PRÁCE 🧰

Sprej na opravu pneumatiky - někdy pomůže a někdy je k ničemu

25. 4. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Oprava pneu Rádce motoristy

Možností, jak si poradit na silnici s defektem, je několik. Dříve to byla rezerva, kterou mělo každé auto, dnes jsou to spíše sady obsahující opravný sprej na pneumatiky.

Sprej na opravu pneumatiky - někdy pomůže a někdy je k ničemu

Články na téma sprej na opravu pneumatiky:

  1. Sprej na opravu pneumatiky: co všechno zvládne
  2. Sprej na opravu pneumatiky - někdy pomůže a někdy je k ničemu - právě čtete

Rezerva je těžká

Důvodem, proč se namísto skvělého řešení v podobě rezervního kola přešlo na polovičatou záchranu „někdy pomůže, někdy ne“ v podobě spreje na opravu pneu v rámci opravné sady, je primárně ekologie. Ono totiž vozit s sebou jedno kolo navíc znamená mít v kufru auta dodatečnou zátěž a popravdě ne úplně malou - schválně si zkuste někdy plechový disk s pláštěm potěžkat. A když se tedy při vývoji hledalo, jak vůz odlehčit, aby lépe prolezl emisními limity, padla rezerva jako jedna z prvních.

Jednoduchý princip

Sada na opravu pneumatik obvykle obsahuje jak tedy sprej, tak kompresor na 12 voltů, který slouží k nahuštění pláště. Celé to funguje tak, že sprej je zapojený mezi ventilkem kola a kompresorem, přičemž vzduch z kompresoru ho do kola přes ventilek vtlačí. Lepidlo na bázi latexu tuhne při styku se vzduchem, takže zacelí díru a je možné dojet do cíle cesty. Většinou výrobci doporučují maximálně do určité vzdálenosti a ještě omezenou rychlostí. Tak jako tak by měl nakonec řidič zamířit do pneuservisu pro nový plášť.

Jsou i spreje jednodušší, jejichž aplikace probíhá připojením hadičky na ventilek a až následným natlakováním pneumatiky. Je ale třeba, aby průpich byl v tu chvíli dole a sprej do něj stekl vlivem gravitace. Toto řešení je podobně použitelné, jako to, kdy tlačí lepidlo do pláště vzduch z kompresoru.

Nezvládne zdaleka vše

Problém spreje na opravu pneumatik je použitelnost. On totiž nezvládne opravit zdaleka vše a rezerva v použitelnosti logicky jednoznačně vítězí. Výrobci většinou uváději, že maximálně lze opravit díru o průměru 5-6 milimetrů, což je zhruba tak reálný limit. Větší průpichy nebo dokonce průrazy jsou skuteně s otazníkem a s velkou pravděpodobností skončí pokus nezdarem. Stejně tomu bude v případě, kdy dojde k proražení bočnice pláště, ačkoliv i zde existuje podle zkušeností motoristů finta - stačí sundat kolo a položit ho na zem tak, aby sprej stekl, kam má.

Jelikož tedy existují limity řešení v podobě spreje na opravu pneu, je možná lepší se podívat do kufru auta a pokud tam místo na rezervu skutečně máte, ale je obsazeno opravnou sadou (což bývá velmi často), není nic jednoduššího, než tam to jedno kolo navíc dát.

Zdroj info: autoexpress, greenflag.
Zdroj médií: Depositphotos, YouTube (https://www.youtube.com/channel/UCVAFAVDJrSU1qCHP321HVVA).
Rudolf Malý

Autor článku
Rudolf má rád dobré jídlo, sport a nekorektní humor. Nebrání se elektromobilitě, ale taky jí nijak zvlášť nefandí. Ve volném čase se rád vrtá v autech a obecně vlastně v čemkoliv.

Podobné články