Rozvody spalovacího motoru se dají pohánět dvěma základními způsoby. Buď můžeme zvolit konzervativní řetěz, nebo vsadit na řemen. Obojí má svá pro i proti.
Rozvodové řemeny nebo řetězy: Co je lepší?

Články na téma rozvody u auta:
Obecně se dnes automobilky kloní spíš k rozvodům řemenem, a to ideálně suchým. Vyzkoušely si, že namáčet řemen do oleje není úplně dobrý nápad. Některé se po této zkušenosti vrátily až k řetězům.
Rozvodové řetězy
Začneme tedy klasickou možností, tedy rozvodovým řetězem. Je to varianta hlučnější (zejména s blížícím se koncem životnosti), to si řekněme na rovinu. Na druhou stranu je třeba říct, že spalovací motor je plný jiných a větších hluků, které jsou daleko nepříjemnější. Řetěz může být malinko slyšet, když zvednete kryt motorového prostoru, ale měl by to být v podstatě libý mechanický zvuk.
Také čtěte
Silnou výhodu má řetěz v životnosti. Mechanicky je zkrátka odolný a dobře snáší namáhání tahem, ale i různé rázové namáhání, které jej sice může vytahat, ale pravděpodobně zůstane celý. Pominout nelze ani odolnost chemickou a teplotní. Řetězu nebude vadit, když přijde do trvalého kontaktu s olejem nebo olejem s podílem paliva a nijak zásadně neprožívá ani změny teplot. Je to v podstatě bezúdržbové řešení.
Když se podíváme na nevýhody, tak to největší je asi vyšší cena. Automobilky dnes okrajují každou korunu z nákladů a řetězy jsou jednoduše drahé. A problém je i bezúdržbovost, protože zákazník si koupí auto, u kterého pak nemusí na rozvody sáhnout třeba čtvrt milionu kilometrů.
Dále tu máme vyšší hmotnost. Když si porovnáme řetěz a řemen, tak ano, řetěz bude násobně těžší. S tím souvisí i vyšší spotřeba motoru, tudíž i nižší emise – řemen uspoří zhruba v rozsahu 1 až 3 % a i to se dnes počítá.
Rozvodové řemeny
Modernější řešení přišlo, jak je uvedeno výše, především z úsporných důvodů. Výroba řemene je levnější, méně náročná a vyžaduje častější výměny. Automobilka má tedy jisté, že krom obligátního oleje bude měnit i řemen, což je další příjem. Co řemenu musíme nechat, je tichý chod a nižší tření.
S životností na tom rozvodové řemeny nejsou nijak slavně. Jádro je sice z ocelových nebo skelných vláken, ale guma se snadno odrolí, za mrazů má tendence malinko křehnout a není zdaleka tak odolná jako kov. O něco jednodušší bývá v případě řemene výměna. Motory jsou obvykle navržené tak, aby to mechanik neměl zase tak složité, takže to často zvládne i šikovnější kutil. Samotný motor má pak s lehčím řemenem méně práce, zmenší se setrvačné hmoty, takže agregát pak je schopen rychleji reagovat a provoz je celkově úspornější z hlediska spotřeby paliva.
Zdroj médií: Depositphotos.