PRÁCE 🧰

Jak probíhá oprava propíchnuté pneumatiky

26. 4. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Oprava pneu Rádce motoristy

K jízdě autem po silnici čas od času patří i nepříjemná zkušenost - píchlá pneumatika. Malá dírka se dá zalepit, pokud máte sadu na opravu, u té velké je ale nutné řešit výměnu celého kola. Jak se dá oprava pneumatiky nebo jeho výměna zvládnout?

Oprava propíchnuté pneumatiky

Články na téma opravy pneu:

  1. Oprava pneumatiky
  2. Oprava pneu cena
  3. Oprava defektu pneumatiky, jak na to? - právě čtete
  4. Oprava píchlé pneumatiky krok po kroku
  5. Defekt pneumatiky a rady, jak jej opravit

Koho nikdy nepotkala oprava píchlé pneumatiky, je šťastným člověkem. Nicméně štěstí přeje připraveným, a tak byste si alespoň měli přečíst, jak se v takové situaci zachovat. Při cestách totiž můžeme narazit na bordel kolem cest a nezřídka kdy se u krajnice nebo sjezdu z hlavní komunikace v této hromádce skrývá ostrý předmět.

Bohužel pneumatika může prasknout i nešťastnou náhodou - vlivem stáří nebo nekvalitního materiálu, i v takových chvílích je vhodné zachovat si chladnou hlavu a zbytečně nezmatkovat. Na píchlém plášti ale nedojíždějte daleko a raději hned zastavte na bezpečném místě, pokud to není možné, nezbývá než vyndat výstražný trojúhelník a také reflexní vestu, ať jste vidět.

Oprava defektu pneumatiky

Pokud se jedná o malinkou prasklinu, zhruba asi do 5 milimetrů, je vhodné zkusit díru zalátovat. K tomu slouží speciální sprej pro opravu píchlého kola u auta a nebo také lepicí sada pro opravu defektu pneumatiky. V prvním případě je nutné zjistit, kde se prasklina nachází. Poté můžete použít sprej způsobem, že hadičku umístíte do ventilku kola a jednoduchým stisknutí vženete dovnitř tekutinu. Ta se rozprostře v prostoru duše a vyplní i prasklinu. Na cestu se můžete vydat až nejméně po 30 minutách a doporučuje se jet maximální rychlostí 50 km/h. Pokud byla prasklina větší, není zaručeno, že vám sprej pomůže.

Druhou možností je lepicí sada. Funguje na stejném principu jako sprej, avšak tento prostředek má v sobě ještě vzduch, který se spolu s lepením rozprostře do pneumatiky a tím ji i dofoukne. Jak je známo z prasklin vzduch uniká, takže pokud nemáte u sebe manometr, pak byste s podhuštěnou pneumatikou moc daleko nedojeli, obzvlášť pokud vzduch unikal delší čas.

Nutno podotknout, že obě řešení jsou spíše nezbytnou pomocí. S takto zacelenou pneumatikou byste neměli pokračovat v delší jízdě, ale spíše vyhledat nejbližší autoservis, kde vám pneumatiku opraví nebo nasadí novou.

Když je prasklina větší, pomůže jedině náhradní kolo

U větší praskliny je oprava propíchnuté pneumatiky zbytečná a je potřeba udělat výměna. Důležité pro výměnu pneumatiky je mít ono rezervní kolo v kufru. U moderních vozů a těch na alternativní pohon, ale tato kratochvíle v zavazadlovém prostoru už nebývá a v takovém případě je nutné zavolat asistenční službu k odtahu - jinak bohužel situaci nevyřešíte. Asistenční služba je základem každého povinného ručení.

Jedny z nejlevnějších pneu na trhu s dopravou zdarma

V případě, že štěstí máte a stejně tak rezervní kolo, pak následuje výměna. Ta nemusí být ale úplně jednoduchá. Jako žena jsem byla ráda, že mi na pomoc zastavil statný muž, jinak bych se s tím prala ještě teď. Základem pro úspěch je mít v autě hever a pak klíč na uvolnění šroubů. Nebylo by tedy od věci si zkontrolovat obsah zavazadlového prostoru, případně skrytých zákoutí, ať víte, kde co máte.

Výměna pneumatiky - stručný postup:

  • zajistěte auto na rovině, výměna pneumatiky se zásadně neprovádí v kopci
  • zatáhněte ruční brzdu a zařaďte jedničku, u automatů režim P
  • pomocí klíče povolte na půl otáčky šrouby (kola jsou stále na zemi)
  • nasaďte hever na správné místo a (v uživatelské příručce najdete body pro umístění heveru) začněte auto zvedat
  • odstraňte šrouby a to ideálně do kříže
  • sundejte kolo a nasaďte nové; šrouby jen částečně zatáhněte - úplné dotažení se bude provádět, až bude auto stát na zemi
  • sbalte si věci a vyrazte na čerpací stanici, kde provedete kontrolu tlaku v pláštích a zkontrolujte dotažení šroubů
Zdroj info: Odborník v autoservisu, zkušenosti autora.
Zdroj médií: Depositphotos.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články