PRÁCE 🧰

Naftové motory ve Škodě Octavia 3

31. 1. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Škoda

Octavia třetí generace má vyladěnou nabídku motorizací a vybere si tak opravdu každý. Prozradíme, jak jsou na tom se spolehlivostí a kterým motorizacím se raději vyhnout. V prvním díle si povíme více o naftových motorech.

Škoda Octavia 3 - 1. díl: Naftové motory

Škoda Octavia 3. generace byla při příchodu na trh kritizována kvůli snížené kvalitě oproti předchůdci. Po deseti letech na trhu se ale ukázalo, že tomu tak rozhodně není a jedná se o solidně vyrobené auto. Platí to i pro motory Škody Octavia 3. Prakticky u všech z nich lze říci, že se jedná o spolehlivé agregáty. Na výběr je dostatek naftových i benzinových jednotek, zajímavá je i varianta na CNG. Ačkoliv se náš článek bude zajímat především o motorizace verze před faceliftem, mnohé řečené informace se týkají i pofaceliftového modelu, kterého se nakonec také krátce dotkneme.

Naftové motory

Základním naftovým motorem je jednotka o objemu 1,6 litru. K dispozici je několik výkonových variant – 66 kW (90 koní), 77 kW (105 koní) a 81 kW (110 koní). Mnozí vnímají šestnáctistovku jako nástupce známé 1,9 TDI. Ve skutečnosti ale motory, kromě spalování nafty, nemají nic společného. Nejmenší diesel se nicméně pyšní výtečnou spolehlivostí. Z vlastní zkušenosti víme, že je potřeba si dávat pozor na správnou funkčnost vodní pumpy. Často se ale stihla vyměnit ještě v záruce. Jinak je ale motor 1,6 TDI opravdu spolehlivý, a navíc dokáže potěšit opravdu příjemnou spotřebou. O tom si ale řekneme více až v testu.

Díky jednodušším komponentům je „jednašestka“ i levná na servisování. Má například pouze jednoduchý setrvačník, což sice neprospívá kultivovanosti motoru, ale odpadají tak nepříjemné starosti s dvouhmotovým setrvačníkem, který najdeme v silnějším dieselu. Někomu nemusí úplně vyhovovat pouze pětistupňová převodovka s dlouhými převody. Zvlášť ve městě pak neustále střídáte trojku a čtyřku. Pozor si ale dávejte na historii aut s tímto motorem, protože často bývaly ve firemních flotilách.

Škoda Octavia 3 - motorizace 1,6 TDI

Druhou naftovou jednotkou je klasická 2,0 TDI. V inzercích primárně narazíte na variantu s výkonem 110 kW (150 koní). Silnější verze s výkonem 135 kW (184 koní) totiž byla exkluzivně pro verze 4x4, Scout a RS. Naftový dvoulitr je klasika, a ačkoliv se spolehlivostí nevyrovná menšímu nafťáku, stále se jedná o spolehlivou jednotku, které se nemusíte bát. Je to o něco složitější motor, je tak náročnější na servis a je potřeba se o něj důkladně starat. Dvojnásob to platí o silnějším provedení, které je technicky lehce odlišné, protože mu přibyl vyvažovací hřídel. Odmění se ale opravdu slušnou dynamikou, pro Octavii naprosto dostatečnou. I tento motor mohou potrápit problémy s vodní pumpou. Až do roku 2018 si vystačil bez AdBlue, což je u ojetiny jednoznačně plus.

  • 1,6 TDI – 66/77/81 kW, 230/250/250 Nm, pětistupňový manuál / sedmistupňové DSG
  • 1,6 TDI 4x4 – 77 kW, 250 Nm, šestistupňový manuál
  • 2,0 TDI – 110 kW, 320 Nm, šestistupňový manuál / šestistupňové DSG
  • 2,0 TDI – 135 kW, 320 Nm, šestistupňové DSG
  • 2,0 TDI RS – 135 kW, 380 Nm, šestistupňový manuál / šestistupňové DSG

S faceliftem nebylo co měnit

Při faceliftu v roce 2017 Škodovka zkušeně neměnila to, co bez problému funguje. V nabídce tak zůstali obě motorizace. Šestnáctistovka se nově nabízela pouze v jednom provedení s 85 kW (115 koní) a 250 Nm. Dvoulitr si polepšil v hodnotách točivého momentu, který v základu povyskočil na 340 Nm.

V příštím díle se blíže podíváme na benzinové motorizace.

Zdroj info: Škoda, octaviaclub.
Zdroj médií: Radim Krejčík.

Podobné články