Sprej na opravu pneumatiky: co všechno zvládne a jak to funguje?

15. 3. 2021 5 min. čtení Tipy a rady

Kromě rezervy lze dnes mít v autě i sadu na opravu poškozené pneumatiky. Plnohodnotná náhrada to není, ale v případě, že se jedná o kvalitní sprej na opravu pneu, tak může na cestách pomoci.

Za vším hledej úspory

A proč vlastně výrobci vozů upustili od plnohodnotných náhradních kol v kufru? Tak předně je to úspora místa, přeci jen takové kolo ho zabere docela dost a zákazníci se často řídí podle objemu zavazadlového prostoru, který tím získá pár litrů navíc. Druhým faktorem je hmotnost. Kvůli emisním restrikcím se dnes počítá doslova každé ušetřené kilo a pneumatika s diskem přeci jen něco váží. Prvně se tedy začalo plnohodnotné kolo nahrazovat dojezdovou rezervou, ze které se pomalu přechází na sadu pro opravu propíchnutého pláště.

Nabídka kvalitních letních pneumatik

Oprava pneu s kompresorem

Řešení, jak pomocí spreje pneumatiku opravit, jsou v zásadě dvě základní. Výrobci automobilů obvykle do vozu dají sadu, která obsahuje kompresor a nádobku s látkou, kterou se poškozený plášť "napustí". Poté se kompresorem kolo natlakuje na požadovanou hodnotu a mělo by být hotovo. Někdy se nádobka připojuje přímo na kompresor, takže ten společně se vzduchem plní pneumatiku i opravným lepidlem. Nakonec se stačí rozjet, samozacelovací směs se odstředivou silou rozlije po vnitřním obvodu pláště a dojde k zalepení případného průpichu.

Sada na opravu bez kompresoru

Stejně fungují i samostatné spreje. Ty se jen připojí hadičkou na ventilek a dovnitř se dostane krom lepidla i plyn, kterým je nádoba natlakovaná. Nejčastěji jde o propan-butan, který díky vysoké teplotní roztažnosti za jízdy vozu zvýší svůj tlak, takže pneumatika se trochu "dofoukne". Opět je nutné se po aplikaci s autem rozjet, aby se lepicí směs rozprostřela rovnoměrně po vnitřku pláště.

Není to na vždy

Samozřejmě se nejedná o univerzální řešení natrvalo. V návodu, který je u opravné sady přiložen, se lze obvykle dočíst, že nelze opravovat díry větší než čtyři nebo v lepším případě šest milimetrů. Takže proraženou pneumatiku s dírou, kterou prostrčíte ruku nemá ani smysl zkoušet tímto způsobem zprovoznit. Problémy mohou nastat i při průpichu v bočnici pláště, protože tam se bude lepidlo dostávat hůře. V každém případě se nejedná o definitivní řešení a po opravě je třeba co nejdříve navštívit pneuservis, nechat pneumatiku zkontrolovat a opravit profesionálně, případně vyměnit.

Zdroj médií: pixabay
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?