PRÁCE 🧰

Srovnání elektromobilu a spalováku na cestě do Chorvatska

9. 8. 2023 4 min. čtení diskuze (5) Tipy a rady Rádce motoristy Cesta do Chorvatska Porovnání aut na cestu Škodou Enyaq do Chorvatska

Vydali jsme se do Chorvatska nejprve Škodou Octavií, poté elektrickou Škodou Enyaq. Můžeme tedy porovnávat všechny aspekty dlouhé cesty oběma auty.

Elektromobilem do Chorvatska – srovnání s oktávkou

Články na téma Škodou Enyaq do Chorvatska:

  1. Elektromobilem do Chorvatska (1. díl)
  2. Elektromobilem do Chorvatska (2. díl)
  3. Elektromobilem do Chorvatska a zpět (3. díl)
  4. Elektromobilem do Chorvatska a zpět (4. díl)
  5. Elektromobilem do Chorvatska – srovnání s oktávkou - právě čtete

Předem je nutné konstatovat, že oba pohony mají své výhody a nevýhody, přičemž některé z nich jsou prakticky neeliminovatelné, jiné ano. A není to popravdě tak úplně fér srovnání, když zvážíme, že elektromobil je určen do provozu ve městě a v jeho okolí. Tam vozy se spalováky už tolik neexcelují a projeví se to časem v servisních nákladech. Naopak dlouhá cesta po dálnici hraje do karet oktávce se vznětovým dvoulitrem pod kapotou – hodně těžko bude hledat konkurenci i v rámci konvenčních pohonů, natož pak mezi elektromobily.

Cena cesty

Asi nejpalčivější parametr, který naši čtenáři sledují. Zaměříme-li se výhradně ne cenu paliva, tedy v našem srovnání nafty a elektřiny, máme k dispozici následující data:

Škoda Octavia měla na cestě po dálnici ze Zadaru spotřebu 6,2 litrů na sto kilometrů. Držel jsem se dopravních předpisů, nemám moc zájem řešit následně pokuty z Rakouska nebo jiných zemí. Pakliže bychom jeli do Splitu, jako jsme to udělali s elektromobilem, pak na trase 1022 kilometrů dlouhé by agregát zbaštil 63,4 litrů. Při aktuální ceně paliva řekněme 32 korun za litr, je to 2029 korun. Cesta tam a zpět vychází na 4056 korun.

U Škody Enyaq to už tak jednoduché není. Bude hodně záležet na tom, jaký tarif si v případě škodováckého Powerpassu zvolíte. I pro potřeby jedné delší cesty ale není na škodu aktivovat si na měsíc za 349 korun tarif Charge Faster. S ním lze do Splitu a zpět dojet za 6 132 korun. Blíže to rozvádíme v samostatném článku.

Kalkulačka nákladů na cestu ČR Chorvatsko  🇭🇷

l/100km
litrů
Prosím vyberte trasu a další parametry pro kalkulaci cestovních nákladů.

Doba jízdy

Popravdě nelze úplně porovnávat tento parametr, protože stačí jedna větší kolona a zpoždění naskakuje. Cesta Škodou Enyaq byla někdy dost k vzteku, protože auto sice fungovalo na jedničku, ale nabíjecí stanice ne vždy spolupracovaly. Zkrátka zatím chybí poptávka, která by poskytovatele těchto služeb přinutila se víc snažit. Pravdou také je, že i podle zkušenějších elektromobilistů a kolegů jsem si vybral obrovskou dávku smůly a potkaly mě snad všechny myslitelné problémy.

Plán nabíjení na vozu Škoda Enyaq

Tip pro vás: Jestliže letos vyrážíte do zahraničí na dovolenou, neponechávejte věci náhodě a sjednejte si cestovní pojištění. Pro ušetření času a financí se vám vyplatí uzavřít cestovko přes online kalkulačku. Snadno a rychle vyberete nabídku přesně dle vašich preferencí.

  Srovnání nabídek cestovního pojištění

Abychom ale získali představu o tom, kolik času takové nabíjení zabere, podíváme se na to, jak to vidí infotainment auta. Ten umí plánovat nabíjení velmi obstojně a jak jsem si vyzkoušel už v ČR, tak mu data plus mínus sedí a časy na nabíječkách kopírují realitu (pakliže nabíječky fungují jak mají samozřejmě). Když sečtu všechna nabíjení, tak dohromady to dělá 106 minut, tedy hodinu a 46 minut. Když připočteme nutnost nabíječku pokaždé nejdříve zapojit a pak vypojit, tak se na dvě hodiny dostaneme. Veškeré pauzy a svačiny stíháme samozřejmě na nabíječkách, obvykle je poblíž benzínka, rychlé občerstvení a toalety.

