Praktický návod pro nabití akumulátoru u motorky

1. 5. 2021 5 min. čtení Tipy a rady

Nabíjení motocyklové baterie může být podobné tomu jako je u autabaterie. Přeci jen se ale může v některých ohledech lišit. Jak si tedy špatným nabíjením akumulátor motorky nezničit?

Články na téma motobaterie a nabíjení:

  1. Jak vybrat nabíječku na motorku
  2. Jak nabít baterii motorky - právě čtete

U auta se nedoporučuje vyndávat vybitou baterii ze svého chlívečku, protože byste si tím mohli vyresetovat hodiny, rádio, ale spustit třeba i airbag, což není úplně žádoucí v daném momentu. Co se týká ale motocyklové baterie, tak u té je situace trošičku jiná a nabíjet akumulátor lze jak v motorce, tak i mimo ni. I když přeci jen bychom doporučovali tu druhou možnost. Zcela z praktického důvodu, pokud byste měli nekvalitní nabíječku, která by akumulátor přehřála a došlo k náhodné explozi, odnese to nejen baterka.

Navíc v rámci zazimování jednostopého stroje se doporučuje baterii vyndat. Jinak by se ve stroji vybila do smrti. Pokud si ale pořídíte možná trošku dražší, ale za to kvalitnější nabíječku, můžete na ni baterii připojit a nechat tak celou zimu bez povšimnutí, protože nabíječka sama pozná, kdy je třeba nabíjet a udržuje tak akumulátor v udržovací fázi, než na jaře zase budete moci v klidu vyjet.

Nabíječky motobaterií v nabídkách e-shopů

Druhy baterií

Aby to nebylo jednoduché, máme na výběr hned několik druhů baterií. Jak už jsme si řekli v minulém článku, setkat se můžeme s nejčastějšími olovněnými akumulátory, které se také často nacházejí v autech. U těchto baterií je potřeba si dávat pozor, jakým proudem se nabíjejí. Tedy kvalitnější nabíječky to poznají sami, u jiných se vám bude hodit mít doma voltmetr a ampérmetr a měřit.

Vhodné také je, když už baterii odpojujete od stroje si ji prohlédnout a zkontrolovat, jestli je vše v pořádku nebo bude potřeba něco opravit, případně pořídit baterii novou. V případě klasických baterií je potřeba zkontrolovat ještě hladinu elektrolytu (pokud je součástí) a případně dolít destilovanou vodou.

Další baterie, které můžete u motorky najít jsou AGM nebo gelové baterie. Ty jsou takovým tím pomyslným vrcholem a kdo má gelovou, je tak trochu king. Poznat to lze i na pořizovací ceně. Ale jak gelovku tak i AGM je vhodné nabíjet kvalitními nabíječkami. Ale jak už to tak bývá, tak gelové akumulátory potřebují speciální péči a je vhodné se v obchodě doptat, která z nabíječek zvládne tuhle specialitku dobíjet a hlavně bez poškození.

Druhy nabíjení

Samozřejmě nabíjet lze dvěma způsoby. V případě prvního se jedná o nabíjení konstantním proudem. Tím se nabíjí například ty gelové. Protože pokud byste například tuto baterii připojili na nabíječku, kterou jste koupili ledabyle někde v obchoďáku, protože pecka sleva, mohli byste baterii odpravit do věčných loviště. Právě tyto nabíječky mají totiž často kolísavý proud nabíjení.

Navíc gelovky mají uzavřený okruh, pokud by se stalo, že by se taková baterie začala přehřívat, může i vybuchnout. Na to konto je tedy nutné používat takovou nabíječku, která pozná, že je práce hotová a přepne se automaticky jen do udržovacího režimu (na 13,8 V), čímž neohrozí samotnou baterii ani její okolí. V tom druhém jde o vícestupňové nabíjení.

Pro usnadnění práce doporučujeme volit vždy automatickou nabíječku, protože kdybyste zvolili tu manuální, museli byste několika hodinový průběh stále kontrolovat a ve vhodný okamžik nabíječku odpojit, jinak by se mohlo stát neštěstí.

Jak na to?

Ještě než začnete s celým procesem nabíjení, tak se vždy ujistěte, jaké nominální napětí má baterie, vhodné je se ujistit i o tom, jestli nabíječka, kterou vlastníte, je vhodná k nabíjení dané baterie a disponuje tak vhodným nominálním napětím. Nabíječka také musí být dostatečně silná pro dobíjení, ale zase ne tak moc, aby se baterie poškodila. Při nabíjení si dejte pozor, jakou svorku kam připojujete.

Červená patří vždy na plus a černá zase na mínus. Pokud byste to spletli, může následovat zkrat - některé baterie jsou ale ošetřeny (mají pojistku) pro takovou chybu a prakticky se nic nestane. Následně se zapne nabíječka - dle různých typů tam může proběhnout kolotoč barev, než se nabíječka spustí a bude připravena k použití. Pokud je vše dobře zapojeno, může se začít dobíjet.

Vždy ale nabíjejte takovým proudem, který se rovná jedné desetině kapacity baterie (především u konstantního nabíjení). Ale pro přesnější výpočet se můžete řídit tímto vzorečkem:

  • I = 0,12 x C

Z toho lze vyvodit, že nabíjecí proud se rovná 0,12 násobku kapacity baterie. (Výpočet se používá spíše u vícestupňového nabíjení). Pokud si nejste jistí, jakou hodnotou nabíjet není nic jednoduššího než se podívat na návod k použití, který byl přiložen jak k baterii, tak i k nabíječce.

Zdroj médií: Depositphotos
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je v jedné ruce foťák a v druhé pero, s kterým si vše pečlivě zapisuje. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?