctky už by znamenaly obětování komfortu na palubě a sem tam ránu z podběhu.

Na nějaké velké sportování nebo dokonce okruhy ale zapomeňte! Řízení sice je vcelku přesné a vůz rychle reaguje na pohyby volantu, nicméně je absolutně mrtvé a neřekne řidiči vůbec nic. V případě opravdu ostrých průjezdů zatáčkami začne zadek docela rychle ztrácet trakci.

Sranda taky končí v okamžiku, kdy dojde k vybití baterie, což sice chvíli trvá, jenže potom se akcelerace znatelně sníží a většinu práce musí odmakat spalovák, který si za to řekne něco mezi šesti a sedmi litry benzínu. I v takovém režimu ale k pohonnému systému nemám výhrady, akumulátor se dobíjí rekuperací a je z toho klasický hybrid.

Test: Peugeot 308 GT Pack plug-in hybrid

Standardně by měl provoz plug-in hybridu vypadat tak, že přijedete domů, píchnete auto do zásuvky a vyjíždíte s dobitou baterií. Podle toho, jak daleko se chystáte, můžete zvolit jeden ze tří režimů (čistě elektrický, hybridní a sportovní), což znamená, že více či méně bude řídící jednotka upřednostňovat pohon elektřinou.

Kratší cesty můžete absolvovat bez spotřebování kapky paliva, na delších se hodí spíš ten hybridní. I v tom se ale postupně baterie vybije a jak už jsem uvedl výše, přijdete tím o část dynamiky. V menu infotainmentu lze nicméně najít položku e-Save, kterou autu sdělíte, že chcete pošetřit buď 10 nebo 20 kilometrů, eventuálně byste si přáli baterii dobít za cenu vyšší spotřeby.

A tady vidím jednoznačnou chybu – proč to nelze realizovat jedním tlačítkem někde na palubní desce nebo u řadicí páky? Vsadil bych boty, že spousta lidí, co si tohle auto pořídí, se nikdy nedozví, že něco takového je vůbec možné. Budou si tak zbytečně plýtvat energii na okreskách a dálnicích, namísto toho, aby si ji šetřili do města, kde elektropohon funguje nejlépe.

Test: Peugeot 308 GT Pack plug-in hybrid

Když ale odhlédneme od tohoto drobného přešlapu, musím skutečně pochválit, jak celý systém funguje ve spojení s osmistupňovým automatem. Bez ohledu na jízdní režim je jízda hladká, neucukaná a potěšilo mě, že když už se spalovák nastartuje, tak ho řídící jednotka nechá chvilku běžet, aby se aspoň trochu ohřál.

Nebojte se plug-inu

Otázkou tedy je, kdo by si tohle auto měl koupit. Za cenu blížící se k milionu korun to totiž není levná sranda, na druhou stranu může majitel dost těžit z faktu, že si může vybrat mezi pohonem na elektřinu a spalovákem. Jezdíte-li tedy převážně krátké trasy, ale jednou za čas potřebujete přejet přes půl republiky, může být plug-in hybrid při správném používání velmi dobrou volbou.

A chcete-li se svést malinko dynamičtěji, je to pravděpodobně v tuhle chvíli ta nejlepší volba. A ano, jsem si vědom toho, že existují i konkurenční auta podobného střihu. Ale žádné z nich se mi nedokázalo dostat pod kůži tak, jak se povedlo zrovna Peugeotu. Nepraktičnost do značné míry eliminoval, povýšil design na úplně jinou úroveň a konkurenci utíká i co se týká jízdních vlastností. Prostě dobrá práce!

Zdroj info: Autorský text. Zdroj médií: Jakub Mokříš.

+

  • Design
  • Podvozek
  • Pohon
  • Infotainment
  • Komfortní interiér

  • Stále ještě dost nedotažený i-Cockpit
  • Nedotažený režim šetření baterie na později

Podobné články