PRÁCE 🧰

Škody Octavia 3. generace a její konkurence

30. 1. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Škoda

Když česká rodina vybírá prostorné rodinné auto, první volba často padá na Škodu Octavia. Nebudeme rozporovat, že se jedná o dobrou volbu. Představíme vám ale zajímavé alternativy.

Škody Octavia 3. generace a její konkurence

Škoda Octavia je na tuzemském trhu ojetin velmi oblíbená. Nejinak tomu je i v případě třetí generace Octavie. Pozornost si předposlední vydání Octavie určitě zaslouží. Prezentuje se vysokou spolehlivostí, dobrou dostupností náhradních dílů a v mnohých ohledech překonává svou konkurenci. I tak se ale najdou modely, které mohou být lepší volbou než Octavia, a které byste měli při výběru ojetiny zvážit.

Škoda Octavia byla vždy tak trochu kategorií sama pro sebe, oproti konkurenci se vždy jednalo o větší auto a zákazníci na to slyšeli. Proto se na to zaměříme při vyhledávání konkurence. Také jsme z tohoto důvodu nezařadili do výběrů žádný vůz kategorie SUV. Z pohledu praktičnosti totiž „SUVéčka“ Octavii moc konkurovat nemohou, ačkoliv je například takový Ford Kuga velmi zajímavou alternativou.

Také si Octavia solidně drží svou cenu, zvlášť pak na tuzemském trhu. Proto jsme do výběru zařadily i vozy o třídu výš. Ty mnohdy nabízejí za podobnou cenu lepší jízdní vlastnosti, lepší výbavu nebo větší vnitřní prostor. Mezi nejlevnější a nejdražší inzerovanou ojetinou třetí generace Octavie je obrovský rozdíl. Cenovou hladinu pro výběr konkurence jsme si tak nastavili do 350 000 korun a nájezd si omezili na 100 000 kilometrů.

Volkswagen Golf / Seat Leon

Nemůžeme ale začít jinak než koncernovými sourozenci. Konkurovat si mohou samozřejmě především kombíky, a tak se na ně zaměříme. Na první pohled by se mohlo zdát, že to budou vlastně stejná auta. Mají velmi podobnou paletu motorizací a společné koncernové díly v interiéru. Z pohledu jízdy to jsou ale rozdílná vozidla. Golf nabízí lepší akustický komfort, je lépe odhlučněný a netrápí ho tolik rány od podvozku. Kufr je s Octavií plně srovnatelný, prostor pro posádku má ale Golf nepatrně stísněnější. Seat vždy dokázal z koncernových dílů vykouzlit trochu víc emocí a nejinak tomu je i u Leonu. Ten je zaměřený na řidiče. Nabízí lepší polohu za volantem a barvitější zážitky z řízení. Stejně jako Golf ale lehce zaostává s prostorem zejména na zadních sedačkách.

Volkswagen Golf Variant

Opel Astra

Opel Astra K neboli pátá generace, byla na trhu od roku 2015. Do našeho rozpočtu se, kvůli velkému poklesu ceny, krásně vejde a technicky se jedná o novější auto, než je Octavia. Verze po faceliftu z roku 2019 už nabízela pouze tříválce. To zapříčinilo, že pád cen starších čtyřválců se zastavil. Nákup Astry před faceliftem tak dává smysl. Interiér je oproti předchozí generaci posun, vypadá moderně a láka na ergonomické sedačky s certifikátem AGR.

Koukejte také po ojetinách s Matrix LED světlomety, v noci se vám budou náramně hodit. Astra vás jinak potěší dostatkem vnitřního prostoru a dobrými jízdními vlastnostmi. Ideální motorizací je pro Astra benzín 1,4 Turbo. Je ale náchylná na kvalitní olej a vlivem předčasného zapalování může za jízdy cukat. Naftová šestnáctistovka je úsporná a tichá. Může ale trpět na vstřiky a rozvody.

Renault Megane

Čtvrtá, a stále ještě současná, generace Meganu se začala prodávat z kraje roku 2016. Jedná se tak o novější auto, než je „trojková“ Octavia. Pořídit se přitom dá za přijatelnou cenovku. Interiér Meganu na Octávii v očích mnohých ztrácí. Ačkoliv ani Octavia nemá žádný prémiový interiér, ve srovnání s Renaultem to tak místy působí. A ani infotainment nemají v Renaultu kdovíjak vymakaný. Megane ale nabízí v interiéru dostatek prostoru a příjemnou ergonomii.

Ve velikosti zavazadlového prostoru nicméně Megane zaostává. Na paletě motorů se plně podepsala vlna downsizingu. Na malou benzinovou „jednadvojku“ si raději dávejte pozor. Trápí ji stejný problém, jako v nedávno testovaném Nissanu Qashqai. Ostatní benzinové motory mají vyšší spotřebu. Naopak nafťáky příliš problémové nejsou.

Dalo by se říci, že toto jsou všechno tradiční soupeři Octavie. Samozřejmě jsme si ani nestačili říct všechny. Jmenujme například výborně jezdící Focus, povedený Hyundai I30 neb Kiu Ceed. Za cenu Octavie ale dokážete pořídit i o třídu větší vozidla, která mnohdy nabídnou vyspělejší jízdní vlastnosti, lepší výbavu nebo větší vnitřní prostor. V rychlosti si tak představíme pár takových kandidátů. Počítejte ale s tím, že auta vyšší třídy mají obvykle i vyšší servisní náklady.

Renault Talisman

Talisman je s námi od roku 2015 a do našeho cenového stropu se vejde tak tak. Je to taková šedá myš segmentu, protože nenabízí nic, čím by vyloženě vyčníval. Prostorný interiér, pohodlný podvozek a úsporné motory ale určitě stojí za zvážení.

Renault Talisman

Ford Mondeo

Mondeo MK5 jsme si už jako ojetinu představovali v samostatném článku. Na trhu se objevilo v roce 2014 a pokles cen ho poslal až na úroveň ceny Octavie. Nabízí přitom stejně spolehlivé a mnohdy dynamičtější motorizace, dostatek vnitřního prostoru a diametrálně rozdílné jízdní vlastnosti. Více si ale povíme v samostatném srovnání.

Do zelí leze třetí generaci Octavie i taková Mazda 6, Hyundai I40 nebo třeba Škoda Superb. Pro rodinné účely skvěle postačí i MPV typu VW Touran, Ford S-Max nebo Opel Zafira. Jednoduše má Škoda Octavia 3 opravdu mnoho soupeřů. V našem souhrnu jsme vám představili ty nejzajímavější.

Zdroj info: Autorský text.
Zdroj médií: Radim Krejčík, Renault, Opel, VW.

Podobné články