Jedním z největších přešlapů automobilek, o kterém musely dopředu vědět, že nebude fungovat, byly a stále jsou rozvodové řemeny v oleji. Je to řešení, které bylo předem odsouzené k neúspěchu.
Rozvodový řemen nahradil rozvodový řetěz. Byla to past

Články na téma rozvody u auta:
- Co to jsou rozvody auta, jaké jsou druhy
- Rozvody ventilů. Proč vyhrává OHC?
- Co jsou rozvody u auta a jaké jsou druhy?
- Rozvody motoru – kdy je vyměnit?
- Rozvodový řemen vs. rozvodový řetěz
- Napínáky rozvodových systémů
- Rozvodové řemeny v oleji jsou drahá past na zákazníky - právě čtete
Rozvodový řetěz nám stačil
Velmi konzervativním řešením, jak pohánět rozvody motoru, je klasický řetěz. Obyčejný, ideálně dvouřadý, který se sice časem může vytahat a začít rachotit, ale to je jenom znamení pro uživatele, že by bylo fajn jej vyměnit. Reálně k tomu dochází třeba při nájezdu čtvrt milionu kilometrů a víc.
Postupem času se přišlo na to, že i řetěz se dá různě „vylepšovat“, zejména jeho odlehčováním a ztenčováním. Že to není dobrý nápad, ukázaly motory TSI generace EA111, kde to konstruktéři trochu přepískli. Nicméně i tak je řetěz to nejspolehlivější, co pro pohon rozvodů máme.
Řemen v oleji
Už kdysi v 80. letech se objevovaly pokusy s rozvodovými řemeny, ale naplno do toho šlápl až Ford, a to v roce 2007. Jeho 1.8 TDCi totiž dostal řemen, který byl máčený v mazivu. Za tímto rozhodnutím nestál žádný nový revoluční materiál, který by něco takového měl snášet lépe, kdepak. Byla za tím spotřeba, tedy snížení ztrát třením a celkové redukce hmotnosti. Přizpůsobením však prošel olej, který ideálně řemen nesměl leptat.
Také čtěte
Nad čím však zůstává trochu rozum stát, je natažení intervalů výměny. Ze 160 000 kilometrů nebo pěti let se zvedl interval po nahrazení řemene suchého řemenem v oleji na 240 000 kilometrů nebo deset let. Z nějakého záhadného důvodu to nebyl zase takový průšvih, jak někteří předpokládali, což si Ford vyložil patrně jako znamení, že jdou po správné cestě.
S řemeny se roztrhl pytel
Následoval známý litrový EcoBoost, kde byl řemen v oleji rovněž. A inspirovalo to patrně i ostatní automobilky, které naznaly, že řemen v oleji je cesta. Nebyla, a to i přesto, že se první EcoBoost stal motorem roku (což mimochodem vypovídá dost i o hodnotě tohoto ocenění).
Ať se podíváme na jakýkoliv pokus v tomto směru, tak to nikdy nedopadlo dobře. Ony totiž moderní benzínové motory mají jeden nešvar. Jsou malé, ale chceme po nich skutečně hodně. Dosahujeme toho za pomoci přeplňování turbodmychadlem. Pereme do nich hodně vzduchu a snažíme se pracovat co nejvíce s chudou směsí. Takže dochází k přehřívání a ke klepání, tedy extrémnímu mechanickému namáhání.
Na to reaguje řídicí jednotka obohacením směsi a posunutím času jejího zapálení svíčkou, čímž se agregát ochladí. Problém je, že tím se nám dostává benzín do oleje, a to v ne úplně malém množství. Část se odpaří, ale zhruba polovinu bezínu tvoří složky, k jejichž odpařování dochází až za mnohem vyšších teplot, než jakých mazivo v motoru dosahuje. Benzín tedy z části v oleji zůstává.
