Jak na opravu pneumatiky

6. 8. 2021 3 min. čtení Tipy a rady Péče o pneu Oprava pneu Rádce motoristy

Defekt na cestách je jedna z těch snadněji a levněji řešitelných závad, ale i tak je to docela otrava. Jak lze řešit situaci, kdy má auto jednu pneumatiku proraženou nebo píchlou?

Oprava pneumatiky

Nemilá situace, ve které se nedoporučuje pokračovat v jízdě, pakliže nemáte pneumatiky typu runflat. S těmi lze omezenou rychlostí pokračovat v jízdě několik desítek kilometrů. S běžnými plášti znamená defekt prakticky okamžitou stopku a řešení na místě.

Opravná sada

Pomocí opravné sady se dá docela dobře řešit menší defekt. Opravná sada může mít podobu spreje, který do pneumatiky vychrlí speciální tekutinu. Ta po styku se vzduchem tuhne, ale zůstává pružná. Stačí pak chvíli počkat, plášť nahustit a mělo by to nějaký čas vydržet. Obvykle se udává 100 až 200 kilometrů, není to tedy na nějaké velké jezdění, ale do nejbližšího pneuservisu by to mělo stačit.

Opravné sady mohou obsahovat také speciální knot, který se nasouká do díry v plášti a slouží jako ucpávka. Ať zvolíte jakoukoliv sadu, je nutné dále problém řešit a svěřit opravu buď profesionálům, nebo rovnou koupit novou pneumatiku a nechat ji vyměnit. Solidní opravné sady vyjdou na zhruba 1 200 korun a víc, což není zase tolik. Není to ale jistota, větší průrazy s tím stejně neopravíte, stejně jako se s tím špatně opravuje poškození v místě bočnice pláště. Je to spíš na menší defekty běhounu. Výhoda opravné sady je, že ušetří něco málo místa v kufru oproti plnohodnotné rezervě.

Pneuservis

Tady vlastně jen přeskočíme jeden krok a spíše řešíme, jak se dostat do pneuservisu. Logickou možností je odtahová služba, která transport vozu zajistí. Řidiči odtahovek ale často mají opravnou sadu s sebou a za patřičný poplatek jsou schopni menší defekty opravit na místě. Tak jako tak jejich služby něco stojí a i odtah na pár kilometrů vyjde minimálně na tisícovku, spíše dvě.

Rezerva

Z pohledu konzervativněji založených jedinců, kteří jsou zvyklí spoléhat se především sami na sebe, je jediné schůdné řešení rezerva. Tím máme na mysli buď opravdu plnohodnotnou pneumatiku, nebo alespoň rezervu dojezdovou. Vyžaduje to samozřejmě umění vyměnit kolo na cestách s pomocí heveru a klíče. Zde si dovolíme tip na malý zlepšovák - není vůbec na škodu k rezervě do kufru přibalit ještě pracovní rukavice, vyhnete se tak špinavým rukám, pokud přijde defekt třeba cestou na pracovní schůzku.

S plnohodnotnou rezervou se dá jezdit vcelku dlouho, ale samozřejmě jen za předpokladu, že se jedná o stejnou pneumatiku, jako je ta, která je na druhé straně. Není-li tomu tak, měl by cíl vaší jízdy být opět pneuservis. Cenově tohle řešení může vyjít i poměrně draho. Na druhou stranu je opakovaně použitelná. Akorát je potřeba ji udržovat správně nahuštěnou, pokud je rezervní kolo prázdné, vytrácí se jeho utilitární hodnota.

Zdroj médií: Depositphotos

Podobné články