Pneumatiky mají na sobě celou řadu čísel a kódů, které umí leccos prozradit. Krom jiného se tak lze poměrně snadno dopátrat i stáří pláště.
Staří pneu a DOT kód
Články na téma značení pneumatik:
- Označení pneumatik - jak se v něm vyznat?
- Jak číst značení pneumatik
- DOT pneu - jak zjistit stáří pneumatiky
- Značení pneumatik - poznejte rozměry a další údaje
- Označení zimních pneumatik
- Rychlostní index pneu - tabulka
- Energetické štítky pneumatik - co z nich vyčtete?
- DOT pneu - právě čtete
- Značení moto pneu: Rozluštěte s námi tajemství pneumatik
Jak zjistit stáří pneu?
To, jak stará je pneumatika, můžeme poznat velmi jednoduše. Musíme najít tzv. DOT kód. Je umístěn vždy na boční straně tak, aby byl viditelný bez potřeby demontáže kola. Je složen z několika dalších kódů, jako je označení továrny, rozměr pneumatiky a kód výroby. Důležité je, že první část kódu obsahuje název certifikace, tedy nápis „DOT“.
Stáří se určí z posledního čtyřčíslí. První dvě čísla značí týden, druhá dvě čísla rok. Pro příklad máme na fotografii níže plášť s posledním čtyřčíslím DOT kódu 4319. To znamená, že pneumatika byla vyrobena ve 43. týdnu roku 2019, tedy v období od 21. října do neděle 27. října 2019.
Proč znát stáří pneumatiky?
Guma, respektive směs, ze které je pneumatika vyrobena, má určitou životnost a v čase degraduje. Ztrácí své vlastnosti, zejména pružnost, takže se její přilnavost snižuje. Pláště stárnou však zejména v podmínkách, kdy jsou vystaveny UV záření, působení posypové chemie a všem negativním vlivům. Pokud jsou správně skladovány, tedy ideálně ve tmě a chladu, mohou i třeba po pěti letech stále mít své původní vlastnosti. Za hraniční dobu použitelnosti můžeme označit deset let. Na autě by neměly být víc jak pět až šest let, po kterých obvykle degradace pokročí natolik, že se začnou objevovat na povrchu prasklinky a struktura ztrácí celistvost.
Při koupi ojetiny se tak zaměřte nejen na DOT kód, ze kterého určíte stáří pneumatik, ale i na celkový stav. Pakliže kupujete nepříliš starou ojetinu s nízkým deklarovaným nájezdem, podívejte se na stáří pneumatik a srovnejte ho se stářím vozidla. Nemělo by se to příliš lišit, pokud jsou pláště původní. Ideální je, zjistit si i to, s jakými pneumatikami automobilka auto prodávala (může se to lišit ročník od ročníku). Můžete tak určit prakticky s jistotou, zda se jedná o původní pláště, nebo ne a z opotřebení pak odhadnout, jestli odpovídá deklarovanému nájezdu. Pozor, je to jenom vodítko, nelze na to zcela spoléhat.
Levné letní pneumatiky skladem
Zdroj médií: Depositphotos, Jakub Mokříš.