PRÁCE 🧰

Zbytky soli po zimě mohou poškodit motorku

13. 4. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

První jarní vyjížďka na motorce má své kouzlo. Ještě docela kosa, ale jakmile člověk potká prvního kolegu v jedné stopě, je mu jasné, že za nedlouho bude motosezóna v plném proudu. Jenže uspěchaná projížďka si může vybrat i svoji daň.

Zbytky soli po zimě mohou poškodit motorku

Sůl není moc vidět, ale je tam

Po zimě, ačkoliv silnice už mohou být suché, je na nich pořád ještě větší či menší množství soli. Má podobu světlého pruhu, který se drží hlavně, u krajnice, ale většinou je jím pokrytá víceméně celá plocha vozovky. Jedná se o jemný prášek, který se velmi ochotně zvedá, když třeba projede auto nebo právě motorka. Vzduch ho zvíří a zanese do kdejaké dutiny, ze které se pak obtížně doluje.

Auto to zvládne, motorka ne

Na sůl nejsou primárně motocykly stavěné. U aut se s ní počítá, proto mají podvozky často pokryté ochranným nástřikem, k tomu dutiny vystříkané voskem a většinou je minimálně spodní část karoserie pozinkovaná. Bohužel, motorka je záležitost spíše letní sezóny a ačkoliv nemá většinou problém se stříkající vodou, tak sůl na ní může napáchat (a časem napáchá) určité škody.

Trpí kovy, guma i plasty

Nejvíce ze všeho trpí kovové části, zejména rám. Pokud se domníváte, že lak je na něm neporušený, tak se podívejte pořádně, ideálně zespodu. Kamínky, které odhazuje zejména přední kolo, bombardují vše, co jim přijde do cesty. U kapotovaných strojů to poznamená většinou maximálně plasty, ale naháče nebo méně zakrytované motocykly mají někdy „uďubkovaný“ rám. Kamínek vyloupne barvu a odhalí kov, na ten se následně dostane solný poprašek a korozi nestojí nic v cestě. Na hliníkových dílech sůl vytváří nevzhledné mapy a jednolitý povrch dostane kropenatou texturu. Běžné šrouby bez ochrany proti korozi se už pár dnů po vyjížďce mohou pokrýt oxidací. Odskáče to samozřejmě i řetěz, na kterém se sůl projeví poměrně brzy.

Ani zmíněným plastům ale sůl neprospívá. Může je zmatnit a některé citlivější i lehce naleptat nebo změnit jejich barvu. Týká se to hlavně těch tmavších, ale třeba i konektorů. Podobně na tom jsou gumové části, třeba stupačky, hadičky a další, které mohou začít dříve tvrdnout a puchřet. Sůl je přímo nezničí, ale její agresivita urychlí stárnutí těchto materiálů.

Dá se tomu nějak bránit?

Tomu, že se sůl dostane na motorku, se nevyhnete. Pokud na silnici je a vy vyjedete, tak holt musíte počítat s následky. Nepomáhají moc ani nějaké nástřiky konzervačními spreji, protože ty nikdy nedostanete úplně všude, navíc není moc sprejů, které by ochránily kovy a zároveň byly šetrné i k plastům a gumě. Ve výsledku tak můžete nadělat spíše víc škody než užitku.

Umytí po vyjížďce sice většinu solného prachu dostane pryč, nicméně do nejrůznějších dutin zákoutí se kolikrát ani proud z wapky nedostane. Chce to tedy důkladnou očistu, ideálně k tomu určenými prostředky. V redakci máme na motorky vyzkoušené prostředky Muc-Off, případně má dost širokou nabídku Motorex, který se zabývá například i výrobou motocyklových olejů.

Zdroj info: flash-team.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Cenné rady nám poskytl Flash-Team

Flash-team to jsou odborníci na motorky KTM, poradí vám s výběrem vhodného moto příslušenství a doplňků, zajistí vám také autorizovaný servis motocyklů KTM. Najdete je v Mladé Boleslavi, kousek od dálnice D10.

Podobné články