PRÁCE 🧰

Test: Citroën C4 Shine 1.2 PureTech - šarmantní Francouz tělem i duší

19. 12. 2022 6 min. čtení diskuze (0) Testy Citroën

Poslední generace Citroënu C4 přináší velmi futuristický a extravagantní vzhled. Francouzská automobilka se snažila vždycky něčím překvapit a především zaujmout, to se jí u nové generace cé čtyřky rozhodně povedlo. Přečtěte si nový test vozu Citroën C4.

Test Citroën C4 Shine1.2 PureTech

Občas se vám posteskne po předchozí generaci C4 s přídomkem Cactus? Nezoufejte, nová generace v sobě ukrývá jeho malou památku. Na dveřích řidiče a spolujezdce, v jeho spodní části, najdete malou plastovou bradavici, díky které si můžete připomenout předchozí generaci Cactus.

Interiér

Citroën C4 má v testovací verzi výbavu Shine. Ta kromě skvělých parkovacích asistentů (Paket Drive Assist), asistenta sledování mrtvého úhlu (SAM) na obou stranách nebo kamerou Plus Top Rear Vision (která se sama zapíná například při couvání) disponuje například LEDkovými denními světly i mlhovkami s funkcí přisvícení do zatáček a samočinným rozsvěcením za snížené viditelnosti, automatickým zapínáním stěračů, Hands free přístupem spolu se startováním vozu, elektronickou parkovací brzdou, vnitřním zpětným zrcátkem s automatickou clonou a vyhřívanými zpětnými zrcátky.

Při sednutí za volant vozidla vás přivítá 5,5" digitální palubní přístroj TFT s bílým led posvícením. Nad palubním displejem vám vyjede malá destička z plexi, na které je promítán head-up displej - dobře čitelným za jakéhokoliv počasí a v noci svítí přiměřeně. Při pohledu na středovou část celé palubní desky, dál od vyhřívaného koženého volantu, narazíme na velmi nepravidelný zkosený digitální multimediální systém, který je obohacen navigací TOM TOM, ve které je občas za trest něco hledat, zejména pokud zadáváte adresu, minimálně přes půlku republiky. Celý systém je intuitivní. Francouzi vsází na jednoduchou a přehlednou grafiku, zde se jim to opravdu vyplatilo

Dále se na palubní desce nachází přihrádka. Není to však klasická přihrádka, hluboká, taková jakou známe z jiných aut. Po zmáčknutí tlačítka líně vyjede jakýsi šuplíček s něčím gumovým. Jedná se o držák tabletu Smart Pad Citroën, do kterého je možné zasunout tablet a po stisknutí druhého tlačítka (nemačkat tlačítka najednou jinak si zkříží cestu) je možné držák zasunout do palubovky - ideální pro děti sedící na předních sedačkách (nebo pro policajty).

Držák tabletu Smart Pad Citroën

Automatickou dvouzónovou klimatizaci lze ovládat buď na multimediálním panelu, nebo na klasických manuálních tlačítkách, které se nacházejí hned pod ním. Zde najdete také tlačítko na vyhřívání předních sedadel. Pod tlačítky se nachází zásuvka pro bezdrátové dobíjení mobilního telefonu a na okrajích této zásuvky najdeme USB-A a USB-C zdířky určené pro nabíjení. Dále narazíme na poměrně mělkou zásuvku na mobilní telefony, kterou lze jednoduše odklopit a poskytuje hlubší prostor pro další menší věci, které s sebou v autě vozíme. Vedle tohoto prostoru se nachází klasická 12V zásuvka.

Citroën u C4 rozhodně vsází na ženské osazenstvo. Na středovém panelu je umístěna jednoduchá minimalistická řadící páka, která skvěle padne do ruky především jemným ženským prstíkům. Pro volbu jízdního režimu D nebo couvání je nutné páku déle podržet. Pro mužské pazoury existují pro manuální řazení pádla nacházející se pod volantem.

Problém začíná u konzole s uzavíratelnou schránkou na nápoje, ta pojme jedině vetší nápoje. Na klasickou 250 mililitrovku zapomeňte - zapadne v útrobách držáku a je obtížné ji občas vytáhnout. Do odkládacích prostorů ve dveřích snadno zasunete i 1,5 litrovou PET flašku. Odkládací prostor se také nachází pod odklopnou nepolohovatelnou loketkou.

