PRÁCE 🧰

Test Peugeot 3008 GT Hybrid4 300

17. 6. 2021 9 min. čtení diskuze (0) Testy Peugeot

Francouzských aut není nikdo dost, anebo je to právě naopak? Omlazený, hezký a moderní kabátek, který je novým designovým podpisem automobilky, dostala i obě SUV značky. Tentokrát se podíváme na verzi plug-in hybridu Peugeot 3008. Jak dopadlo auto v našem testu?

Test Peugeot 3008 Plug-in hybrid

Ačkoli se někomu výrazná maska nemusí líbit, jedná se o nové poznávací znamení těchto aut ze země galského kohouta. Před pár týdny jsem si mohla novou 3008 a 5008 osahat na prvních jízdách, abych dnes otestovala prvního zástupce, tedy plug-in hybridní 3008, v ostrém testu. S testovanou verzí to bude hlavně o přemýšlení a šetření peněženky.

Podmínky pro nabíjení nemám úplně optimální, neboť nebydlím v domě s garáží, ve které bych mohla auto po příjezdu domu prostě zapojit do zásuvky. Na druhou stranu jsem se snažila co nejvíce využívat možností wallboxů. Nabíjení bylo sice trochu otrava kvůli delšímu časovému úseku nabití, ale za to jsem pak mohla několik desítek kilometrů jezdit takřka zadarmo. To se vyplatí, ale ne tak na úplně delší trasy.

Peugeot 3008 - exteriér

Pojďme se nejdříve podívat, jak auto vypadá, než se propadneme do nekonečné diskuze o tom, jestli je plug-in hybrid dobrá volba nebo ne.

Moderní kabátek

Co na první pohled určitě zaujme, je přední maska. Ta dostala kompletní redesign. Původní vzhled byl spíše mohutný a nepůsobil příliš vábně, za to ten nový je líbivý a koukatelný. Nechybí samozřejmě ani tesáky šavlozubého tygra v podobě full LED světel. Střed masky protínají vodorovné čáry zakrývající chladič, aby tak skončily na rudé barvě (ta je ale příplatková) doslova jako kočičí fousky. Má to šarm a charakter, který si auto určitě zaslouží.

Peugeot 3008 - exteriér

Zadní část zůstala prakticky stejná, taková, jakou ji známe od jiných modelů. Součástí jsou 3D vykreslené lví drápy, které působí impozantním dojmem a spolu s přední částí se stávají ikonickými prvky automobilky, díky kterým si auto nemůže z dálky nikdo splést s jinou značkou. Co se týká celkového vzhledu, auto je samo o sobě veliké a má trošku krabicovitý tvar, což může znamenat nepatrný problém při ostřejší jízdě. Navíc mnou testovaný vůz disponuje bateriemi, které jej tak činí o něco více těžší než v klasické spalovací verzi.

Zavazadlová část nevypadá vůbec male, ačkoli číslo mluví o opaku. Je třeba počítat s tím, že notnou část prostoru zaberou právě nabíjecí kabely. Ty tradičně nejsou bůhví jak skladné. Pochválit ale musím bytelnou nabíječku na domácí nabíjení, kterou by zničil možná tak jen totální armageddon, navíc je odolná i vůči vodě.

Peugeot 3008 - exteriér

Když budete v kufru pátrat víc, můžete nadzvednout podlahu a zde se rafinovaně ukrývají praktické úložné boxy, do kterých lze bezpečně cokoli uložit, aniž by to následně lítalo někdo po prostoru. Když budete kreativní, možná se vám podaří i zmíněné kabely složit právě do jednoho z těchto boxů. Kapacita kufru je 395 litrů a je zmenšená především kvůli bateriím.

Interiér má své zastánce i odpůrce

Jak už to tak bývá, jsou v interiéru zakomponované prvky, které se ne všem budou líbit. Je to zejména lesklý plast, který se táhne téměř po celé délce středového tunelu a výjimku netvoří ani povrch displeje infotainmentu. Jedná se tak o magnet pro prach a otisky prstů, které s letními paprsky budou čím dál více vidět. V tomto případě se opět vlhčené ubrousky stanou nedílným doplňkem interiéru.

Co se mi ale hodně líbí, je dřevěný dekor, který na prvním pohled působí jako skutečné dřevo a táhne se po celé délce palubní desky až na plochu dveří. Pěkná jsou i tlačítka, připomínající ta v letadle, pro volení některých funkcí ovládání menu v infotainmentu, hned pod nimi je druhý řádek tlačítek, trochu jiného vzhledu, pro vyřešení problémů s foukáním klimatizace. Ta se ale bohužel musí nastavovat přes obrazovku.