Kalkulačka cesty do Chorvatska

Oktávka? Za celou cestu jedno desetiminutové tankování, jedna návštěva McDonald’s, která zabrala asi půl hodiny. Celkem jsem se tedy vešel do 3/4 hodiny na celé cestě. Jdou řidiči, kteří dělají zastávek více, potřebují se protáhnout, dát si kávu a podobně. Neberu jim to, ale osobně se snažím moc nezdržovat, abych byl v cíli co nejdřív.

Komfort jízdy

Škoda Octavia udělala od třetí generace skok kupředu a zejména automatická převodovka umí faktor únavy dost snížit. Nicméně Enyaq má navrch. Vyšší stavba a prostornost dělají cestování příjemnější a pak je tu elektromotor, který prakticky není slyšet. Za jízdy tak můžete se spolujezdcem klidně komunikovat polohlasem, až skoro šeptem. Podvozek má vyšší zdvihy a tlumí nerovnosti skvěle, oproti naftovému kombi je to o třídu jinde.

Na co nezapomenout: Vyhrála u vás letos chorvatská klasika, chtěli byste jet autem ale zároveň máte obavy z nepříjemností jako je porucha, havárie nebo krádež vozidla? Sjednejte si i připojištění. Zmíněná rizika můžete buď připojistit v rámci cestovního pojištění, nebo využijte krátkodobého havarijního pojištění.

  Online kalkulačka havarijního pojištění

Zdroj info: Škoda, Powerpass.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.
Michal Ficus, 9. 8. 2023 22:01
Jezdím už asi deset let na elektriku, a většinu jízd najedu po Českých zemích. Co furt máte s tim Chorvatskem ??? Já tam nehodlám nikdy jet ani zadarmo, a vy tam furt taháte elektromobily, když civilizace pro EV končí už v Rozvadově. Mluvili jsme s lidma co cestovali z Mnichova, a katastrofa byla jejich nejčastější slovo. EV není pro každýho. Jsou typy, co jim u 1,9TDI dojde nafta pětkrát za rok. Co s takovými u EV ? Ať každej jezdí čim chce, i když jezdí dvacet let do pràce 12km, ať si klidně ráno startuje, a u ONO hledá nejlacinější naftu, rad tam odevzdá 17kč daní. A tyto oddané a houževnaté plátce do eráru potřebujem. My co k moři v zimě letíme za ušetřený love za ropu, nemusíme počítat šušně s investorama do eráru, vyrábíme si na jízdu z větší části doma, a vvo tom to je...
Libor D., 9. 8. 2023 20:11
Jestlize je autor clanku fanda do elektromobility,tak fubec nechapu smysl psani takovych clanku.Kolik je toho potreba napsat aby jsme si vsichni uvedomili nesmyslnost elektromobilu???Jen nekolik postrehu,ktere se tykaji tohoto konkretniho clanku:
1.Octavia se spotrebou pres 6l/100km musi mit nejakou zavadu nebo sileneho ridice.Stejnou trasu se Superbem 2,0TDI absolvuju pri rychlostech max +10km pres limity se spotrebou kolem 4,5l/100km.
2.Je usmevne,ze je nutne predplatit si nejaky pausal abych mel cestu jen o polovinu drazsi nez porouchana Octavia.
3.Jestlize chcete porovnavat jizdni komfort-predevsim ticho v kabine-tak postavte proti Enyaqu stejne draheho Kodiaqa.
4.Autor sam v uvodu clanku poukazuje na vhodnost elektromobilu predevsim do mesta.Jak si mam tedy vysvetlit existenci vsech tech prerostlych SUV mastodontu???To asi nebude to prave orechove do mesta!
Nejak se nemuzu zbavit pocitu,ze vsechny clanky,napsane za ucelem propagace elektromobility vlastne maji presne opacny efekt.
Aleš Dohnal, 9. 8. 2023 13:04
S Liborem naprosto souhlasím. CNG v ČR cca 0,90 Kč/km. Prima den
K69, 9. 8. 2023 10:10
Zajimave, Split jezdim casto. Naftova i40 za 4,7 tam a zpet O3 a O4 110kw 4,4 -4,5l / 100. Jedu na povoleny limit minus cca 2 km. Tak nevim jak se to atorovi povedlo :).
Libor, 9. 8. 2023 9:49
Dobrý den, opět komediální článek... Tedy Seat ARONA CNG na stejné cestě při průměrné ceně cca 1.30/1km Spotřeba 4,2 kg/100 km do Splitu a zpět 2657,- Kč 2044 km.... tedy proto CNG se vytlačuje z trhu....menší CO minimální spotřeba...Jen byznys mocných.....

Podobné články