STK můžete odložit až o 10 měsíců. Raději to ale nedělejte

18. 4. 2021 4 min. čtení Tipy a rady

Kvůli pandemii koronaviru se dějí věci dříve nepředstavitelné. Z nařízení Evropské unie tak byla prodloužena platnost technické prohlídky a platnost osvědčení o technické způsobilosti všem vozidlům, kterým toto končí v termínu od 1. 9. 2020 do 30. 6. 2021. Automatické prodloužení platnosti je o deset měsíců.

STK můžete odložit až o 10 měsíců. Raději to ale nedělejte

Toto opatření se jmenuje Omnibus II a navazuje na podobné opatření z loňského jara. A proč se toto děje? Protože teoreticky někdo, kdo musí být doma v karanténě kvůli koronaviru, se nemůže dostavit na STK s vozidlem, kterému platnost technické prohlídky končí. Unie tak nařízením vychází vstříc všem, kdo se s něčím takovým potýkají, uvízli v zahraničí, případně nechtějí riskovat a omezují kontakty na minimum. Poskytuje dost velkorysou lhůtu, po kterou lze jezdit s autem, které by za normálních okolností už na silnici nesmělo.

Neplatí pro všechny

Za poznamenání stojí, že Omnibus II se nevztahuje na přípojná vozidla kategorie O1 a O2, motocykly kategorie L, traktory a jejich přípojná vozidla kategorie T, R, C a OT, jejichž konstrukční rychlost nepřevyšuje 40 km/hod. a také mají smůlu silniční vozidla kategorie Z určená k pohybu na sněhu a ledu. Stejně tak mají smůlu všichni, kterých se týkal Omnibus I (pro vozidla, kterým technická končila od 1. 2. 2020 do 31. 8. 2020 a prodloužila se o 7 měsíců).

Současný pokles znamená budoucí fronty

Jenže problematika není tak jednoduchá, jak se může na první pohled zdát. V první řadě je na stanicích technických kontrol znát velký úbytek zákazníků. Podle našich zjištění je to v rámci Královéhradeckého kraje zhruba o 30-35 % méně a celorepublikově je znát pokles o 30-40 %. "Estékáčka" se s tím nějak vyrovnají, likvidační to pro ně nebude, ale další efekt se projeví poměrně záhy. Česká povaha si totiž Omnibus II vykládá často jako nějaký bonus, ne jako opatření, které míří na ty, co to skutečně potřebují. 1. července totiž skončí desetiměsíční prodloužení těm, kterým by jinak skončila platnost prohlídky 1.9.2020. Jenže se dostaví STK společně s těmi, kterým končí v té době i bez prodloužení, tedy po dvou letech (ve většině případů). Takže ten současný pokles bude znamenat identický nárůst v budoucnu. S tím je samozřejmě spojený stres, spěch, čekání a v neposlední řadě i fronty. Také je dobře možné, že se na všechny nedostane a někteří v důsledku toho termín prošvihnou a jejich vůz tak nebude moci dojet na kontrolu po vlastní ose.

Odklad STK se nemusí vyplatit

V zahraničí na prodloužení nespoléhejte

Dalším rizikem je cesta do zahraničí. Opatření Omnibus II nebylo přijato plošně. Naopak, kromě nás se prodlužovalo ještě v Itálii a na Maltě. Výlet třeba do Německa tak může přijít řidiče draho, jakkoliv bude v právu. Teoreticky by měli policisté respektovat nařízení EU, ale praxe ukazuje spíš opak a objevují se zkušenosti těch, které u našich západních sousedů zastavila policejní hlídka a pokutu jim uložila. Sice je možné se následně bránit právní cestou, ale znamená to další výdaje, stres a nejistotu.

Pojišťovna nemusí plnit

Když se nedej bože stane nehoda, může dojít pojišťovna k závěru, že technický stav vozu sehrál svou roli, a řidiče tak čeká krácení pojistného plnění, případně dokonce jeho zamítnutí. Postup je v těchto případech individuální, bránit se lze případně soudně a pojišťovna musí prokázat, že řidič o nevyhovujícím technickém stavu musel vědět. Největší riziko jsou v tomto případě auta staršího data výroby, která by i po dvou letech horko těžko přes STK prolezla. Další skoro rok pro ně může znamenat, že se skutečně dostanou do nevyhovujícího stavu. Týká se to zejména lehkých nákladních vozů, firemních dodávek a podobných "soumarů", kde se údržba dělá až na základě toho, skrz co neprošla tato auta právě přes STK.

Jeďte na STK teď!

Jak tedy naložit s právě končící platností technické prohlídky je asi nasnadě. Pokud vyloženě nepotřebujete zůstat doma, neváhejte a vydejte se na ni raději dříve, ideálně v řádném termínu, jakoby žádný Omnibus II nebyl. Ušetříte si starosti v budoucnu, snížíte riziko problémů v zahraničí nebo při nehodě a v neposlední řadě nebudete muset stát frontu a půjdete na řadu hned.

Zdroj médií: Depositphotos

Informace do článku poskytla společnost Regina, a.s.

AUTOREGINA je autorizovaný prodejce a servis vozů značek Citroën &  Suzuki. Provozuje také stanici technické kontroly a měření emisí v Hradci Králové. Se svým osobním vozem můžete na STK přijet bez objednání.

Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?