PRÁCE 🧰

Benzinové motory ve Škodě Octavia 3

2. 2. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Škoda

Octavia třetí generace má vyladěnou nabídku motorizací a vybere si tak opravdu každý. Prozradíme, jak jsou na tom se spolehlivostí a kterým motorizacím se raději vyhnout. V druhém díle si povíme více o benzinových motorech.

Škoda Octavia 3 - motory

Z předchozího dílu o naftových motorech víme, že se jedná o spolehlivé agregáty. Benzinových motorizací ale měla Octavia v nabídce ještě více. Pojďme si je, i společně s variantou na plyn, představit.

Benzinové motory

Benzinových motorů je mezi ojetinami logicky o něco méně, i když je nabídka na českém trhu tradičně stále víc než dostatečná. Z pohledu spolehlivosti se jedná taktéž o nadprůměrně spolehlivé motory. Zvlášť to platí u ojetin, které by za sebou měly mít všechny svolávací akce. I zde musíme zmínit problémy s vodní pumpou, které Octavii trápily napříč motorizacemi.

Základ tvořil litrový tříválec 1,0 TSI. Na trh přišel až v roce 2015 a mnozí nad ním ohrnovali nos. Neoprávněně. Na papíře má sice průměrné parametry (85 kW), ale na takto malý motor jede slušně a na Octavii stačí. Potěší příznivou spotřebou, velmi tichým chodem (ačkoliv tříválcový zvuk ve vyšších otáčkách neskryje), a pokud Octavii využijete spíše na příměstský provoz, budete spokojeni.  

Ještě před příchodem malého tříválce byla základní motorizací 1,2 TSI s výkonem 77 a 81 kW (105 a 112 koní). Jízdně je motor vlastně podobný novějšímu nástupci, není tak živý, má ale příjemnější zvuk. Vhodný je především pro klidnější řidiče a potěší je příznivou spotřebou. Za sebou by motor měl mít svolávací akci, která měla vyřešit nevhodné šrouby na nastavovači vačkového hřídele.

Univerzální volbou je motorizace 1,4 TSI. Nabízela se v jediné variantě s výkonem 103 kW (140 koní). Tento motor už plně dostačuje i dynamičtěji smýšlejícím řidičům. Ne však za cenu spotřeby, která se dokáže držet na velmi rozumných hodnotách. Nejezdíte-li často dlouhé trasy, ale zároveň jezdíte častěji s naloženým vozem, je toto motor právě pro vás.

V nabídce byla i silná osmnáctistovka 1,8 TSI s výkonem až 132 kW (180 koní). S Octávií uměla už slušně zacvičit, ale z ekonomického hlediska moc nedávala smysl. Zvolená převodovka totiž omezovala točivý moment motoru na 250 Nm, což je stejné, jako u slabší „jednačtyrky“. V pásmu nižších a středních otáček navíc motor neposkytoval o nic víc výkonu než zmíněná čtrnáctistovka. Za vyšší spotřebu a vyšší pořizovací cenu oproti slabšímu benzínu tak vyšší dynamika moc nestojí.

Benzinový dvoulitr se podíval pouze do vrcholného provedení RS. Zde se v průběhu výrobního cyklu nabízel nejdříve pouze v provedení s 162 kW, po faceliftu jej nahradily dvě varianty se 169 a 180 kW. Spotřeba je logicky o něco vyšší, stejně tak i servisní náklady. Bavíme se tu ale o variantě RS, po které běžný zákazník moc nekouká.

  • 1,0 TSI – 85 kW, 200 Nm, šestistupňový manuál / sedmistupňové DSG
  • 1,2 TSI – 77/81 kW, 175 Nm, šestistupňový manuál / sedmistupňové DSG
  • 1,4 TSI – 103 kW, 250 Nm, šestistupňový manuál / sedmistupňové DSG
  • 1,8 TSI – 132 kW, 250 Nm, šestistupňový manuál / sedmistupňové DSG
  • 1,8 TSI 4x4 – 132 kW, 280 Nm, šestistupňové DSG
  • 2,0 TSI RS – 162 kW, 350 Nm, šestistupňový manuál / šestistupňové DSG

Nabízí i plyn

Ano, Škoda Octavia 3 nabízela přímo z továrny i variantu na plyn. Jedná se o motorizaci 1,4 G-TEC, která zvládá spalovat benzin i stlačený zemní plyn (CNG). Základem je známý motor 1,4 TSI se sníženým výkonem 81 kW (110 koní). Dvě tlakové lahve snižují objem zavazadlového prostoru (o 130 litrů u kombi). Z pohledu nákladů se jedná o zajímavou alternativu k naftové šestnáctistovce.

Co přinesl facelift

Facelift v roce 2017 vlastně nepřinesl nic moc zajímavého, kromě novinek u modelu RS. Zásadní změny přišly v roce 2018 s obměnou metodiky měření WLTP. Benzinové motory dostaly filtr pevných částic a došlo k aktualizaci palety motorizací. Motor 1,4 TSI byl nahrazen jednotkou 1,5 TSI EVO s výkonem 110 kW (150 koní). To stejné platí i u provedení na stlačený zemní plyn, kde výkon povyrostl na 96 kW (130 koní). Nahrazena byla i silná osmnáctistovka, kterou vystřídal dvoulitr s výkonem 140 kW (190 koní).

Suma sumárum

Octavia nemusí být nutně nejlepší auto na světě, jako si někteří myslí, ale nabídku motorů má skutečně kvalitní. Zní to jako klišé, ale Škoda Octavia 3 nemá motory, o kterých by šlo vyloženě říci, že jsou špatné. Každá pohonná jednotka nabízí něco a je určena pro konkrétní typ použití a konkrétní druh řidičů. Z nabídky ojetin si tak jistě vybere téměř každý.

Zdroj info: Škoda, octaviaclub.
Zdroj médií: Radim Krejčík.

Podobné články