PRÁCE 🧰

Souboj Ford Mondeo Kombi vs. Škoda Octavia Combi

4. 2. 2023 5 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Škoda

Ford Mondeo Kombi vs. Škoda Octavia Combi. Auta rozdílných tříd svedla dohromady cena a spousta společných vlastností. Nabízí se položit obligátní otázku – záleží na velikosti?

Ford Mondeo Kombi vs Škoda Octavia Combi

Škoda Octavia je známá tím, že ve vyšších stupních výbavy dokáže víc než důstojně konkurovat o třídu větším vozidlům. Naopak Ford Mondeo ve své poslední generaci zaznamenal výrazný cenový pád, který se ale, nutno dodat, v poslední době zastavil. I tak ale slušně vybavená Octavia s výkonným motorem a přiměřeným nájezdem vyjde na podobné peníze jako Mondeo. Jdou vůbec tato dvě auta srovnávat?

Vzhled a interiér

Vzhled vezmeme pouze v krátkosti, protože to je subjektivní záležitost a při srovnávacím testu to platí dvojnásob. Na Mondeu se mi líbí přední maska. Na silnici budí respekt, a protože jich na ulici zdaleka nepotkáte tolik, jako Octavií, je vzhled stále neotřelý. Na Octavii oceňuji celkové vyvážení tvarů a fakt, že i po letech nepůsobí staře.

Co ale porovnání snese jsou interiéry obou aktérů. Kdybych měl interiér Octavie shrnout jedním slovem, napadá mě slovíčko nekonfliktní. Přesně takový totiž interiér je. Jednoduše je vše tam, kde to čekáte. Vzhled je neutrální a stále nevypadá zastarale. Ve vyšších výbavách navíc působí docela hodnotně, byť rozhodně ne luxusně. Aby bylo možné srovnávat Octavii s Mondeem, neměla by jí chybět automatická dvouzónová klimatizace, vyhřívané sedačky, bezpečnostní asistenti nebo třeba dotyková obrazovka včetně navigace.

Porovnání Škoda Octavia vs. Ford Mondeo

Ne že by interiér Mondea byl nekvalitní nebo neergonomický, zkrátka není stavěný v konzervativním stylu pro masy. Jak už jsem zmiňoval v samostatném testu, základní výbava působí neadekvátně k takovému autu. Naopak příplatkové audio od Sony v nejvyšším stupni výbavy změní středový panel na nevzhlednou plastovou hrůzu. Ideálně tak koukejte po výbavě Titanium se základním audiem. Naštěstí jich je na trhu ojetin většina. Za své peníze tak dostanete velmi dobře vybavené vozidlo. Mondeo také používá prémiovější materiály než Octavie a v kabině to je znát. Některé plasty ale výsledný dojem z interiéru lehce podráží.

Z pohledu zpracování si ale obě auta nemají co vytýkat, u obou je na dobré úrovni. Velmi dobrý je u obou aut i posaz za volantem. Taky je ale diametrálně rozdílný. V Mondeu se sedí výrazně dál od přední nápravy a sklopeného čelního skla, v autě se tak cítím více utopený a vytváří to pocit bezpečí. To umocňuje i fakt, že je Mondeo ve své poslední generaci masivní auto. Masivní je i A sloupek, který nepatrně zhoršuje výhled z kabiny. Octavia je na délku o dvacet centimetrů kratší, s vnitřním prostorem tak musí lépe hospodařit. Řidičskou polohu v ní bych nazval jako více tradiční.

Prostoru na zadních sedačkách má Mondeo možná o kapánek více. Obě auta ho ale nabízí naprostý dostatek. Mondeo má pohodlnější sedačky a lepší sklon opěradla. Sedačky druhé řady v Octavii jsou tvrdší a mají kratší sedák. Papírově se ale oba vozy liší velikostí kufru. Zatímco Octavie nabízí 610 litrů, Mondeo se musí spokojit pouze s hodnotou 488 litrů. Pod podlahou zavazadlového prostoru se v obou případech skrývá plnohodnotné rezervní kolo. Tak čím to je, že se objem kufru tak výrazně liší? Mondeo sice nepatrně překonává Octavii v maximální délce ložné plochy i v maximální šířce, zaostává ale hloubkou kufru. Ačkoliv je ale litráž kufru rozdílná, z vlastní zkušenosti vím, že užitná hodnota, třeba když chcete odvézt rodinu na dovolenou, je u obou aut velmi podobná. Octavia ale boduje větší praktičností zavazadlového prostorou. Mondeo má výhodu v nižší nakládací hraně kufru.

Ford Mondeo Kombi vs Škoda Octavia Combi

Při jízdě rozdíl poznáte

Jízda je to, v čem rozdíl poznáte zaručeně. V testu Octavie jsme si sice řekli, že jednoduchá vlečená náprava není problém, její podvozek je ale naladěný více do tuha a na rozbitých českých cestách to spolehlivě poznáte. Ani akustický komfort se s Mondeem srovnávat nedá. Díky tuhému podvozku a nižší hmotnosti se ale Octavie s chutí vrhá do zatáček. Ford naopak podvozky vždy uměl kvalitně odladit a nejinak tomu je i u Mondea. Lví podíl na tom má zadní víceprvková náprava Integral link, která i výrazně snižuje hluk a vibrace od podvozku. Ten žehlí nerovnosti s velkým přehledem a do úzkých se měkčí podvozek dostává až ve vysokých rychlostech na nebezpečně zvlněné silnici. Tomu přispívá i o pár stovek kilogramů vyšší hmotnost v porovnání s Octavií. Chuť zatáčet ale Mondeu nechybí a spolehlivě vás vtáhne do děje.

Podíl na tom má i řízení, které je docela živelné. Oproti Otavii je tužší, sem tam se nechá ovlivnit nerovnou vozovkou a při akceleraci dokáže zatahat. Potřebuje pevnou ruku. To řízení v Octavii je přesný opak. Je nezáludné a dělá přesně to, co byste od něj očekávali. Český kombík je tak na řízení jednodušší. Zatímco pocit z řízení je spíše subjektivní záležitostí, tak podvozek Mondea, společně s jeho celkovým odhlučněním, lze objektivně hodnotit jako lepší.

Ford Mondeo Kombi

Verdikt

Souboj Ford Mondeo Kombi vs. Škoda Octavia Combi dopadl podle očekávání. Vlastně ale pouze v případě ojetin. Octavia boduje uhlazeným interiérem a vysokou praktičností. Zmínit musím i levnější náklady na provoz. Je to přeci jen jednoduší a lehčí auto. Mondeo lehce ztrácí v zavazadlovém prostoru, ale dohání to prémiovějšími materiály a výrazně vyspělejším jízdním projevem. Karta se ale obrací, pokud se podíváme na ceny nových aut. V tu chvíli dokáže Octavia nabídnout velmi podobné vlastnosti, jako auto vyšších tříd, ale za nižší pořizovací cenu. Mondeo nám nicméně ukazuje, že ojetá Octavie není jediná možná volba.

Zdroj info: Autorský text.
Zdroj médií: Radim Krejčík.

Podobné články