Zimní servis a příprava motocyklu při jeho dlouhodobé odstávce

24. 9. 2020 3 min. čtení Tipy a rady

Motocykl jako sezonní stroj je obvykle na podzim, kdy pro většinu motorkářů končí sezóna „zazimován“, aby se na silnice vrátil na jaře, když to počasí opět dovolí. Odstávka by ale neměla znamenat, že po poslední vyjížďce majitel vyndá ze zapalování klíčky a nechá motorku tak jak je. Jde to, ale není to zrovna ideální. Několikaměsíční odstávka bez řádné přípravy totiž může na jaře způsobit celou řadu problémů.

Prvním krokem zazimování může být třeba naplnění nádrže palivem s vyšším oktanovým číslem, případně přidáním fuel stabilizeru. Ten váže vodu, zabrání oxidaci benzínu a ochrání palivový systém před korozí. Když už jsme u těch kapalin, tak je určitě dobré zkontrolovat je všechny, to znamená hladinu oleje, brzdové i chladicí kapaliny. U posledně jmenované nezapomeňte, pokud budete motocykl garážovat v nevytápěné garáži, že by měla být nemrznoucí.

Další věcí, o kterou je dobré se postarat, je baterie. Ta se postupem času sama vybíjí, což jí rozhodně neprospívá. Některé moderní tzv. „chytré“ nabíječky mají speciální “udržovací” režim, který přes zimu akumulátor zvládne průběžně monitorovat a podle potřeby dobíjet. Pokud toto vaše nabíječka neumožňuje, je nejlepší baterii z motocyklu vyndat a na zimu dát někam, kde je stálá teplota, ideálně kolem 15˚C. Jednou za měsíc zkontrolujte její napětí, eventuálně ji dobijte.

Také čtěte

Jak se chovat, když vás na cestě překvapí bouřka

Začíná léto, které přeje bouřkám. Je tedy pravděpodobné, že vás blesky a silný déšť zastihnou, zrovna když budete na cestách. Na…

29. 6. 2020 Tipy a rady

V neposlední řadě jsou tu pneumatiky. Ty by měly být před zimou dohuštěny (tentokrát je můžete o nějakou tu desetinku nafouknout více, než je doporučováno výrobcem) a v ideálním případě by se při delším stání motorky neměly dotýkat země. Není-li možné toto zajistit, alespoň s nimi jednou za čas pootočte, aby se na nich nevytvořily plošky.

U lakovaných, chromovaných a dalších částí doporučujeme po skončení sezony ošetření vhodnými konzervačními prostředky a v každém případě je dobré stroj kompletně a pečlivě na zimu vyčistit. Nezapomeňte i na řetěz, který stačí důkladně přejet „mastným“ hadříkem, aby přes zimu nerezavěl a dopnout podle potřeby. Poctivou údržbu (vyčištění a namazání) mu pak věnujte na jaře před první vyjížďkou. Výměna olejové náplně před zimou není chybou, ale stejně tak ji můžete udělat i na jaře. Z tohoto pohledu je mnohem důležitější si hlídat intervaly mezi výměnami oleje určenými výrobcem.

Vše výše uvedené zvládnete doma, v případě, že se vám do toho nechce, nebojte se svěřit mašinu odbornému servisu, který se o vše za vás postará. Mimo sezonu navíc mají moto servisy obvykle méně práce a je větší klid na složitější opravy, které zaberou více času, typicky třeba repase vidlic, generálky motorů, či jiné složitější „diagnostické špeky“. V neposlední řadě mívají moto servisy mimo hlavní sezónu různé pobídkové akce, aby nalákaly své zákazníky a maximálně se snažily naplnit své kapacity.

Zdroj médií: Pxhere

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční nabídky vozů. Chcete o nich vědět?