Na zadních sedadlech je místa poměrně dost, dveře lze otevřít pod velkým úhlem, tudíž nastupování i vystupování bude z tohoto vozidla hračka. Mobil si na zadních sedadlech dobijete z pokračujícího středového panelu, který opět disponuje 1x USB Typ A + 1x USB Typ C. Celý interiér nového Citroënu C4 je ozvučen celkem šesti reproduktory. V kufru se nachází poměrně dost místa. Celkový objem zavazadlového prostoru činí 380 litrů a disponuje dvojitou podlahou. Při sklopených opěradlech se objem změní na 1250 litrů, přičemž hloubka se zvětší ze 750 mm na 1490 mm, při šířce 1015 mm.

Test Citroën C4 Shine 1.2 PureTech - šarmantní Francouz tělem i duší

Motor, podvozek

Klasický hlasitý tříválec. Tak lze nazvat startování a jízdu studeného motoru od Citroënu. Po zahřátí je motor klidnější a tišší. Automatická osmistupňová převodovka je laděna především na komfortní jízdu, na což já osobně nejsem zvyklá a na pozdější řazení jsem si ani po týdnu testu rozhodně nenavykla. v případě, že vyžadujete "závodnější jízdu", je možné přepnout do takzvaného Sport režimu (vedle normálního a eko režimu). Po mém zkoumání však motor pouze udržuje vyšší otáčky. Na zrychlení to vliv nemá. Ve městě je normovaná spotřeba udávána jako 5,7 l/100km, reálně počítejte minimálně s litrem navíc. Na dálnici se pak počítá s 4,20 l/100km - reálných možná 6 litrů na sto. Podvozek je na mé poměry velice měkký. Je to ale především kvůli tomu, že je Citroën laděn na komfortní jízdu městem.

Exteriér

Nová generace Citroën C4 přišla na svět v roce 2020. Automobilkou je tento velikán nazýván hatchbackem. Při prvním pohledu bychom jej však zařadili spíš do crossoveru nebo menšího SUV, případně SUV-coupé. Svým vzhledem cé čtyřka rozhodně zaujme a nabývá ve své poslední generaci futuristickým dojmem.

Při nasedání do auta se projevila vyšší výška prahů vozidla, kvůli které se budete často, než si zvyknete, do této části kopat. Světlá výška Citroënu C4 činí 110 milimetrů. S délkou 4 360 milimetrů rozhodně nebudete mít problém zaparkovat. Úzké LED světlomety, svítící do tvaru V, spolu s rozdělenými mlhovkami a dálkovými světly tvoří vcelku bájný tvar motýlích křídel nebo jednoduše písmene X. Tato harmonická souhra se objevuje dále také i na zadních světlech.

Na lemech, náraznících a dveřích se nachází mohutné oplastování. To asi proto, aby vás šrámy z bojů v městských ulicích netrápily tak moc, jako na nalakované ploše. Nový Citroën C4 v testované výbavě Shine disponuje 18“ hliníkovými disky kol "CROSSLIGHT" s výbrusem s vyššími pneumatikami v rozměru 195/60 R18.

Test Citroën C4 Shine 1.2 PureTech - šarmantní Francouz tělem i duší

Shrnutí

Cena testovacího vozu ve výbavě Shine činí 650 000 korun, což u takto vybaveného kousku lze chápat. V konfigurátoru od Citroënu tuto 114 kilowattovou verzi již nenajdete. Nejsilnější dostupný benzin je 1.2 o výkonu 96 kW (výbava Shine) s automatickou převodovkou a pořídit si jej aktuálně můžete od 749 000 korun včetně DPH.

Základní verze Citroënu C4 ve výbavě Live Pack s motorem o objemu 1.2 PureTech 100 S&S (74 kW) s manuální šestistupňovou převodovkou činí aktuálně, dle konfigurátoru, 529 000 korun s DPH. V základní verzi získáte 16 palcová ocelová kola, manuální klimatizaci, halogenové světlomety a LED denní světlomety spolu s 5 palcovým LCD digitálním palubním přístrojem.

Zdroj info: Citroën.
Zdroj médií: Nikola Vrablová.

+

  • Moderní vzhled
  • Intuitivní obsluha
  • Držák tabletu

  • Vyšší hrana při nastupování
  • Příliš měkký podvozek
  • Zvláštní řazení
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články