Problém je benzín
Řetěz to snáší dobře, ne tolik řemen. A tady docházíme k další stupiditě – nataženým intervalům výměny oleje. Z konzervativních 15 tisíc jsme se dostali na 20 až 30 tisíc kilometrů. Benzín se nám tedy v mazivu hromadí a postupem času narušuje integritu řemene. Ten praská, tvrdne a drolí se. Málokdy se přetrhne, protože jeho jádro je z ocelových vláken.
Průšvih tedy hlodá jinde. Kousky řemene, které z něj odpadávají, ucpávají sítko sání oleje v klikové skříni. Pomalu se tam usazují a čerpadlo oleje tedy dodává méně a méně maziva, motor se pozvolna přidírá. Postupem času motor ztratí kompresi a je zralý na výměnu.
Rozvodový řemen – životnost není ideální
Automobilky na to postupně přišly a vymyslely, jak z průšvihu ven. Jejich postupu nelze upřít jistou vyčůranost, protože náklady přehodily na zákazníka. Řemen kontrolují (některé pohledem, jiné speciální měrkou) a když se jim jeho stav jenom trochu nezdá, vymění jej. Není to úplně jednoduché popravdě, ale zákazník raději zaplatí za výměnu, než aby musel za půl roku kupovat nový motor.
Že řemen v oleji není dobrý nápad, potvrdily časem i samy automobilky, avšak docela tiše. Prostě v nové generaci agregátu nebyl řemen mokrý, ale suchý, případně rovnou řetěz. Zpětně to lze brát jako uznání slepé uličky. Nicméně tu si neprošlápli všichni, byla to doména spíš Fordu a hlavně PSA koncernu (dnešní Stellantis). Třeba japonští výrobci nepředstavili až na jednu výjimku motor, který by měl takové zvěrstvo, jako je řemen v oleji. Možná i to stojí za důvodem, proč obsazují přední místa ve statistikách spolehlivosti.
Zdroj médií: Facebook / Ford EcoBoost Nightmare.
Jakou značku autobaterií považujete za nejkvalitnější?
Diskuze (15)
Oleje vyvinuté pro motory s řemeny v oleji obsahují aditiva právě pro potlačení nežádoucích vlivů na materiál řemenů a stejně tak řemeny nejsou materiálově identické se "suchými" řemeny. Jak je zmíněno v článku, řemeny obv neprasknou ale odlomí se zuby a výsledek je stejný.
U Fordu se používají "mokré" řemeny u již zmíněného 1.8 TDCi. Je to kazeta s úzkým řemínkem a vodítky, která se nasazuje jako celek na klik. hřídel a olejové čerpadlo a MUSÍ se měnit spolu se "suchým" rozvodovým řemenem - dvojnásobný interval nepřežije. U 1,0 EcoBoost jsou také řemeny dva - 1 pro rozvody a druhý malý a uzoučký pro olejové čerpadlo. tady je opravdu víc než na místě zvážit výměnu nejpozději do 120000 km ale raději i dříve nebo 5 roků a podle stavu demontovaného řemene zvážit demontáž vany a její vyčištění spolu i se sacím košem od gumové drobenky. Předepsaný interval 240000 km / 10 roků je opravdu šílený. Další motor Fordu je 2.0 Panter montovaný do Transitů 2019 →. Na tyto motory byla vypsána svolávací akce, kde se řemeny kontrolovaly a měnily na náklady Fordu. Máte-li takového Transita doma a nejste 1. majitelem, doporučuji návštěvu autorizovaného servisu a ten velice snadno dle VIN v OASISu zjistí, zda váš vůz tuto SA absolvoval nebo se na něj už nevztahuje.
Motory PSA navíc trpí na změnu rozměru řemene - rozšiřuje se a při překročení max. šířky, která se má pravidelně kontrolovat, se musí vyměnit.
Měl jsem dva vozy PSA 308 a 3008 v 1,6 BlueHdi. Problem s Adblue.... Oba jsem prodal a pořídil Toyotu Rav4 a Lexus .
Oba v hybridu.
Zatím spokojenost. Už mě evropské motory opravdu nebaví....
🤷