PRÁCE 🧰

Test: Parkside svítilna z Lidlu – pomocník na práce kolem auta

26. 2. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Autokosmetika, autodoplňky a mytí auta Autodoplňky a příslušenství

Kdo si dělá základní údržbu kolem svého auta sám, dobře ví, jak důležité je na všechno vidět. Do jisté doby jsem si vystačil se svítilnou v mobilním telefonu. Jenže ruce od oleje a práce v leže pod autem nejsou pro smartphone to pravé. Proto jsem vsadil na oblíbený Parkside a koupil od nich svítilnu.

Test: Parkside svítilna z Lidlu – pomocník na práce kolem auta

Články na téma příslušenství z Lidlu:

  1. Test rázového utahováku Lidl Parkside
  2. Teleskopická ráčna Parkside z Lidlu
  3. Test: měřič (tester) autobaterie a alternátoru z Lidlu
  4. Test: Parkside svítilna z Lidlu – pomocník na práce kolem auta - právě čtete

Proč zrovna tahle?

Krátce k tomu, co jsem hledal. Předně trpím zbrklostí a občas to úrazem odnesu já, ale častěji to bývá nářadí. I proto jsem nechtěl nic drahého, čeho by mi bylo líto, když to omylem zavřu do dveří auta, utopím nebo třeba rozbiju pádem na zem. Měl jsem zálusk nejprve ne svítilnu Narex, ale necelá tisícikoruna mi připadala jako docela dost na něco, co mi patrně nevydrží ani dekádu. Zabrousil jsem tedy na eshop Lidlu, abych pohledal, co se nabízí tam.

Z docela široké nabídky nejrůznějších variant jsem zvolit tu, u které jsem očekával nejmenší pravděpodobnost poruchy. Ono je fajn, když se dá světlo různě naklápět a podobně, ale pokud je kloub mezi akumulátorem a zdrojem světla, bývá slabinou neustálé namáhání kabelu ohýbáním. Vyhrál tedy produkt pojmenovaný jako Parkside Aku ruční svítilna. V době pořízení za 449 korun s DPH.

Balení, tělo svítilny, funkce

Světlo dorazilo balené v kartonové krabici a součástí je i nabíječka, respektive jakási nabíjecí stanice. K tomu se ještě dostaneme, teď krátce k samotné svítilně.

Zcela prostá, pohyblivých částí totiž tolik není. Má výklopnou nožičku s docela silným magnetem vespod, nicméně nevede tudy žádný kabel a patrně tak případné ulomení nebude mít vliv na funkci. Akorát by se tím dost snížila utilitárnost svítilny, protože díky nožičce ji lze třeba uchytit na něco kovového a naklopit. Pro lepší názornost asi odkážu váženého čtenáře na fotografie.

Parkside svítilna z Lidlu

Bohužel se asi po týdnu, kdy jsem různě svítilnu Parkside zkoušel, vytvořila v místě uchycení nožky k tělu drobná vůle. Nic zásadního, ale při přenášení cítím v ruce, že se obě části vůči sobě pohybují výkyvem asi jednoho centimetru.

Na zádech má svítilna další magnet, který ji dokáže udržet a navíc i výklopný háček na zavěšení. Příliš důvěry nebudí, protože je plastový. Na druhou stranu, zatím jsem ho nezlomil, takže by bylo nefér konstatovat, že je nekvalitní. Pro nabíjení slouží buď konektor ve spodní části, nebo USB-C za gumovou krytkou.

Tři světla v jednom

Nejdůležitější jsou ale samozřejmě zdroje světla, které jsou zde hned tři. Primárním je bílé světlo se světelným tokem 360 lm, přičemž ve stejném modulu jsou i UV diody. U nich jsem nedohledal hodnotu světelného toku, ale není problém se na ně přímo okem podívat, což se o tom hlavním světle říct úplně nedá. Poslední je pak 100lm lampička na horní hraně zařízení, která nemá takový rozptyl, ale pro práci je to dostatečné.

Přední strana nese i gumový vypínač, přičemž každý stisk znamená změnu světelného zdroje, čtvrtý stisk vypnutí. Pod ním jsou čtyři diody, jejichž činnost se aktivuje se zapojením do nabíječky.

Parkside svítilna z Lidlu

Akumulátor na půl šichty stačí

4000mAh baterii lze naplnit kromě nabíjecí stanic i samotným kabelem, případně třeba z notebooku nebo powerbanky. Chválím, že se výrobce neuchýlil k použití obstarožního USB ve verzi micro, ale zvolil moderní variantu konektoru, kterou každý zvládne zasunout správně už na poprvé. Nabíjecí stanice je dělená jako „stojací“ a v balení jsou i hmoždinky a vruty pro její případné uchycení na zeď. Oceňuji!

Svícení samotné probíhá při využívání hlavního světla 4 hodiny a 6 minut (změřeno), což je více, než udává na webu Lidl. Zbylá dvě světla jsem neměřil, ale předpokládám, že doba bude násobně delší. Při vybité baterii se nekoná žádné pohasínání, ale světlo najednou vypne, což je patrně ochrana proti hlubokému vybití.

Praktická, ale možná až moc silná

Při používání jsou velmi praktické již zmíněné magnety, které umožňují uchycení při práci pod autem na tisíci a jednom místě. Co mi trochu bylo na obtíž, je síla světla. Ona je totiž hodně velká, je-li auto jenom zvednuté a ležíte pod ním, pak vám třeba ze strany šajní do očí, což je dost nepříjemné. Problém je totiž i rozptyl – svítilna je stavěná tak, aby osvítila co největší plochu.

Namísto jednoho plošného a druhého koncentrovaného světelného zdroje bych ocenil spíš možnost přepínat mezi intenzitami třeba ve třech krocích. Bylo by to praktičtější. Na druhou stranu, pro práci třeba v jámě pod autem to bude akorát, tam člověk přeci jenom nepracuje na něčem, co má patnáct čísel od obličeje a je možné svítilnu položit, držet v ruce nebo uchytit na něco kovového a osvítit si podvozek celý.

UV světlo má prý umět pomoci s únikem třeba chladicí kapaliny, respektive s lokalizací. Stejně tak zvýrazní tuky. Jenže k tomu je potřeba s ním svítit skutečně zblízka, maximálně tak z 20 centimetrů a v okolí musí být tma. Osobně jsem ho k tomuto účelu nevyužil, jenom jsem UV složku vyzkoušel pro potřeby testu.

Zhodnocení

Investice do svítilny Parkside nelituji, ale své výhrady bych měl. Svítí s takovou intenzitou, že bych se nebál ji doporučit třeba do profi autoservisu nebo jako pomocné světlo na stavbu, do dílny a podobně. Pro potřeby běžného motoristy a na občasnou údržbu je výkonem až trochu předimenzovaná, nicméně práci usnadní, ne že ne. Za necelých 450 korun to rozhodně není investice, které bych litoval.

Zdroj info: Lidl, Parkside, Autorský text.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články