Facelift u Škoda Octavia - přehled všech změn

19. 10. 2021 4 min. čtení Tipy a rady Škoda

Škoda Octavia funguje v klasickém režimu, ve kterém jede spousta automobilek. Model auta je po pár letech vystřídán faceliftem, následuje opět nová generace a poté její facelift. Takhle to jde pořád dokola.

Facelift u Škoda Octavia

Škoda Octavia facelift

Úplně první generace oktávky přišla v roce 1996, kdy se s velkou slávou otevřel výrobní závod, ve kterém byla spuštěna výroba. Modernizací pak jednička prošla na přelomu milénia - v roce 2000. Změny zevnějšku nebyly nějak zvlášť patrné a byly spíše drobnějšího charakteru. Přední nárazník neměl takový "předkus" a vypadal celkově mohutněji. Předělané byly zadní svítilny a maska chladiče.

Uvnitř se ale odehrály větší změny. Pohodlí pasažérů vzadu měla pozvednout jinak tvarovaná přední sedadla - bylo za nimi o něco málo víc místa pro kolena (tenkrát to recenzenti oktávce vytýkali jako nedostatek a facelift to popravdě o mnoho nevylepšil). Změnila se i palubní deska a upraven byl design přístrojového štítu. Ten dostal displej Maxi-DOT, což bylo tenkrát něco, jako dnes obří dotykový displej přes celou šíři palubky a kdo to tehdy měl, byl za frajera. Přibyly dokonce xenovové světlomety a detekce deště. Kdo měl opravdu hodně peněz, mohl si dopřát vestavěnou navigaci. Pro ty co toho ještě tolik nepamatují - tehdy se ještě běžně jezdilo na dovolenou s autoatlasem a bídné navigační schopnosti spolujezdce/spolujezdkyně dovedly nejedno manželství na pokraj rozvodu. Velmi praktické bylo také doplnění zadního stěrače (už tehdy příplatkového).

Škoda Octavia 2 facelift

Dvojková oktávka se začala vyrábět v roce 2004 (jednička se mimochodem vyráběla souběžně s ní až do listopadu 2010!) a faceliftem si prošla roku 2009. Změna to byla jasně rozpoznatelná hned na první pohled. Trochu posmutnělý výraz designéři vylepšili protaženými světlomety směřujícími vzhůru a výraznější byla i maska chladiče, který dostala chromovaný rámeček. Předek vůbec prošel radikální a kompletní změnou, jako kdyby se mělo jednat o novou generaci a ne facelift - nárazník i mlhovky se vyměnily a auto opravdu hodně omládlo. Uvnitř byla opět obměna materiálů (přibylo těch měkčených), nová byla sedadla a přepracován byl i infotainment a navigační systém.

Škoda Octavia 2 facelift

Škoda Octavia 3 facelift

Předposlední generace populárního modelu se dělala od roku 2013 a v roce 2017 si prošla proměnou. A řekněme si na rovinu, že to byla asi ta nejkontroverznější. Namísto elegantního kukuče s hranatými světlomety, které tak nějak korespondovaly se zbytkem auta (které bylo popravdě vzhledově trochu nuda, ale tehdy "nuda" frčela), přišlo něco, co připomínalo někomu Mercedes třídy E, někomu nepovedený experiment designérů s LSD a objevily se i názory, že se jedná o nějaký model určený pro čínský trh. No a spoustě lidí to samozřejmě bylo jedno, případně se jim to dokonce líbilo - co člověk, to názor. Každopádně ta rozdělená světla a nesourodé tvary do dnes jitří emoce fanoušků značky.

Škoda Octavia 3 facelift

Krom toho si citlivější oko mohlo povšimnout zvětšeného rozchodu, což zlepšilo jízdní vlastnosti a chování v zatáčkách. Uvnitř pak přibyly skutečně moderní infotainmenty, které poprvé využívaly kapacitní displeje a mohly být neustále online díky připojení přes LTE. Na zadní sedadla přibyly sklopné stolečky a řidič měl k dispozici i asistenty pro hlídání mrtvého úhlu nebo dokonce pro couvání s přívěsem.

Další drobnou kontroverzi vzbudila nabídka motorů. Nebudeme ji pitvat celou, ale tou nejzásadnější změnou si prošel naprostý základ, kterým se stal tříválec 1.0 TSI. V té době něco neslýchaného, opovážlivého a troufalého! Večer po oznámení této novinky byl z českých hospod slyšet zoufalý nářek a výhružky směrem k Mladé Boleslavi, protože "to nemá šanci vydržet a bude to šíleně slabý". Leč čas ukázal, že naopak litr je dostatečný objem pro běžné pojížďky, netrpí žádnými zásadními bolestmi a je to naopak vcelku držák s příjemnou spotřebou. Rozhodně spolehlivější, než jeho předchůdci 1.2 TSI a 1.4 TSI.

Zdroj médií: Depositphotos.
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články