Napínák zajišťuje, aby rozvody nepřeskočily

28. 1. 2025 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy

Správné načasování toho, co se děje ve spalovacím motoru, má na starost systém rozvodů. Propojuje pohyb klikového hřídele s vačkovými hřídelemi, a to buď řemenem, nebo řetězem. A extrémně důležitou komponentou je zde napínák

Napínák zajišťuje, aby rozvody nepřeskočily

Krátce o rozvodech

Rozvody obecně jsou u spousty jinak povedených motorů bolestí, případně tím, co jejich spolehlivost podtrhuje. Dříve byly realizovány zpravidla řetězem, který dnes zůstal spíše konzervativní možností a automobilky spoléhají spíš na rozvody ozubeným řemenem.  

Důvodů je hned několik. Od nižší hlučnosti přes menší ztráty třením až třeba po cenu. Řemen je jednoduše levnější než řetěz, dále je také lehčí, což se opět malinko propíše do spotřeby. Negativem je nižší životnost, což ale automobilky vítají, protože tím naženou zákazníka k sobě do servisu na výměnu, tedy minimálně po dobu záruky. 

Ať už ale výrobce motoru zvolí jedno nebo druhé řešení, je potřeba udržovat rozvodový řetěz nebo řemen řádně napnutý. Nesmí být našponovaný moc, aby nedocházelo ke zvýšenému namáhání, ale nesmí být napnutý ani málo, aby zase nehrozilo, že řetěz nebo řemen přeskočí, protože bude příliš volný. A samozřejmě je potřeba, aby vše fungovalo s určitou přesností. Příliš volný nebo nadměrně napnutý rozvodový řetěz nám toto časování rozhodí. Jak řetěz, tak i řemen nesmějí za žádnou cenu nikdy přeskočit. Největším rizikem je obvykle start motoru, při kterém spousta i jinak velmi spolehlivých agregátů vzala za své, protože rozvody byly příliš volné, řetěz přeskočil a bylo po legraci. Někdy se sejde více takových okolností, například ještě nedostatečně dimenzovaný řetěz, který se vytahá. Takto nešťastně se to sešlo třeba u motoru 1.2 TSI, který byl jinak perfektní, ale spousta jich umřela právě na přeskočené rozvody.

Jak funguje napínák 

Spousta motorů dnes má hydraulický napínák, ačkoliv se samozřejmě dělají stále i agregáty s napnutím realizovaným pružinou, a to buď vinutou nebo zkrutnou. Ty se také obvykle používají u rozvodů příslušenství. 

Mechanický napínák 

Zde se bavíme o skutečně primitivní technologii, která jednoduše tlačí na řetěz nebo řemen pomocí určité síly vyvíjené pružinou. Děje se tak většinou přes kladku nebo kluznou lištu. Jakkoliv se může zdát princip jako prakticky nesmrtelný, není tomu tak, i mechanický napínák podléhá určitému opotřebení a je třeba jeho výměna. S ohledem na cenu to však není problém realizovat při výměně rozvodů (ostatně výrobci aut to také obvykle předepisují). 

Hydraulický napínák 

U napínáku hydraulického se využívá primárně síly tlaku maziva. Motor nastartuje, čerpadlo začne olej čerpat a krátce poté se vytvoří tlak, který využije právě i napínák. Nicméně aby po vypnutí motoru nebo při výměně oleje nedošlo k přílišnému uvolnění tlaku na řetěz, bývají hydraulické napínáky vybavené několikastupňovou aretací. Zajistí se tím, že napínák „poklesne“ jenom do nejbližší aretační polohy. 

Než dojde k natlakování, je zcela běžné, že motor má několik prvních sekund trochu zvláštní a klepavý zvuk. Neměl by přetrvávat, pokud ano, je něco špatně (a nemusí být zrovna špatný napínák). Bohužel, ne všechny hydraulické napínáky disponují aretací, což má za příčinu celou řadu problémů, typicky se jedná o riziko přeskočení řetězu o zub nebo o více. 

Zdroj info: ina, motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Bal Ligue.

Jak dlouho vám vydržela poslední autobaterie?

Méně jak 4 roky 2 370
20 %
5 až 7 let 4 166
34 %
Více jak 7 let 5 579
46 %

Podobné články