Peugeot 3008 - interiér

Pokud se zaměřím na zmiňovaný infotainment, tak obrazovka je spodní částí zapuštěna do palubní desky a zbytek vyčnívá do prostoru. Nicméně není tak veliká, aby to něčemu vadilo. Co už vadí, a bohužel to musím znovu zmínit, je rychlost samotného software, která opravdu není bůhví jak závratná a občas člověk čeká na přepnutí se z jednoho menu do druhého i pár sekund. Pro méně náročné uživatele to ale nebude zas tak velké mínus, které by rozhodovalo o tom, zda se auto koupí nebo ne.

K volantu mám tentokrát překvapivě pozitivní poznámku. Kdo čte moje testy, tak ví, že nejsem úplný zastánce "pežotího" provedení. Ale musím uznat, že právě v SUV mi nepřijde tak otravný a dokonce jsem si jej nemusela nastavovat ani nepatřičně nízko, abych přes něj viděla na údaje v přístrojovém štítu. To je velké plus. Když se totiž volant dotýká nohou nebo jej musím držet především v hodní části, pak to není zrovna optimální a bezpečné pro jízdu.

Peugeot 3008 - interiér

Tentokrát jsem si tedy pozici v řidičově zóně nemusela složitě hledat. K tomu mi pomohla i celkem pohodlná kožená sedadla s dobrým bočním vedením. Ta jsou vyhřívaná a mají navíc masážní funkci. Tu si lze navolit jednoduše a rychle přes tlačítko na boku sedadla. V obrazovce se pak zobrazí možnosti masáží a jejich intenzita. Člověku se pak nechce ani z auta ven. 

Sezení vzadu je ukázkové. Za sebe si v pohodě sednu, ačkoli bych doporučovala pro delší cesty volit maximální obsazenost vozu čtyřmi lidmi. Ten pátý by se sice taky vešel, ale nebude mít nikdy takový komfort jako ostatní. Pro vícečlennou posádku je vhodnější se podívat spíše po osobní dodávce než po SUV.

Peugeot 3008 - interiér

Součástí tohoto modelu je i panoramatické okno, které se dá snadno zatáhnout roletkou pomocí jednoho stisknutí tlačítka. Já měla roletu téměř vždy srolovanou, protože aspoň tak dovnitř pronikalo více světla a prostor nevypadal moc tmavě a stísněně kvůli černému čalounění. 

S nabitou baterkou jezdí levněji

Jízda je to, co každého asi zajímá. Tento vůz je prostě do města a nebo při nejhorším do jeho okolí, které ale není vzdálené dál jak 50 kilometrů. Doma je nutné mít stabilní zásuvku, kam lze kabel od auta napojit. Ačkoli pokud dojde čistá elektřina, lze jezdit ještě na benzín. Pod kapotou testované 3008 se nachází přeplňovaná benzínová šestnáctistovka, která dosahuje výkonu 147 kW. Součástí je osmistupňový automat, který je v symbióze ještě s elektromotorem o výkonu 81 kW. Pohon zadní nápravy zajišťuje ještě jeden elektromotor.

Peugeot 3008 - exteriér

Když to tak nějak dáme dohromady, auto nabízí majiteli 300 koňovou dávku síly. A ty jsou hodně znát nejen při rozjezdech, ale také při zapnutí sport režimu, kdy se i mně lehce zvedl žaludek při odpichu. Jenže problém je v tom, že tohle auto je SUV a ne sporťák, tudíž zde sportovní režim nenajde takové využití jako u jiných aut.

Spotřeba se nedá jednoznačně a univerzálně určit. Jestliže máte naplánované checkpointy pro nabíjení a víte tím, že když přijedete do obchodu nebo do zaměstnání, můžete nabíjet. Vhodné a dostupné nabíjení je ideální mít i doma. Dále neplánujete často daleké cesty a bydlíte na předměstí, pak spotřeba bude oproti spalovacím autům téměř nulová, protože si v klidu budete moci užívat svobodu "elektromobilu" a na spalovák jezdit jen v opravdové nouzi.

Peugeot 3008 - exteriér

Cena nabíjení závisí už spíše na tom, jaký tarif a u jaké společnosti si zvolíte. Každopádně verze HYBRID4 má zabudované baterie o kapacitě 13,2 kWh - využitelných je ale jen 10,4 - a pokud si nepřiplatíte 8 tisíc, budete mít k dispozici pouze klasickou palubní nabíječku s kapacitou 3,7 kW. Ta příplatková umí už 7,4 kW. V případě té silnější se auto nabije z wallboxu zhruba za dvě hodiny (vyzkoušeno). V domácích podmínkách je nutné počítat s osmi hodinami - ideálně tedy přes noc.

