Octavia třetí generace má vyladěnou nabídku motorizací a vybere si tak opravdu každý. Prozradíme, jak jsou na tom se spolehlivostí a kterým motorizacím se raději vyhnout. V prvním díle si povíme více o naftových motorech.
Naftové motory ve Škodě Octavia 3
Články na téma Škoda Octavia 3. generace:
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 3. generace 2012-2019 (1. díl)
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 3. generace (2. díl) – benzinové motory
- Vybíráme ojetinu – Škoda Octavia 3. generace (3. díl) – naftové motory
- Škoda Octavia 3 - rozměry
- Škoda Octavia a konkurence
- Škoda Octavia 3 - 1. díl: Naftové motory - právě čtete
- Škoda Octavia 3 - 2. díl: Benzinové motory
- Test ojetiny: Škoda Octavia 3 - jako by nestárla
- Porovnání Škoda Octavia vs. Ford Mondeo
Škoda Octavia 3. generace byla při příchodu na trh kritizována kvůli snížené kvalitě oproti předchůdci. Po deseti letech na trhu se ale ukázalo, že tomu tak rozhodně není a jedná se o solidně vyrobené auto. Platí to i pro motory Škody Octavia 3. Prakticky u všech z nich lze říci, že se jedná o spolehlivé agregáty. Na výběr je dostatek naftových i benzinových jednotek, zajímavá je i varianta na CNG. Ačkoliv se náš článek bude zajímat především o motorizace verze před faceliftem, mnohé řečené informace se týkají i pofaceliftového modelu, kterého se nakonec také krátce dotkneme.
Naftové motory
Základním naftovým motorem je jednotka o objemu 1,6 litru. K dispozici je několik výkonových variant – 66 kW (90 koní), 77 kW (105 koní) a 81 kW (110 koní). Mnozí vnímají šestnáctistovku jako nástupce známé 1,9 TDI. Ve skutečnosti ale motory, kromě spalování nafty, nemají nic společného. Nejmenší diesel se nicméně pyšní výtečnou spolehlivostí. Z vlastní zkušenosti víme, že je potřeba si dávat pozor na správnou funkčnost vodní pumpy. Často se ale stihla vyměnit ještě v záruce. Jinak je ale motor 1,6 TDI opravdu spolehlivý, a navíc dokáže potěšit opravdu příjemnou spotřebou. O tom si ale řekneme více až v testu.
Díky jednodušším komponentům je „jednašestka“ i levná na servisování. Má například pouze jednoduchý setrvačník, což sice neprospívá kultivovanosti motoru, ale odpadají tak nepříjemné starosti s dvouhmotovým setrvačníkem, který najdeme v silnějším dieselu. Někomu nemusí úplně vyhovovat pouze pětistupňová převodovka s dlouhými převody. Zvlášť ve městě pak neustále střídáte trojku a čtyřku. Pozor si ale dávejte na historii aut s tímto motorem, protože často bývaly ve firemních flotilách.
Také čtěte
Druhou naftovou jednotkou je klasická 2,0 TDI. V inzercích primárně narazíte na variantu s výkonem 110 kW (150 koní). Silnější verze s výkonem 135 kW (184 koní) totiž byla exkluzivně pro verze 4x4, Scout a RS. Naftový dvoulitr je klasika, a ačkoliv se spolehlivostí nevyrovná menšímu nafťáku, stále se jedná o spolehlivou jednotku, které se nemusíte bát. Je to o něco složitější motor, je tak náročnější na servis a je potřeba se o něj důkladně starat. Dvojnásob to platí o silnějším provedení, které je technicky lehce odlišné, protože mu přibyl vyvažovací hřídel. Odmění se ale opravdu slušnou dynamikou, pro Octavii naprosto dostatečnou. I tento motor mohou potrápit problémy s vodní pumpou. Až do roku 2018 si vystačil bez AdBlue, což je u ojetiny jednoznačně plus.
- 1,6 TDI – 66/77/81 kW, 230/250/250 Nm, pětistupňový manuál / sedmistupňové DSG
- 1,6 TDI 4x4 – 77 kW, 250 Nm, šestistupňový manuál
- 2,0 TDI – 110 kW, 320 Nm, šestistupňový manuál / šestistupňové DSG
- 2,0 TDI – 135 kW, 320 Nm, šestistupňové DSG
- 2,0 TDI RS – 135 kW, 380 Nm, šestistupňový manuál / šestistupňové DSG
S faceliftem nebylo co měnit
Při faceliftu v roce 2017 Škodovka zkušeně neměnila to, co bez problému funguje. V nabídce tak zůstali obě motorizace. Šestnáctistovka se nově nabízela pouze v jednom provedení s 85 kW (115 koní) a 250 Nm. Dvoulitr si polepšil v hodnotách točivého momentu, který v základu povyskočil na 340 Nm.
V příštím díle se blíže podíváme na benzinové motorizace.
Zdroj médií: Radim Krejčík.