Pokud se stane, že ideální podmínky pro nabíjení nejsou a v nejbližší době ani nebudou, pak je vhodnější sáhnout po jiné motorizaci, protože pak se spotřeba šplhá spíše k osmi litrům na sto, když do toho započtu i jízdu po dálnici. Vyšší číslo je způsobeno především "mrtvou" váhou baterií, kterou s sebou táhnete. Je tedy především na vás, jestli koupě smysl má nebo ne.

Stvořen spíše pro klidné kolíbání se

Z každé křižovatky vystřelíte vždycky jako první, protože rozjezdy jsou vždy v plné režii elektromotoru a ten když chce, dokáže být pořádně hbitý a to i navzdory samotné váze auta. Jízda je fajn, plynulá, téměř bezproblémová. Automat funguje dobře a zbytečně nevytáčí otáčky při zrychlení. Problém je ale jinde. Trochu bolestí jsou zatáčky, které je nutné projíždět s rozmyslem. Zde právě mohutnost auta a především jeho váha dělají neplechu a pokud se vrhnu ostře do zatáčky, pak se auto začne nepříjemně naklánět.

Peugeot 3008 - exteriér

Ostatně s rodinným SUV by člověk stejně neměl jezdit jako blázen, přestože mu nabízí 300 koní výkonu. Stále se jedná o SUV a ne sportovní auto, kde by byl potenciál pro blbnutí mnohem vyšší. V tomto případě to moc nefunguje.

Odhlučnění je na dobré úrovni, jediné co opět může znamenat trochu problém, je podvozek. Sice je laděný do komfortna nebo chcete-li do měkka, ale nejdou mu už moc dobře filtrovat nerovnosti. Posádka se dozví jak o těch hlubších, tak o těch menších. Tady přisuzuji vinu 19palcovým kolům, která jsou sice moc pěkná, ale nad sebou mají hmotnost, která se blíží skoro dvěma tunám. To znamená, že pneumatiky s menším profilem nedostanou moc šanci se na tlumení nerovností podílet a všechno to musí oddřít podvozek. Ten s tím má dost práce a tlumiče sice pracují, ale na českých cestách to znamená, že vůz se neustále pohupuje a natřásá posádku.

Na druhou stranu, většina městských cest je stejně rovná jako prkno a pokud vyloženě nepojedete lesní cestou, pak nebudete mít žádný závratný problém. Ostatně 3008 má pohon na všechna čtyři kola, a tak trocha terénu neuškodí, ale na úkor komfortu v kabině.

Peugeot 3008 - exteriér

Parametry testovaného vozu Peugeot 3008 GT HYBRID4

Motor2 elektromotory, benzínová 1.6 PureTech
Pohonvšechna čtyři
Výkon 300 k
Točivý moment520 Nm
Rozměry vozu (v. x š. x d. v mm)1624 x 1906 x 4447
Kapacita baterie13,2 kWh/10,4 kWh využitelná
Objem kufru395 litrů
Zrychlení z 0-100 km/h5,9 sekundy
Základní cena od 1 200 000 Kč

Auto vhodné jen pro určitý typ lidí

Než si půjdete do autosalonu auto vyzkoušet, položte si nejprve otázku, jestli se vám opravdu vyplatí koupit plug-in hybrid a jestli máte všechny optimální podmínky pro jeho živení. Ono i pořizovací cena bude o něco vyšší než v případě obyčejného spalováku. Ale dá se to kompenzovat alespoň s ušetřením na pohonných hmotách, i když to už člověk rovnou může uvažovat o elektromobilu. Plug-in hybrid bude vždy tou zlatou střední cestou mezi světem spalováků a elektromobilů.

Pak už tedy záleží na preferencích každého, jestli je pro ně toto auto vhodné nebo ne. Za mě má určitě plus za design, interiér a jeho bohatou výbavu a také za prostornost. Prostě takový nenásilný a neagresivní rodinný stroj na cesty zcela ideální.

Zdroj médií: redakce; úvodní foto: Ivo Wartalský.

+

  • Sympatický vzhled
  • Bohatá výbava
  • Výkon
  • Prostor
  • Pro někoho téměř nulové náklady na jízdu

  • Nedokonalé zvládání nerovností
  • Lesklý plast
  • Pomalý software infotainmentu
  • Cena
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články